راهنمای خرید بازی PS4, راهنمای خرید بازی PS5, راهنمای خرید بازی Xbox Series X/S, راهنمای خرید کنسول PS4, راهنمای خرید کنسول PS5, راهنمای خرید کنسول Xbox Series X/S, راهنمای خرید لوازم جانبی Xbox Series X/S, راهنمای راه‌اندازی و استفاده PS4, راهنمای راه‌اندازی و استفاده Xbox Series X/S, راهنمای کنسول‌ها, عمومی, کنسول PS4, کنسول PS5, کنسول Xbox Series X/S, مقالات علمی, مقالات عمومی, نقد و بررسی

مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass؛ کدام یک سرویس بهتری را ارائه می‌دهند؟

در هفته‌های گذشته اگر به اخبار حوزه‌ی صعنت بازی نگاهی انداخته باشید، احتمالا در جریان هستید که بالاخره شرکت سونی از سرویس اشتراک جدید خود به نام PlayStation Plus رونمایی کرده است. امروز در مقاله مقایسه‌ PlayStation Plus و XBOX Game Pass سعی کرده‌ایم نگاهی داشته باشیم بر عملکرد دو سرویس مذکور. پس در ادامه با وب سایت تیلنو همراه باشید.

مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

تیم پلی استیشن بالاخره از سرویس جدید خود به نام PlayStation Plus رونمایی کرد. این سرویس، ترکیبی از دو سرویس PlayStation Now و PlayStation Plus می‌باشد. در حالی که منتظر اطلاعات جدیدی از سوی شرکت سونی مبنی بر جزئیات دقیق عملکرد این سرویس اشتراک هستیم، بسیاری از طرفداران سونی و فعالان حوزه‌ی صنعت گیم این سرویس را پاسخ کوبنده‌ای نسبت به یکه تازی‌های سرویس اشتراک شرکت مایکروسافت، یعنی Game Pass می‌دانند.

با این حال، زمانی که نگاه عمیق‌تری نسبت به هر دو سرویس اشتراک دو کمپانی مذکور بیندازیم، این مقایسه به سرعت رنگ می‌بازد. باید در همین اول کار صادقانه بگویم که سرویس PlayStation Plus با وجود مانوری که شرکت سونی بر روی آن داده است، ترکیب سرویس PlayStation Now و PlayStation Plus می‌باشد و اندکی دچار تغیراتی شده است. حال با این مقدمه می‌خواهیم مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass را انجام بدهیم تا ببینیم که کدام سرویس برنده خواهد شد.

قدم اول : مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass؛ کدام سرویس قیمت مناسب تری را دارد ؟

احتمالا همه‌ی شما با ما هم نظر باشید که عیار یک محصول را قیمت آن مشخص می‌کند. اگر یک محصول فوق العاده خوب باشد اما قیمت آن بسیار گران، هرگز آن محصول موفق نمی‌شود. پس باید یک قیمت منصفانه‌ را در نظر بگیرید تا بتوانید مشتری‌های زیادی را برای محصول خود جمع آوری کنید. حال می‌خواهیم در مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass ببینم دو کمپانی سونی و مایکروسافت در مبحث قیمت مناسب برای سرویس اشتراک خود، کدام موفق‌تر عمل کرده است.

ابتدا با سرویس Game Pass از شرکت مایکروسافت شروع می‌کنیم. قیمت سرویس اشتراک گیم پس ( برای هر دو پلتفرم PC و XBOX ) به صورت ماهانه ۹.۹۹ دلار قیمت دارد، نسخه سه ماهه ۳۹.۹۹ دلار و قیمت ماهانه نسخه‌ی آلتیمیت ۱۴.۹۹ دلار است و  نسخه‌ی سالانه قیمت ۱۲۰ دلاری دارد. خب تا اینجا نسخه‌ی ماهانه با توجه به اینکه سرویس گیم پس بر روی دو پلتفرم PC و XBOX عرضه شده و از قیمت خوب و منطقی برخوردار است. البته نسخه‌ی سالانه‌ی این سرویس هم با وجود اینکه برچسب ۱۲۰ دلاری دارد اما هنوز به صرفه است. حالا باید ببینیم سرویس پلی استیشن پلاس چه قیمتی را برای جذب مشتری در نظر گرفته است و آیا می‌تواند در مبحث قیمت برنده میدان باشد. قیمت سرویس PlayStation Plus به صورت ماهانه ۹.۹۹ دلار، سه ماهه ۲۴.۹۹ دلار و سرویس سالانه ۵۹.۹ دلار است. تا اینجا می‌توان گفت قیمت سرویس پلی استیشن پلاس از قیمت مناسبی‌تری بر خوردار است. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که هر کدام از این دو سرویس‌های مذکور یعنی سرویس گیم پس و پلی استیشن پلاس از ویژگی‌های خاص خود برخوردارند و این موضوع آشکارا بر قیمت‌های مختلف این سرویس‌ها تأثیر می‌گذارد. با وجود اینکه قیمت خود به تنهایی تعیین کننده یک رقابت است اما در مورد این دو سرویس فاکتورهایی دیگری هم هستند که نقش مهمی را در مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass ایفا می‌کنند که جلوتر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قدم دوم : کدام سرویس می‌تواند دسترسی کامل به بازی‌های آنلاین داشته باشد؟

در این قدم تفاوت‌ها بیشتر به چشم آمده و پیچیده‌تر خواهد شد و به طور قابل توجهی مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass را نیز، جالب‌تر خواهد کرد.

اگر از کاربران قدیمی کنسول ایکس باکس باشید حتما نام سرویس XBOX Live به گوشتان خورده است. کسانی که دارنده کنسول ایکس باکس هستند خیلی خوب می‌دانند برای اشتراک ایکس باکس لایو مبلغ ۹.۹۹ دلار را باید پرداخت کنند و همین طور اگر بخواهند از سرویس گیم پس معمولی نیز استفاده کنند مجدد مبلغ ۹.۹۹ دلار دیگر را جداگانه پرداخت خواهند کرد. حال اگر مجموع قیمت این دو سرویس را حساب کنیم مبلغ ۱۹.۹۸ دلار را باید پرداخت کنید. مسلما کسی حاضر نیست همچین مبلغی را برای خرید این دو سرویس اشتراکی پرداخت کند. خب در این شرایط شما دو حالت دارید: در حالت اول ممکن است یکی از این دو سرویس را تهیه کنید یا در حالت دوم هر دو سرویس را تهیه کنید. خوشبختانه مایکروسافت فکر این مشکل را کرده است و با ارائه راحل مناسب توانسته یک تیر و دو نشان را بزند. اگر سرویس گیم پس آلتیمیت ( XBOX Game Pass Ultimate) را تهیه کنید، می توانید به دو سرویس XBOX Live Gold و سرویس XBOX Game Pass  به صورت همزمان دسترسی داشته باشید آن هم فقط به قیمت ۱۴.۹۹ دلار در ماه. در طرف دیگر قیمت سرویس PlayStation Plus نیز به صورت ماهانه همانند سرویس XBOX Game Pass  ۹.۹۹ دلار است با توجه به اینکه شرکت سونی سرویس PlayStation Now را بازنشته خواهد کرد. معلوم می‌شود شرکت سونی قصد ندارد سرویس جداگانه‌ایی همانند شرکت رقیب ارائه دهد. پس تکلیف کاربران کنسول پلی‌ استیشن چیست؟ آن‌ها می‌خواهند بدانند که چگونه به آرشیو بازی‌های قدیمی شرکت سونی می‌توانند دسترسی داشته باشند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت سونی فکر این موضوع را کرده است و برای این دسته از کاربران سرویس PlayStation Plus را در سه حالت Extra، Essential و Premium طراحی کرده که به صورت ماهانه و سالانه به قیمت‌های مختلفی عرضه می‌گردد. وجود این این سه حالت در سرویس اشتراک جدید پلی استیشن تاثیر بسزایی را در مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass خواهد گذاشت.

قدم سوم : کدام سرویس امکان دانلود بازی‌های رایگان ماهانه را فراهم می‌کند؟

 یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که در مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass وجود دارد، بحث بازی‌های رایگان ماهانه است که اکثر شرکت‌های ناشر در زمینه بازی‌های‌ ویدیویی از آن به نحوه احسن استفاده می‌کنند. برای مثال، یکی از معروف ترین این ناشرها، شرکت اپیک گیمز می‌باشد که به صورت مناسبت‌های مختلف همانند جشن سال نو میلادی، چند عنوان از بازی‌های مطرح روز را رایگان عرضه می‌کند. حال در اینجا می‌خواهیم ببینیم آیا دو شرکت مایکروسافت و سونی نیز از سیاست رایگان سازی بازی‌ها پیروی می‌کنند و این امکان را به پلیرهای دو کنسول ایکس باکس و پلی استیشن می‌دهند که از عناوین رایگانی که دو شرکت تدارک دادن استفاده کنند؟ برای جواب دادن به این سوال باید گفت بله، هر دو سرویس قادر هستند که به صورت ماهانه تعداد زیادی بازی رایگان را برای مشترکین خود ارائه دهند. XBOX این ویژگی را تنها در سرویس XBOX Game Pass Ultimate تدارک دیده و در سرویس عادی XBOX Game Pass خبری از این ویژگی نمی‌باشد، زیرا برای دریافت عناوین رایگان ماهانه از طریق سرویس عادی گیم پس باید در سرویس XBOX Live Gold نیز مشترک باشید.

در جبهه‌ی مقابل شرکت سونی قابلیت دانلود بازی‌های رایگان ماهانه را در هر سه نوع Essential، Extra و Premium سرویس PlayStation Plus قرار داده است. در اینجا برگ برنده در دستان سرویس PlayStation Plus شرکت سونی می‌باشد، به این علت که در سرویس شرکت مایکروسافت برای دسترسی به عناوین رایگان ماهانه باید سرویس XBOX Game Pass Ultimate یا XBOX Live Gold را تهیه کنید و کسانی که سرویس Game Pass عادی را تهیه کردند از این قابلیت محروم هستند (هر چند تا زمانی که مشترک سرویس XBOX Game Pass عادی باشند می‌توانند به کتابخانه Game Pass دسترسی داشته باشند). در همین حال، کسانی که مشترک هر یک از سطوح پلی استیشن پلاس یعنی Essential، Extra و Premium باشند، می‌توانند به بازی‌های قابل دانلود ماهانه‌ایی که قبلاً از طریق این سرویس ارائه شده است، دسترسی داشته باشند. اینجا وجه تمایز دو سرویس مایکروسافت و سونی مشخص می شود. برنده این بخش از مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass، سرویس PlayStation Plus از شرکت سونی می‌باشد.

قدم چهارم : سرویس استریم ابری کدام شرکت بهتر است ؟

یکی از ویژگی‌های جالب و مهم در سرویس‌های اشتراکی، مبحث استریم ابری است. این ویژگی به پلیرها اجازه می‌دهد که تنها از طریق یک سرویس اشتراک و یک اینترنت پر سرعت به صورت آنلاین به بازی‌های موردعلاقه‌ی خود بپردازند. با توجه به توضیحاتی که داده شد می‌خواهیم در مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass به این موضوع بپردازیم که از بین شرکت‌های سونی و مایکروسافت کدام یک سرویس استریم ابری بهتری را ارائه می‌دهد.

شرکت مایکروسافت ویژگی استریم ابری خود را تنها در قالب سرویس XBOX Game Pass Ultimate قرار داده است که از طریق کنسول ایکس باکس، رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس مشترکین می‌باشد. در طرف دیگر شرکت سونی نیز ویژگی استریم ابری را تنها در سرویس PlayStation Plus Premium قرار داده است که از طریق کنسول‌های PS4، PS5 و PC می‌توان از آن استفاده کرد.

همانطور که می‌دانید سرویس استریم ابری XBOX Game Pass مکانیزم بسیار ساده‌ای دارد. افرادی که دارای سرویس Game Pass Ultimate هستند می‌توانند به تجربه بیش از 100 عنوان بازی بپردازند. استریم ابری این شرکت در حال حاضر از طریق سرویس عادی XBOX Game Pass در دسترس مشترکین قرار ندارد. در طرف دیگر اینطور به نظر می‌رسد که با راه اندازی سرویس جدید پلی استیشن پلاس، شیوه استریم کردن از طریق این سرویس کمی پیچیده‌تر خواهد بود. برای همین می‌خواهیم نگاهی اجمالی بیندازیم به اینکه چگونه می‌توان از طریق سرویس اشتراک جدید شرکت سونی به استریم بازی‌های این شرکت پرداخت.

شرکت سونی می‌گوید سرویس PlayStation Plus Premium به شما این امکان را می‌دهد که به تجربه بازی‌های نفیس کنسول‌های  PSP ،PlayStation 4 ،PlayStation 3 ،PlayStation 2 و PlayStation 1 از طریق سرویس استریم ابری بپردازید. همچنین کسانی که در ریجن‌هایی زندگی می‌کنند که به سرویس PlayStation Now دسترسی دارند نیز می‌توانند به بازی‌های سرویس استریم ابری دسترسی داشته باشند. البته شایان به ذکر است پلیرهایی که از گذشته به سرویس PlayStation Now دسترسی نداشتند (همانند تحریم اقتصادی یا نبود بازار هدف در یک کشور) به سرویس استریم ابری این شرکت نمی‌توانند متصل شوند. البته به زودی یک سرویس اشتراک ویژه‌ به نام PlayStation Plus Deluxe در اختیار این دسته از کاربران قرار خواهد گرفت که اجازه می‌دهد به ویژگی‌های هم ردیف سرویس Premium دسترسی داشته باشند. یکی از نکات مهمی که جامعه جهانی گیمر با آن شرکت سونی و کنسول پلی استیشن را می‌شناسند، وجود گنجینه‌ نفیسی از بازی‌های قدیمی و کلاسیک این شرکت است و همانطور که می‌دانید به علت معماری پیچیده‌ی سخت افزاری کنسول‌های قدیمی این شرکت، عملا توانایی ریمستر شدن یا اجرای مستقیم این بازی‌ها بر روی کنسول‌های جدید این شرکت با دشواری‌های زیادی همراه است. برای همین اجرای بازی‌های کلاسیک همانند بازی‌های کنسول PS3 تنها از طریق سیستم استریم ابری و تنها از سرویس PlayStation Plus Premium مقدور می‌باشد. با توجه به اینکه این سرویس نیاز به یک اتصال قوی و پایدار و بدون تحریم دارد امکان استفاده از این سرویس برای کشورهایی همانند ما امکان پذیر نمی‌باشد.

قدم پنجم : مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass؛ کدوم سرویس اجازه دسترسی به بازی‌ها در روز عرضه را می‌دهند؟

فکر می‌کنم با نظر ما موافق باشید که تجربه بازی‌ها در روز اول عرضه آن‌ها حس غیر قابل توصیفی می‌باشد. حال با این مقدمه می‌خواهیم  در مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass  ببینیم که آیا سرویس‌های اشتراکی دو شرکت مایکروسافت و سونی این ویژگی را دارند که به پلیرها اجازه بدهند بازی‌های تازه عرضه شده را در همان روز عرضه تجربه کنند یا نه؟ جواب هم مثبت است هم منفی، در مورد شرکت مایکروسافت می توان با استفاده از سرویس Xbox Game Pass و XBOX Game Pass Ultimate در روز انتشار یک بازی بلافاصله آن را تجربه کرد اما در طرف دیگر به نظر می‌رسد که شرکت سونی هیچ گونه برنامه‌ایی را در سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس برای امکان تجربه بازی‌ها در روز اول عرضه قرار نداده است، و تنها از طریق سرویس PlayStation Plus Premium قادر هستید که به مجموعه منتخبی از بازی‌های آزمایشی با محدودیت زمانی یا همان Demo دسترسی داشته باشید. تفاوت بزرگ بین دو سرویس اشتراک مایکروسافت و سونی به قدری زیاد هست که برنده این قدم مشخص شده باشد. اما صبر کنید شرکت سونی یک پنجره‌ی احتمال را باز خواهد گذاشت که اگر از سوی پلیرها مورد انتقاد قرار گرفتند بتوانند نظر خود را تغییر دهند و باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه خواهد شد و سیستم بازی کردن به صورت Demo در طرح Premium در نهایت چگونه عمل خواهد کرد.

قدم ششم : کدوم سرویس دارای کتابخانه نفیسی از بازی‌ها است؟

 یکی از مهم‌ترین ارکان‌ها برای یک سرویس اشتراک بازی، کتابخانه آن است. وقتی یک سرویس اشتراک در زمینه بازی‌های ویدیویی منتشر می‌شود تنها خود سرویس ارزش خاصی ندارد این ارزش را کتابخانه‌ها یا همان Game Library خلق می‌کنند که باعث می‌شود یک سرویس اشتراک به پشتوانه آن عملکرد موفقی داشته باشد. وقتی یه سرویس اشتراک از Game Library پر محتوایی بر خوردار باشد و از قیمت مناسبی نیز داشته باشد، آن سرویس اشتراک برای عضویت مناسب است. حال در مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass  باید ببینیم کدام یک از Game Library با ارزش‌تری برخوردار است؟

خب ابتدا با سرویس XBOX Game Pass از شرکت مایکروسافت شروع می‌کنیم. سرویس XBOX Game Pass دارای بیش از 400 عنوان بازی است. در کتابخانه سرویس XBOX Game Pass Ultimate بازی‌های بی‌نظیری از مجموعه بازی‌های RPG، اول شخص و سوم شخص، مجموعه بازی‌های شوتر، مجموعه بازی‌های EA Pla ، مجموعه بازی‌های XBOX 360 ، XBOX ONE و XBOX Series X/S وجود دارد. در طرف دیگر سرویس اشتراک PlayStation Plus Premium نیز دارای بیش از 700 بازی در قالب مجموعه بازی‌های کنسول‌های PS1 ، PS2 ، PS3 ،PS  و PS 5 وجود دارد و حدود 400 عدد بازی نیز از PS4 و PS5 در سرویس PlayStation Plus Extra قرار داده شده است. با توجه به اینکه تا زمان نگارش این مقاله هنوز پلی استیشن لیست کاملی از بازی‌هایی که در سطوح مختلف سرویس پلی استیشن پلاس در دسترس خواهند بود را اعلام نکرده است، نتیجه گیری فعلا مقدور نخواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد شرکت سونی قصد دارد سرویس PlayStation Plus Premium با بازی‌های بیشتری نسبت به رقیب خود یعنی XBOX Game Pass در زمان راه اندازی ارائه شود.

در پایان مقاله مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass به این سوال می‌رسیم که کدام یک سرویس بهتری را ارائه می‌دهند؟  خب، اول از همه این به نظر شما بستگی دارد که طرفدار یا کاربر کدام یک از دو کنسول شرکت‌های مایکروسافت یا سونی باشید. در پایان باید بگویم خیلی ممنون که این مقاله را مطالعه فرمودید. نظر شما در این باره چیست ؟ از نظر شما کدام سرویس بهتر می‌باشد؟ نظرات خودتان را در پایان این مقاله برای ما بنویسید.

منبع: Den of Geek

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “مقایسه PlayStation Plus و XBOX Game Pass؛ کدام یک سرویس بهتری را ارائه می‌دهند؟

  1. محمد علی اش گفت:

    سلام ممنون از مطلب خوبتان

    1. محمد قربانیان گفت:

      سلام دوست عزیز. ممنون از شما

  2. حسین حسینی طلاوری گفت:

    عالی بود 👏🏻🔥

  3. محمدمهدی گفت:

    این است یک مقایسه بی‌نظیر 🤌

  4. امیر گفت:

    ای کاش پولم برسه بتونم هر دوتاشو بخرم🥺

  5. مصطفی گفت:

    دست درد نکنه من مونده بود م کدوم بخرم

  6. Maryam گفت:

    عالی بود 👌👌👌

  7. الناز گفت:

    👌👌👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *