عمومی, مقالات عمومی

چگونه از Twitch درآمدزایی کنیم؟

twitch چیست؟

هر گیمری تا به امروز حتما یک‌بار اسم Twitch را شینده و احتمالا از این سرویس استریم ویدیو استفاده کرده‌است. با تیلنو همراه باشید تا بیش از پیش با دنیایی به نام Twitch آشنا شویم و روش‌های درآمدزایی از Twitch را بررسی کنیم.

سرویس استریم توییچ دست در دست بازی‌های ویدیویی داده تا راهی برای اشتراک‌گذاری محتوای مربوط به ویدیو گیم، بین استریمر‌ها و همچنین میلیون‌ها بازدید‌کننده‌ای که روزانه از این سرویس استفاده می‌کنند باز کند. در چند وقت اخیر، استریم کردن، تبدیل به امری بسیار رایج شده است و Twitch نیز به عنوان پر بیننده‌ترین سرویس برای استریم بازی‌ها، نقش پر رنگی در این زمینه داشته است. اما Twitch دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

Twitch چیست؟

Twitch یک سرویس برای استریم زنده ویدیویی است که در سال 2011 ایجاد شد. تقریبا هر محتوایی که ممکن بود هر فرد به آن نیاز داشته باشد در توییچ یافت می‌شود. از آشپزی و موزیک گرفته تا جلسات پرسش و پاسخ و البته بازی‌های ویدیویی. Twitch در ابتدا قسمتی از سرویس Justin.tv بود که تمرکزش را بر روی بازی گذاشته بود. با پیشرفت روزافزون و افزایش تعداد کاربران، در نهایت در سال 2014 برند اصلی نیز تغییر نام داده و نام خود را به Twitch Interactive تغییر داد. در ادامه همان سال نیز آمازون (Amazon) موفق به تصاحب Twitch شد.

در طی این سال‌ها توییچ پیشرفت زیادی داشته و در ارتقای فرهنگ استریم نقش پررنگی داشته‌است. تا جایی‌که در حال حاضر به طور میانگین Twitch میزبان روزانه 15 میلیون کاربر فعال روزانه است. همچنین 3.8 میلیون استریمر نیز، هر روز محتوای خود را در اختیار کاربران قرار می دهند.

چگونه به Twitch دسترسی داشته باشیم؟

Twitch بر روی پلتفرم‌های مختلفی در دسترس است. برای مشاهده ویدیو‌ها می‌توانید به طور مستقیم به سراغ سایت twitch.tv بروید؛ همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن آن بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف مانند اندروید، iOS، ویندوز، مک و همینطور PS4 و Xbox One از محتوای آن استفاده کنید. اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که دسترسی به اینترنت دارد، به راحتی می‌توانید به Twitch دسترسی داشته باشید.
چه استریمر باشید و چه viewer، ساخت اکانت در توییچ، رایگان خواهد بود و برای درج نظر و همچنین دنبال کردن استریمر‌های مختلف و یا Subscribe کردن آن‌ها نیاز به اکانت دارید.

هدف از استریم در twitch چیست؟

خرید همه بازی‌هایی که دائما عرضه می‌شود و به‌روز ماندن در این زمینه می‌تواند تبدیل به امری هزینه‌بر و وقت‌گیر شود. بنابراین تعداد زیادی از گیمر‌ها برای تشخیص این موضوع که آیا یک بازی برای آن‌ها مناسب است یا نه، به سراغ twitch می‌روند. خیلی اوقات مطالعه و تماشای نقد و بررسی بازی کافی نیست و ترجیح می‌دهید که قبل از خرید، آن را از نزدیک ببینید تا جنبه‌های مختلف بازی را مشاهده کنید. معمولا استریم‌ها در twitch از دو بخش تشکیل می‌شود. یکی صفحه بازی، و یکی هم تصویر استریمر. همین موضوع به هر استریم یک شخصیت متفاوت می‌دهد. هنگامی که محتوای هر کدام را مشاهده می‌کنید، فقط در حال تماشای بازی نیستید؛ بلکه استریمر نیز نقش پررنگی در محتوا دارد.

البته Twitch فقط به بازی محدود نمی‌شود. به طور مثال خیلی از فعالین حوزه موسیقی، در زمانی که تمام تور‌ها و کنسرت‌های حضوریشان به دلیل شیوع ویروس کرونا کنسل شده‌بود، از این سرویس برای اجرای آهنگ‌ها و درآمد‌زایی استفاده می‌کردند.

بعضی از استریمر‌ها به کمک قرارداد همکاری خود با ناشران بازی، در ازای تبلیغات، زودتر از دیگران و قبل از عرضه رسمی بازی‌ها به آن دسترسی پیدا می‌کنند. اگر ببینید استریمر مورد علاقه‌تان در حال تجربه کردن یک بازی است که به زودی عرضه می‌شود، ممکن است اشتیاقتان برای خرید آن افزایش پیدا کند. همچنین این موضوع به کامل شدن اطلاعاتتان قبل از خرید آن بازی کمک زیادی می‌کند.

پس از این‌که محتوای یک کانال توییچ را مشاهده کردید، ممکن است از آن خوشتان بیاید و به آن استریمر علاقه‌مند شوید. این موضوع باعث برقراری ارتباط با او می‌شود. ارتباطی که از چت و دنبال کردن (Follow) آن شروع شده و ممکن است به دونیت (Donate) و سابسکرایب ختم شود. درواقع همین ارتباط و تعامل بین بینندگان و استریمر‌ها است که باعث رونق استریمینگ می‌شود.

درآمدزایی از Twitch

خیلی از تولید کنندگان محتوا، استریم کردن را به عنوان یک شغل در نظر گرفته و به صورت روزانه مشغول درآمدزایی از Twitch هستند. برای درآمدزایی از توییچ به طور مستقیم باید عنوان Affiliate را کسب کنید. کسب این عنوان شرایطی دارد که مربوط به تعداد بیننده، زمان استریم و … است. برای کسب عنوان Twitch Affiliate باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • داشتن حداقل 50 فالوور
  • حداقل 500 دقیقه استریم در یک ماه
  • استریم کردن در حداقل 7 روز مختلف
  • میانگین حداقل 3 بیننده همزمان

زمانی که این شرایط را بدست آورید، با دعوت twitch می‌توانید از این سرویس کسب درآمد کنید. درآمد از این سرویس از چند طریق ممکن است: تبلیغات، بیت‌‌ها و سابسکرایب. از سال 2019، توییچ پول تبلیغاتی که در میان استریم پخش می‌شود، را با استریمر تقسیم می‌کند. همچنین این استریمر و مدیر کانال است که زمان پخش تبلیغات را تنظیم می‌کند.

راه دیگر بیت‌ها هستند که مانند یک پول مجازی در اختیار بینندگان و Viewerها قرار می‌گیرد تا هر موقع که خواستند آن‌ها را خرج کنند. ارزش فعلی هر بیت در حال حاضر معادل با یک سنت بوده و در زمان استفاده، با یک انیمیشن مخصوص در قسمت چت کاربران نمایش داده می‌شود.

کاربران این امکان را دارند تا هر کانالی که به آن علاقه داشتند را با Subscribe کردن حمایت کنند. سابسکرایب در توییچ، با سه سطح مختلف در دسترس است. 4.99 دلار، 9.99 دلار و 24.99 دلار به طور ماهیانه. این مبلغ به طور مساوی بین twitch و استریمر تقسیم می‌شود. کسانی که یک کانال را سابسکرایب می‌کنند، علاوه‌بر حمایت از استریمر محبوب خود، به ایموت‌ها و برچسب‌های اضافه و چت اختصاصی دسترسی خواهند‌داشت. همچنین تبلیغات میان استریم نیز برای آن‌ها نمایش داده نمی‌شود.

مرحله بالاتر از Affiliate، شریک یا Partner است. استریمر‌هایی که به عنوان شریک توییچ دست پیدا می‌کنند، امکاناتی اضافه بر قبل خواهند داشت. امکاناتی نظیر ایموت‌های اضافی، تاخیر در پخش ویدیو و … .

شرایط Partner شدن عبارت است از:

  • استریم به مدت حداقل 25 ساعت
  • استریم کردن در حداقل 12 روز مختلف
  • میانگین حداقل 75 بیننده به طور همزمان

وقتی که در حفظ شرایط بالا در طول 30 روز موفق باشید، می‌توانید عنوان شریک توییچ را کسب کنید.

Twitch Prime چیست؟

کسانی که امکانات اضافه‌تری می‌خواهند، می‌توانند با اشتراک ماهیانه توییچ پرایم به موارد مختلفی دسترسی داشته باشند. مشترکین Amazon Prime به طور رایگان به Twitch Prime نیز دسترسی خواهند‌داشت.
توییچ پرایم، امکانات زیر را با پرداخت مبلغ 11 دلار به صورت ماهیانه در دسترس کاربران قرار می‌دهد:

  • سابسکرایب برای یک کانال Twitch
  • محتوای اختصاصی درون بازی‌های مختلف
  • امکان هدیه دادن به کاربران دیگر
  • برچسب اختصاصی در چت
  • رنگ‌های اضافی برای چت
  • ذخیره ویدیو‌ها تا 60 روز (به جای 14 روز)

متاسفانه توییچ در سال 2018 تماشای ویدیو‌ها بدون تبلیغ را از امکانت Twitch prime حذف کرد؛ اما هنوز هم می‌توانید از دیگر قابلیت‌های متنوع این سرویس استفاده کنید. توییچ پرایم برای کسانی که فعالیت زیادی در سرویس Twitch دارند ارزش زیادی دارد و تفاوتی میان بیننده یا استریمر ندارد. حتی ماهیانه تعدادی بازی نیز به‌طور رایگان در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

«سایتی برای تماشای بازی‌های ویدیویی» یک تعریف ساده اما ناقص برای Twitch است. این سرویس بسیار پیچیده‌تر، کامل‌تر و به‌درد بخور‌تر از این موارد است. راهی برای کسب درآمد از طریق تولید محتوای ویدیویی که در قالب یک شبکه‌ی اجتماعی، افراد را گرد یک‌دیگر جمع می‌کند. فرقی نمی‌کند به‌دنبال بازی هستید، یا موسیقی و یا موضوع دیگری؛ می‌توانید محتوای مورد نیازتان را در Twitch بیابید.

آیا تا به حال تجربه‌ی کار با توییچ را داشته‌اید؟ نظرات خود درباره‌ی این سرویس استریم را با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *