بازی Anthem که پیش از عرضه پروژهی جاه طلبانهای به نظر میرسید، قرار بود حدود ۱۰ سال به طول بینجامد. اما لغو پشتیبانی از این بازی باعث به وجود آمدن علامت سوالهای زیادی در مورد استودیو Bioware و آیندهی آن شد. همراه تیلنو باشید.
بازی Anthem پیش از عرضه جزء موردانتظارترین بازیهای دنیا بود و افراد زیادی فکر میکردند که قرار است با اثری با مقیاس Mass Effect روبرو شوند. به هر حال، عرضهی این بازی آنقدرها هم موفق نبود و با واکنشهای کاملا مثبتی روبرو نشد. پس از مشاهدهی واکنشهای بازی، اسودیو Bioware تصمیم گرفت که به طور جدی به پشتیبانی از آن بپردازد و آن را به یک Game as a Service موفق مانند Destiny 2 تبدیل کند. آنها پس از مدتی اعلام کردند که میخواهند در طی یک به روز رسانی بزرگ مکانیکهای گیم پلی، سیستم Loot و روند پیشرفت در بازی را متحول یا به اصطلاحی Overhaul کنند. به طور معمول بازیهای Live-Service بزرگ که در طولانی مدت به خوبی پشتیبانی میشوند، پس از چند مدت به پتانسیل واقعی خود میرسند. از جملهی این بازیها میتوان به No Man’s Sky اشاره کرد که پس از یک عرضهی ناموفق، در طول زمان و با دریافت به روزرسانیها به یک پروژهی بزرگ و جاه طلبانه تبدیل شد. همین موضوع، باعث شد که طرفداران بازی Anthem فکر کنند سرنوشت مشابهی در انتظار آخرین ساختهی استودیو Bioware است.
اما شرایط به طور ایده آل ادامه پیدا نکرد؛ به طوری که Bioware و شرکت EA از لغو شدن پشتیبانی از بازی Anthem خبر دادند. مهمترین دلیل این موضوع، تمرکز بیشتر Bioware برای ساخت نسخه جدید Dragon Age و Mass Effect اعلام شد. سازندگان پیش از این اعلام کرده بودند که تا ۱۰ سال آینده، با عرضهی به روز رسانیهای مختلف از Anthem پشتیبانی میکنند اما این سفر طولانی مدت به بلندی یک دهه، تنها دو سال پس از عرضهی رسمی بازی به پایان رسید. نتیجهی نهایی نه تنها حاوی پشتیبانی مناسبی نبود، بلکه حتی کمترین استانداردهای ممکن را نیز رعایت نکرد. در مقاله معرفی بازی های جهان باز با دنیاهایی کوچک و جذاب، تعدادی از آثار خاص سبک Open World را جمع آوری کردهایم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.
اتمام زودرس بازی Anthem
عدم وجود یک دید مناسب
روند توسعهی بازی Anthem به شدت کوتاه بود و به علت مدیریت نامناسب، آن طوری که خیلیها انتظار داشتند، پیش نرفت. Anthem از همان ابتدا برای جامعهی کاربران از اهمیت زیادی برخوردار بود، چرا که استودیو Bioware پس از فاجعهای به نام Andromeda، نیاز به دلیل محکمی داشت تا اعتماد بازیکنان را به سمت خود بازگرداند. هم چنین، این بازی با تصمیمات دیرهنگامی همراه شد که تاثیر بزرگی روی عرضهی بازی گذاشت.
برای این که بهتر با این سوء مدیریت آشنا شوید، بگذارید به عقبتر بازگردیم. استودیو Bioware از همان لحظات ابتدایی، برای ساخت بازی Anthem با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد. بسیاری از ایدههای اولیه و پایهای بازی، تنها چند دقیقه پیش از معرفی رسمی آن در مراسم E3 2017 مشخص شده بودند. به عبارتی دیگر، Bioware زمانی از پروژهی جدید خود رونمایی کرد که حتی نمیدانست با آن چه کار کند. در آن زمان روند توسعهی بازی در شرایط درستی قرار نداشت؛ به طوری که حتی برخی از کارمندان این استودیو، اعتراف کردند که در اوایل کار نمیدانستند روی چه اثری کار میکنند. تصور تکمیل یک بازی AAA که قرار است تا سالها زنده بماند، با شرایط نامشخص سازندگان در آن موقع سازگار نبود. از طرفی دیگر، شرکت EA که حکم ناشر Anthem را بر عهده داشت، به طور کامل در جریان توسعهی بازی قرار نداشت. عدم وجود رابطهی منظم میان EA و Bioware در روز عرضهی بازی از همیشه مشخصتر بود.
ناتوانی در ارائه
علاوه بر همهی صحبتهایی که تا این نقطه کردیم، باید بدانید که ایدهی اصلی بازی Anthem از آن چه که پتانسیلش را داشت، جاه طلبانهتر بود. استودیو Bioware از همان ابتدا نیز بهای زیادی به Anthem نداد و تنها تیم کوچکی از سازندگان Andromeda را به توسعهی این بازی اختصاص داد. البته در این میان باید اشاره کنیم که همه چیز در این میان بد نبوده است. گیم پلی این بازی در نوع خود به شدت یکپارچه و سرگرم کننده بود و میتوانست حس مبارزات نزدیک و سریع را به بازیکن منتقل کند. اما مشکل این بود که Anthem در طولانی مدت خسته کننده میشد. هنگامی که یک بازی قرار است به عنوان یک Game as a Service فعالیت کند، باید با ارائهی ابزار درست ارزش تجربه در طولانی مدت را به وجود آورد. به وجود آوردن ارزش تجربه در طولانی مدت، دقیقا چیزی بود که Bioware نتوانست به آن دست پیدا کند.
هنگامی که مراحل اصلی به پایان میرسید، بازیکنان تنها میتوانستند با تکرار برخی از ماموریتها و انجام دادن آنها به طور مکرر، به آیتم و Lootهای بهتری دست پیدا کنند و این دقیقا در مقابل فلسفهی یک بازی Looter-Shooter و Live Service است. برای مثال، بازی Destiny 2 به عنوان یک اثر Live Service استاندارد، به بازیکنان اجازه میدهد حتی پس از اتمام خطهای داستانی مختلف، به مراحل فرعی و چندنفرهای بپردازند که شامل حالتهای PvP و PvE میشد. متاسفانه، بازی Anthem از همان ابتدای کار به حالتهای چندنفرهی PvP چراغ قرمز نشان داد و تمرکز خود را روی حالتهای PvE گذاشت. مهمترین دلیل عدم وجود یک بخش بازیکن علیه بازیکن، مدت زمان کوتاهی است که اعضای Bioware برای توسعهی این بازی داشتند. Anthem در ظاهر یک Looter-Shooter استاندارد مانند سایر بازیهای این زیرسبک بود، اما مشکل همین جا بود که ظاهر نمیتواند باطن یک اثر توخالی را غنی نشان دهد. بازیکنان قدیمیتر به علت کمبود محتوا پس از مدتی دست از تجربهی بازی کشیدند و بازیکنان جدیدتر هم با توجه به فقر ماموریت و محتوا به سمت آن نرفتند.
البته عدم توانایی عرضه محتوای مناسب در بازی Anthem تنها مربوط به Bioware یا تصمیمات این استودیو نیست. بسیاری از مشکلات مربوط به این بازی، موتور گرافیکی Frostbite است که پیش از این به عنوان موتور گرافیکی بسیاری از بازیهای باکیفیت به کار گرفته شده بود؛ اما استودیو Bioware مدتهاست که هنگام توسعهی آثار مختلفش با این موتور به مشکل میخورد. علاوه بر بحثهای فنی و سخت افزاری، نهایی شدن اثر جاه طلبانهای مانند Anthem به تیم بزرگی نیاز دارد که به طور مرتب روی آن کار کنند. اما استودیو Bioware نه تنها تعداد افراد مناسبی را به توسعهی این بازی اختصاص نداده بود، بلکه در یک بازهی زمانی محدود قرار داشت و باید هر چه سریعتر بازی را آمادهی انتشار میکرد.
عدم دسترسی این استودیو کانادایی به موتور گرافیکی قدیمیاش در هنگام توسعهی Mass Effect: Andromeda و Anthem، باعث شد که خیلی از ایدهها و جزئیات پایهی این دو راهی محصول نهایی نشوند. همین موضوع و داستان حذف بخشهای مختلف از بازی، باعث شد که بازی Anthem از ریشههای خود دور شود و با فقر در محتوا برخورد کند. در حالی که سایر بازیهای Live Service مانند Division 2، Destiny 2 و Fallout 76 توانستند در طول زمان بزرگتر و بهتر شوند، Bioware نتوانست پشتیبانی خوبی از بازی خود کند.
تمرکز روی سایر پروژههای در دست توسعه
بیشتر استودیوها هنگام ساخت یک بازی AAA، ترجیح میدهند به جای رفتن به سراغ IPهای جدید دست به ساخت نسخهی جدیدی از مجموعههای معروف خود بزنند. برای مثال، شرکت Rockstar در دههی گذشته تنها روی دو مجموعه Red Dead Redemption و Grand Theft Auto کار کرد و شرکت Bethesda هم بیشتر به دو فرنچایز Fallout و The Elder Scrolls پرداخت. مهمترین دلیل تمایل به این رویه، این است که مجموعههای قدیمی معمولا طرفداران ثابت خود را دارند و در ابتدای کار عملکرد تجاری خوبی از خود به جا میگذارند. استودیو Bioware هم با این که در طول سالها روی مجموعههای جدیدی مانند Star Wars: Knights of the Old Republic کار کرده، اما همواره عمدهی تمرکز خود را به دو سری Dragon Age و Mass Effect اختصاص داده است.
در حال حاضر، بخش عمدهای از تیم Bioware در حال توسعه Dragon Age 4 هستند که قرار است به یک بازی کاملا داستان محور و فاقد سیاستهای Live Service تبدیل شود. با توجه به موفقیت عظیم بازی Star Wars Jedi: Fallen Order و شکست نسبی بازی Anthem، شرکت EA تصمیم گرفت تا از جریان بازیهای Live Service خارج شود و بیشتر تمرکز خود را روی بازیهای داستان محور و تک نفره بگذارد. ما در این لحظه نمیتوانیم روند مشخص شدهای را برای پروژههای ۱۰ سال آیندهی EA در نظر بگیریم، اما میتوانیم بگوییم آثار Game as a Service حداقل در حال حاضر جزء اولویتهای این شرکت محسوب نمیشود.
در کنار Dragon Age 4، استودیو Bioware روی نسخه جدید Mass Effect هم کار میکند، ولی مشکل اینجاست که این استودیوی کانادایی ظرفیت لازم برای توسعه دو بازی AAA آن هم به طور همزمان را ندارد. آنها در حال حاضر تنها دو شعبه دارند، یکی شعبهی اصلی در شهر Edmonton و دیگری در ایالت تگزاس که به هیچ وجه کافی نیست. هم چنین، مشخصا این دو مجموعه ارزش بیشتری نسبت به بازی Anthem دارند و متوقف کردن به روزرسانیهای آیندهی این بازی، زیاد غافلگیرکننده نبود. به هر حال، به نظر میرسد رها کردن Anthem و اختصاص دادن انرژی بیشتر به Mass Effect و Dragon Age میتواند آیندهی بهتری را برای استودیو Bioware رقم بزند.
با این که هنوز تاریخ انتشار مشخصی برای Dragon Age 4 مشخص نشده، دیدن محصول نهایی میتواند به شدت جالب باشد؛ به خصوص برای این که بازی در طی مراحل توسعه بارها تغییر کرده است. به هر حال، لغو شدن بازی Anthem و عدم پشتیبانی از آن میتواند فضای به شدت بهتری را برای ساخت بازیهای جدید فراهم کند. هم چنین، با توجه به تغییر سیاستهای EA به نظر میرسد در سالهای آینده شاهد بازیهای تک نفره و داستان محور بیشتری باشیم.
در پایان، باید بدانید متوقف شدن روند پشتیبانی از بازی Anthem به معنای خاموش شدن سرورها نیست. بازیکنان هنوز هم میتوانند ساعتها در دنیای این بازی ماجراجویی کنند یا با دوستان خود همراه شوند؛ اما خبری از محتویات جدید نخواهد بود. اگر هنوز هم علاقه دارید به تجربه آخرین ساختهی Bioware بپردازید، میتوانید به صفحهی خرید بازی Anthem برای PS4 مراجعه کنید.
نظر شما در مورد Anthem و حواشی مربوط به آن چیست؟ آیا شما با متوقف شدن این پروژه موافقید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant