بازی, مقالات علمی, یادداشت

پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ایکس: کدام یک می‌تواند برنده‌ی نسل ۹ شود؟

ایکس باکس سریز ایکس

حجم بسیاری از طرفداران ایکس باکس، بعد از رویداد Xbox Games Showcase، تا حدودی از Line Up مایکروسافت برای ایکس باس سریز ایکس ناامید شدند. اما آیا این ناامیدی ادامه دار خواهد بود و پلی استیشن 5 قبل از عرضه، رقابت را برده است؟ با تیلنو همراه شوید تا نگاه دقیق‌تری به این مسئله بیندازیم.

ایکس باکس سریز ایکس

اگر بخواهید با نگاهی بی‌طرفانه به Playstation 5 و Xbox series X نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تا این جای کار، ژاپنی‌ها گوی سبقت را از مایکروسافت ربوده‌اند. از Hype و هیجان ایجاد شده دور بازی‌ها انحصاری گرفته تا شکل و شمایل زیبای پی اس 5. حتی از آمار بازدید استریم معرفی بازی‌های دو کنسول مورد نظر هم می‌توان نتیجه گرفت که سونی توجهات بیشتری را به خود جلب کرده است. البته لازم به ذکر است که حجم عظیمی از بازدیدکنندگان در مراسم Playstation 5 Future of Gaming، مربوط به رونمایی ظاهری خود پلی استیشن 5 است. اما حتی با گذر از این مورد، تریلر ۸ دقیقه‌ای بازی Halo Infinite تا این لحظه در کانال یوتیوب Xbox، تنها به آمار ۱ میلیون بازدید رسیده است، در حالی که تریلر بازی Horizon 2: Frobidden West در کانال پلی استیشن، به آمار ۷/۱ میلون بازدید رسیده است و این نوید از برتری سونی می‌دهد. البته که باید متذکر ۲ نکته شد:

  1. آمار یک میلیون بازدید مربوط به تنها سه روز پس از انتشار تریلر است
  2. تریلر بازی Halo Infinite در کانال خود بازی Halo، آمار شگفت انگیز ۴ میلیون بازدید را به خود می‌بیند.

 

اما چرا آمار بازدید این دو اثر را در کانال یوتیوب Playstation و Xbox با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم؟ به این دو بازی می‌توان به طور رسمی، عنوان Lunch Title دو کنسول پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس را داد. این دو بازی تمرکز مایکروسافت و سونی برای تبلیغات کنسول‌های نسل نهمیشان را به خود اختصاص داده‌اند. در این زمینه، هیلو اینفینیت کار بسیار سخت‌تری را بر دوش دارد. چرا که با فرض موفقیت کامل این بازی در زمان انتشار و شکست بازی هورایزن 2، به احتمال خیلی زیاد باز هم فروش ابتدایی پلی استیشن ۵ بیشتر خواهد بود. به طور کلی، playstation نام همه گیرتر و معروف‌تری نسبت به ایکس باکس دارد و همین مورد، باعث سخت‌تر شدن راه برای مایکروسافت در ابتدای این نسل می‌شود. اگر بخواهیم به طور رسمی‌تر با این موقعیت برخورد کنیم و به محبوبیت این دو شرکت در شبکه‌های اجتماعی نگاه کنیم، خواهیم دید که صفحه‌ی پلی استیشن در اینستاگرام ۲۶/۷ میلیون دنبال کننده دارد، در حالی که این آمار در صفحه‌ی Xbox، تنها ۱۰/۹ میلیون دنبال کننده است.

قبل از هر صحبتی، اگر مراسم Xbox Games Showcase را مشاهده نکرده‌اید و قصد دارید بیشتر در جریان اتفاقات و بازی‌ها قرار بگیرید، مقاله‌ی مربوط به Xbox Games Showcase را از دست ندهید.

نمایش پر حاشیه‌ی بازی Halo Infinite

در این که بازی Halo Infinite عظیم‌ترین بازی ایکس باکس سریز ایکس در زمان عرضه خواهد بود شکی نیست، حتی طبق صحبت‌های فیل اسپنسر، مدیر عامل اصلی بخش ایکس باکس، که اظهار کرده بود بودجه‌ی ساخت اثر مورد نظر، مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار است که از این حیث، Infinite علاوه بر تبدیل شدن به گران قیمت‌ترین بازی تاریخ، به گران قیمت‌ترین سرگرمی تاریخ هم بدل می‌شود. تنها کافی است تصور کنید که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ، یعنی فیلم Avengers Endgame، بودجه‌ای معادل ۳۵۶ میلیون دلار دارد و در کنار انتقام جویان: پایان بازی؛ پرخرج‌ترین بازی تاریخ با در نظر گیری نرخ تورم، یعنی بازی Call of Duty: Modern Warfare 2، در زمان ساخت هزینه‌ای حدود ۲۵۰ میلیون دلار را بر روی دوش Activision گذاشته است و این رقم با محاسبه‌ی نرخ تورم در سال ۲۰۲۰، به رقم شگفت انگیز ۲۹۸ میلیون دلار می‌رسد. با این حساب، مایکروسافت برای ساخت بازی Halo Infinte، از پرخرج‌ترین بازی تاریخ در زمان ساخت خود، دو برابر بیشتر هزینه کرده است.

با این شرایط، ساخت بازی Halo Infinite توسط استودیو 343 Industries ، به حساس‌ترین شکل ممکن ادامه می‌یابد. این در حالی است که نمایش این بازی فوق العاده مورد انتظار، با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. حجم بسیاری از طرفداران از گرافیک ناامید کننده‌ی هیلو می‌گفتند و این قضیه، می‌تواند به یکی از بدترین اتفاقات ممکن برای ایکس باکس سریز ایکس تبدیل شود. درست است که این مورد در نگاه اول دلیل پیش پا افتاده‌ای به نظر برسد، اما اگر با دقت بیش‌تری در شبکه‌های اجتماعی گشت و گذار کنید، متوجه می‌شوید که موج منفی بسیاری از انتقادات رو به این بازی افتاده است. البته که مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای، گوشزد کرد که بازی هنوز در دست ساخت است و آن تریلری که در مراسم Xbox Games Showcase دیدیم، نشانگر نسخه‌ی نهایی بازی نخواهد بود. چرا که بازی هنوز در دست ساخت و توسعه قرار دارد. وبسایت WccFtech موفق شد مصاحبه‌‌ی کوتاهی را با کریس لی (Chros Lee)، مدیر عامل استودیو 343 Industries، تدارک ببیند. لی در این باره اظهار کرد که بازی در کیفیت 4K، بسیار زیباتر از آن چه که فکر می‌کنیم خواهد شد. هم چنین، بدون شک این بازی تا زمان عرضه‌ی رسمی خود، تفاوت‌ها و ارتقاهای مختلفی را به خود خواهد دید؛ البته که این موارد به طور کامل منطقی به نظر می‌رسد. علاوه بر این موارد، یک نکته‌ در این میان وجود دارد. اکثر بازی‌هایی که امروزه در بازار می‌بینیم، همیشه با اغراق و زیاده نمایی گرافیک در طول تریلر‌ها، توجهات را به سمت خود جلب می‌کنند و هنگام انتشار نسخه‌ی نهایی، آن چه که تحویل ما می‌دهند، زمین تا آسمان با جلوه‌هایی که در تریلر ها و تیزر‌ها می‌بینیم، فرق می‌کند. پس شاید بتوان این مورد را حتی یک گونه امتیاز مثبت هم برای مایکروسافت در نظر گرفت، چرا که به مخاطبان خود احترام گذاشته و ویدیویی به نسبت واقع گرایانه‌ای را، به گیمر‌ها تحویل داده است.

بازی Halo Infinite

کریس لی، برای دفاع از نمایش بازی Halo Infinite، اضافه کرد:

من در مورد بازخوردهای مردم فکر می‌کنم که اگر آن‌ها استریم ما را با کیفیت 4K ببینند، آن موقع است که بازی ارزش‌های واقعی خود را نشان می‌دهد. البته که ما هنوز هم در مرحله‌ی توسعه هستیم، ما در حال پولیش کاری بازی هستیم تا بتوانیم آن را با تمام پتانسیل‌هایش در اواخر امسال، به دست هواداران برسانیم. ما به طور قطعی در مورد جاه طلبانه بودن بازی و بخش Campaign گران قیمت آن هیجان زده هستیم و اطمینان حاصل می‌کنیم هنگامی که بازی در تعطیلات به دست مردم رسید، به طور کامل پولیش خورده است.

دموی گیم پلی، مثالی عالی از عملکرد بازی بر روی ایکس باکس سریز ایکس است. شما قادر خواهید بود تا بازی را با ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت تصویر 4K، تجربه کنید. ما در حال آماده سازی بهترین عملکرد خود تا به امروز هستیم. ما قادر خواهیم بود تا عملکردی ۱۰ برابر بهتر از آن چه که در بازی Halo 5 دیدید، فراهم کنیم، که این مورد باعث می‌شود تجربه‌ای را درست کنیم که شبیه هیچ نسخه‌ی دیگر از Halo، نیست. در بازی Halo Infinite، ما از تکنیک‌های Rendering بسیار پیشرفته‌ و قدرت پردازش عظیم ایکس باکس سری ایکس، به طور کامل بهره برده‌ایم.

کریس لی ادامه داد:

موسیقی نیز برای Halo و هواداران ما از اهمیت بسیاری برخوردار است. من به طور واقعی از همکاری با کورتیس شویتزر (Curtis Schewitzer)، موسیقی ساز بازی Halo Infinite، خوشحال هستم. هم چنین ما باید موسیقی ساز دوم خود، یعنی گرت کوکر را که به کورتیس ملحق می‌شود، معرفی کنیم. کورتیس و گرت هر دو کار فوق العاده‌ای را انجام دادند و شما هم توانسیتد این موسیقی‌های فوق العاده را در دمو، تجربه کنید. ما هم چنین موتور صدای خود را ارتقاء دادیم تا بتوانیم سیستم آکوستیک جدیدی را اضافه کنیم و بتوانیم با قدرت فوق العاده‌ی ایکس باکس سریز ایکس، بازیکن را در تجربه‌ی واقع گرایانه‌تری، قرار دهیم.

پس اگر بخواهیم با دید نقادانه‌‌ و بی‌طرف گونه‌ای به این مسئله نگاه کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که بازی Halo Infinite می‌تواند به عنوان گران قیمت‌ترین بازی تاریخ، خواسته‌ها را برآورده کند. اما این بازی کار بسیار سختی را در پیش دارد، چرا که همان طور که در بالاتر گفته شد، این بازی حجم سنگینی از بار تبلیغاتی ایکس باکس سریز ایکس را بر دوش دارد. اما آیا مایکروسافت اثری مناسبی را برای این بار تبلیغاتی انتخاب کرده است؟

قبل از پرداختن به موضوع شایستگی اینفینیت، بیایید در مورد یک مسئله صحبت کنیم. چرا در مطلبی که مربوط به موفقیت دو کنسول است، آنقدر در مورد بازی‌های انحصاری صحبت می‌کنیم؟ جواب ساده است، با کنار گذاشتن خیل طرفدارانی که تعصب به یک برند را هیچ موقع ترک نمی‌کنند و هر اتفاقی هم که بیفتد بازهم تصمیم خود را می‌گیرند، عامل موفقیت تجاری یک کنسول را طرفداران بی‌طرف تعیین می‌کنند. با فرض نبود طرفداران تعصبی، شرکتی در زمینه‌ی فروش کنسول موفق می‌شود که در دو عامل کلی و اصلی قدرت سخت افزاری و بازی‌های انحصاری، بهتر عمل کند.

در زمینه‌ی قدرت سخت افزاری، با توجه به قیمت قطعات در بازار‌های جهانی، شاهد برتری خاص یک کنسول به دستگاه دیگر نخواهیم بود. چرا که سازندگان باید قیمت نهایی قطعات را هم در نظر بگیرند تا بتوانند قیمت دستگاه خود را، معقولانه برچسب بزنند. بنابراین نه در نسل نهم و نه در هیچ نسل دیگری شاهد چنین موضوعی نخواهیم بود که قدرت سحت افزاری یک کنسول نسبت به رقیب خود، خیلی فرق کند. علاوه بر این موضوع، کسی که پول سخت افزار‌های گران قیمت را دارد و بخواهد به دنبال نرخ فریم و وضوح تصویر بی‌نهایت برود، مقصدی جز رایانه‌های شخصی نخواهد داشت. پس پلی استیشن 5 و ایکس باکس سریز ایکس، مناسب کسانی است که علاوه بر داشتن بوجه‌ی محدود، به دنبال آثاری هستند که نمونه‌ی آن را روی رایانه‌های شخصی نمی‌بینند.

بازی Halo Infinite

بازی Halo Infinite، فرشته‌ی نجات یا الهه‌ی مرگ؟

برای این که متوجه شویم آیا هیلوی جدید می‌تواند فروش مورد نظر مایکروسافت را تجربه کند یا خیر، چاره‌ای به جز نگاه به نسخه‌های پیشین نداریم. البته جدای آمار و ارقام فروش، نباید تاثیر فراموش نشدنی مجموعه‌ی Halo را روی دنیای بازی‌های ویدیویی، به طور مخصوص بازی‌های کنسولی، انکار کنیم. باید توجه داشت که بازی Halo: Combat Evolved، نخستین اثری بود که توانست بازی‌های شوتر اول شخص را به طور استاندارد، برای کنسول‌های خانگی و کنترلر‌هایشان، تعریف کند. اما حالا سال‌ها از این اتفاق گذشته و این موضوع هم به مایکروسافت برای رسیدن به ارقام میلیونی، کمک نمی کند.

خب بر می‌گردیم سر میزان فروش مجموعه بازی های Halo، آخرین نسخه‌ی منتشر شده از این مجموعه‌ی فوق العاده محبوب، یعنی بازی Halo 5: Guardians، توانست در هفته‌ی اول انتشار خود، ۶/۶ میلیون نسخه بفروشد. اگر این تعداد را در گران‌ترین حالت خود یعنی یک بازی ۶۰ دلاری در نظر بگیریم، این بازی در هفته‌ی اول خود، ۳۹۶ میلیون دلار را به حساب ناشر خود واریز کرده است. بنابراین اگر بودجه‌ی ۵۰۰ میلیون دلاری بازی Halo Infinite رقم راستی را به ما برساند و این بازی بر فرض احتمال فروش مشابه‌ی را نسبت نسخه‌ی قبلی خود تجربه کند، نمی‌تواند بودجه‌ی ساخت خود را در هفته‌ی اول دربیاورد و در نتیجه، مایکروسافت را به سود رسانی برساند. البته در این میان باید به دو نکته توجه کرد:

  1. کمپین تبلیغاتی بازی Halo Infinite بسیار گسترده‌تر از نسخه‌ی پنجم است.
  2. بازی Halo 5: Gurdian یکی از ضعیف‌ترین فروش‌های ممکن مجموعه را با احتساب نرخ تورم، تجربه کرده است.
ایکس باکس سریز ایکس

هم چنین باید بدانید که صد در صد قسمت عظیمی از این بودجه‌ی ۵۰۰ میلیون دلاری، صرف هزینه‌های تبلیغاتی می‌شود. بنابراین، اگر دیدگاه منتقدان نسبت به بازی مثبت از آب در بیاید و استودیو 343 Industries بهتر از پیش، روی جلوه‌های بصری بازی halo Infinite کار کند، از همین حالا می‌توانیم نوید از موفقیت مایکروسافت بدهیم. حال علاوه بر این موارد ذکر شده، توجه کنید با این که اثر مورد نظر روی ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی هم منتشر می‌شود، بخش زیادی از مردم به سراغ خرید ایکس باکس سریز ایکس می روند و این مسئله، بر موفقیت‌های Xbox، می‌افزاید. پس اگر همه‌ی موارد به نحو احسن پیش برود، ایکس باکس می‌تواند موفق واقع شود.

ایکس باکس سریز ایکس، سخت افزار قدرتمندتری نسبت به پلی استیشن 5 دارد.

درست است پیش‌تر گفته شد که قدرت کنسول‌های یک نسل، تفاوت فاحشی با یک دیگر ندارند، اما هیجان ایجاده شده در مورد قوی‌تر بود ایکس باکس سریز ایکس را نمی‌توان انکار کرد. می‌توانیم با نگاه کردن به نسخه‌های اولیه‌ی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان و مقایسه‌ی این دو، متوجه قدرت سخت افزاری بهتر پلی استیشن 4 شویم. به طوری که نسخه‌ی اولیه ایکس باکس وان، ۱/۲۳ ترافلائس قدرت پردازش دارد؛ این در حالی است که نسخه‌ی اولیه‌ی پلی استیشن 4، دارای قدرت پردازشی ۱/۸۴ ترافلاپسی است. البته تاریخ این آمار به هفت سال پیش باز می‌گردد و سونی از آن موقع، روزی نبوده که کنسول قوی‌تر را نسبت به مایکروسافت، معرفی کند. مایکروسافت حتی در کنسول‌های میان نسلی هم عملکرد بهتری داشته و ایکس باکس وان ایکس میزبان قدرت پردازشی معادل با ۶ ترافلاپس بوده و این در حالی است که این آمار در Playstation 4 Pro، به عددی حدود ۴/۲ ترافلاپس می‌رسد. این آمار برای مایکروسافت در نسل نهم درخشان‌تر هم است و ایکس باکس سریز ایکس دارای قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپسی است که آن را به قدرتمند‌ترین کنسول خانگی تاریخ، تبدیل می‌کند. اما پلی استیشن 5 این بار هم عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقیب آمریکایی خود داشته و با فراهم کردن قدرت ۱۰/۲۸، به دومین کنسول قدرتمند تاریخ تبدیل شده است.

اما با وجود این آمار و ارقام، باید بدانیم که این آمار برای چشم و ذهن ما آن چنان محسوس نیستند و این برتری سخت افزاری را نمی‌توان به تنهایی عامل موفقیت یک کنسول دانست و در آخر باز هم وجود بازی‌های انحصاری بهتر، نقش مهم‌تری دارد.

پلی استیشن 5؛ زیبا، قدرتمند و دوست داشتنی.

این همه در مورد ایکس باکس سریز ایکس و موفقیت‌های احتمالی‌اش صحبت کردیم، حالا وقت آن است که سراغ کنسولی برویم که روی کاغذ برنده‌ی نسل بعد خواهد شد: پلی استیشن 5. اگر بخواهیم که واقع بینانه نگاه کنیم و فروش بیشتر را معیار شناخت برنده بدانیم، پلی استیشن 5 خیلی وقت است که برنده‌ی نسل بعد شناخته می‌شود. بالاتر از محبوب‌تر بودن نام پلی استیشن صحبت کردیم و اکثر افراد هم می‌دانند که تعداد دستگاه‌های به فروش رسیده‌ی پی اس فایو در آینده‌ای نزدیک، بیشتر از همتای قدرتمندش خواهد بود. ولی این ذهنیت اشتباهی است که تنها فروش را عامل موفقیت یک کنسول بدانیم. بگذارید با زدن مثالی در این مسئله ریز‌تر شویم.

دو تیم فوتبال را فرض کنید. یکی همزمان قهرمان جهان، اروپا و لیگ ملی خود شده است و تیم دیگر با وجود شایستگی‌هایش، از تیم اول ضعیف‌تر است. حال اگر در سال بعد تیم قدرتمند‌تر تنها موفق به کسب جام لیگ قهرمانان اروپا شود و دیگر موفق به کسب جام لیگ ملی خود نشود، دچار پس رفت شده است. حال اگر تیم ضعیف‌تر که سال پیش هیچگونه جامی نبرده است، امسال قهرمان لیگ ملی خود شود، پیشرفت چشم گیری داشته است. درست است که جام اروپا به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردارد است ولی مردم آن تیم را پس رفت کرده می‌نامند، در حالی که همان طرفداران تیم ضعیف‌تر را با وجود کسب جامی کم ارزش‌تر، در حال پیش رفت می‌بینند. مشاهده کردید؟ این مثال مانند شرایط پلی استیشن 5 و ایکس باکس سریز ایکس است. درست است که در نسل پیش سونی عملکرد بهتری را داشته است ولی اگر ایکس باکس در این نسل به نسبت به آمار نسل هشت پلی استیشن «پیشرفت بیشتری» را تجربه کند، بدون شک همه‌ی طرفداران فیل اسپنسر و تیمش، راضی می‌شوند.

پلی استیشن 5

اگر از برتری ایکس باکس سریز ایکس در زمینه‌ی سخت افزاری و برتری احتمالی سونی در زمینه‌ی فروش بگذریم، به جذاب‌ترین و شیرین‌ترین قسمت ماجرا، یعنی بازی‌های انحصاری ریز و درشت می‌رسیم. بدون شک و با قاطعیت، پلی استیشن 4 در زمینه‌ی توسعه و انتشار بازی‌های انحصاری بهتر عمل کرده است. شاید در اوایل نسل هشتم شاهد شروع طوفانی مانندی از سونی نبودیم، اما اواخر نسل، میدان بازی‌های انحصاری، به کشتارگاه سونی تبدیل شد. به طور تقریبی و بعد از عرضه‌ی بازی Bloodborne، این روند به شکل هر چه هیجان انگیزتری دنبال شد. از نسخه‌ی چهارم آنچارتد و بازی Horzion Zero Dawn گرفته تا بازی The Last of Us 2 و نسخه‌ی چهارم مجموعه‌ی God of War. هر کدام از این بازی‌های عظیم انحصاری را می‌توانیم در ضمره‌ی نامزد‌های بهترین بازی سال قرار دهیم. در حالی که به غیر از دو بازی Racing ایکس باکس وان، یعنی Forza Motor Sport 7 و Forza Horizon 4، و بازی Gears 5؛ شاهد اثر آن چنان فاخری از سمت مایکروسافت نبودیم.

با توجه به نمایش‌های دیده شده و روند مستحکم انحصاری‌های غول ژاپنی، می‌توانیم حدس بزنیم که این روند برای پلی استیشن 5 هم ادامه می‌یابد. حتی اگر چشم‌های خود را ببندیم و فرض کنیم که سونی تا پایان نسل ۹ هیچگونه اثری را در انحصار پلی استیشن ۵ قرار ندهد، بازهم شاهد line Up قدرتمندی از سوی آن‌ها هستیم. مراسم PS5 Future of Gaming، علاوه بر در هم کوبیدن رکورد بازدیدکنندگان استریم‌های یوتیوب، یک شب طوفانی را برای طرفداران Playstation فراهم کرد. از نسخه‌ی جدید بازی هورایزن، یعنی بازی Horizon 2: Frobidden West گرفته تا نسخه‌ی جدید مجموعه‌ی محبوب Gran Tourismo. علاوه بر آثار AAA و بلاک باستری، شاهد معرفی آثار مستقل و نیمه مستقل هم بودیم که طرفداران خاص خود را دارند.

ایکس باکس سریز ایکس

البته از حق هم نباید گذشت و باید متذکر شویم که ایکس باکس هم با معرفی بازی‌های جدیدش، غوغایی بر پا کرد. از بازی جدید استودیو به شدت خوش نام Obsidian، یعنی بازی Avowed گرفته تا بازی جدید استودیو Rare، یعنی Everwild که با نمایش زیبایش توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. اما نباید فراموش کنیم که آن لاین آپی که از سونی دیدیم، تازه ابتدای کار بوده است. تنها کافی است فرض کنید که هنوز قسمت جدید God of War معرفی نشده، هنوز شاهد بازی جدید ناتی داگ نبوده‌ایم، هنوز خبری از بازی جدید Kojima Production (که به احتمال زیاد یک بازی با انحصار زمانی را روانه ی PS5 می‌کند) نیست، و بسیاری دیگر از آثاری که هنوز فکرش هم به ذهنمان خطور نکرده است.

بنابراین، درست است که سونی با دست پری وارد میدان شده، اما حداقل تا این جای کار کفه‌ی ترازوی هیچکدام آنقدر سنگینی نمی‌کند، نه به خاطر این که ضعیف کار کرده‌اند، بلکه به خاطر این  هر دو تا توانسته‌اند تا مقادیر بسیاری، طرفداران را راضی کنند.

سامورایی‌ها یا ساکنان غرب زرین، برنده کدام است؟

در پایان باید توجه کنیم آن کسی که برنده‌ی این نبرد را مشخص می‌کند، شماها هستید. برنده‌ی نهایی این رقابت کسی است که بیشترین لذت ممکن را از صنعت ببرد. بازی‌های ویدیویی محلی برای لذت بردن از شرایطی است که هیچ موقع شانس حضور در آن را نداریم. درست است که صنعت هر روز جدی‌تر می‌شود و داستان و فلسفه‌های جدی‌تری را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد، اما هدف نهایی لذت بردن و خوش گذراندن است. درست است که در این میان گردش مالی عظیمی جریان پیدا می‌کند، اما کسانی هم که سرمایه‌های کلانی از این شرایط کسب می‌کند، در نهایت از بازی‌های ویدیویی و دنیای عظیمی که دور آن شکل گرفته است، لذت می‌برند.

در پایان دیدگاه شما کاربران تیلنو در این باره چیست؟ برنده‌ی مادی و معنوی این رقابت که خواهد بود؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *