با توجه به یک سری اطلاعات منتشر شده از گزارش مالی سونی، ظاهرا بخش پلی استیشن سرمایهی بزرگی را به بازیها و استودیوهای Third Party اختصاص داده و قصد دارد در آینده مقیاس همکاری خود را بزرگتر کند.
همان طور که به احتمال زیاد میدانید، سونی در حال حاضر استودیوهایی مانند Naughty Dog و Santa Monica را در اختیار دارد که زیر پرچم این شرکت ژاپنی، فعالیت میکنند. این دسته از توسعه دهندهها، از ارزش زیادی برای بخش پلی استیشن برخوردار هستند و در طی زمان، انحصاریهای زیادی را برای کنسولهای مختلف سونی درست کردهاند. حالا علاوه بر این توسعه دهندهگان First Party، سونی با برخی از استودیوها همکاری میکند تا تعداد انحصاریهای سالانهی خود را افزایش دهد. این دسته از بازی سازها، برخلاف این که در مالکیت پلی استیشن قرار ندارند، اما برای این کنسول انحصاری میسازند. از جملهی این استودیوها میتوان به Bluepoint Games و Sumo Digital اشاره کرد که به ترتیب دو بازی Demon’s Souls و Sackboy: A Big Adventure را درست کردهاند.
حالا به لطف گزارشهایی که از سال مالی سونی در ۲۰۲۰ منتشر شده، ما میدانیم که این شرکت دقیقا چه میزان هزینهای را برای استودیوهای Third Party خرج کرده است. این گزارش مشخص میکند که سونی از فروردین تا آذر ماه سال ۹۹، رقمی حدود ۳۲۹ میلیون دلار را به بازی سازان Third Party اختصاص داده است.
جالب است بدانید که این ۳۲۹ میلیون دلار باعث انعقاد شدن برخی از قراردادها شده که طبق گزارش، تا ۷ سال اعتبار دارند. این استودیوها از این پس میتوانند از بودجهی مشترک خود با سونی در زمان توسعه و انتشار یک بازی استفاده کنند. هم چنین، باید بدانید که بخش بزرگی از این هزینه به بازیهایی تعلق دارد که هنوز روند توسعهی خود را پشت سر میگذارند یا این که برای ساخت در آینده برنامه ریزی شدهاند. این موضوع نشانگر این است که سونی تا چه حد به پر بودن Line-Up پلی استیشن 5 اهمیت میدهد. این پروژهها در نهایت و در نقطهای که به اتمام رسیدند، تحت پرچم نماد PlayStation Studios منتشر میشوند. از جمله بازیهایی که با این نوع از قراردادها توسعه داده شدند، میتوانیم به Demon’s Souls، Sackboy: A Big Adventure و Returnal اشاره کرد.
هنوز مشخص نیست که توسعه دهندگان طرف قرار دارد، به ساخت چه اثری خواهند پرداخت اما بازیهای نهایی هر چه که باشند، به احتمال زیاد به طور انحصاری و تحت پرچم استودیوهای جهانی سونی منتشر خواهند شد. با توجه به موفقیت عظیم Demon’s Souls و دریافت نمرات بالا توسط Sackboy، ظاهرا سونی از این نوع همکاریها استقبال کرده و قصد دارد محدودهی این سیاست را بزرگتر کند. Returnal نام اثر دیگری است که توسط یک استودیوی Third Party ساخته شده و قرار است فروردین ۱۴۰۰ به طور اختصاصی برای پلی استیشن 5 عرضه شود. Returnal هم یک بازی اکشن و علمی-تخیلی است که بازیکنان را به جنگ دستهای از بیگانگان میفرستد. نکتهی قابل توجه این بازی، حلقهی زمانی است که در آن به وجود آمده که بخش بزرگی از پیچش داستان را تشکیل میدهد.
البته توجه به تیمهای Third Party، باعث نمیشود که پلی استیشن به استودیوهای تحت مالکیت خود توجه نکند. با وجود فاصلهی زیادی که تا پایان سال میلادی باقی مانده، PS5 همین الان هم Line-Up قدرتمندی دارد. اولین بازی First Party کنسول نسل نهمی سونی، بازی Ratchet And Clank: Rift Apart خواهد بود که در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ (۱۱ ژوئن) عرضه میشود. پس از انتشار بازی جدید Insomniac Games نوبت به بازی فوق العاده مورد انتظار Horizon Forbidden West میرسد که قرار است در نیمهی دوم سال ۲۰۲۱ روانهی بازارها شود. پس از نسخهی جدید Horizon، نوبت به موردانتظارترین بازی پلی استیشن در نسل نهم میرسد. بازی God of War: Ragnarok که قرار است در بازهی مشخصی از سال ۲۰۲۱ منتشر شود، ادامه دهندهی داستان بازی God of War خواهد بود که در سال ۲۰۱۸ به بهترین بازی سال در مراسم Game Awards تبدیل شد. اگر شرایط همین گونه پیش رود و تاخیر خاصی گریبان این بازیها را نگیرد، طرفداران PlayStation سال فوق العادهای را تجربه خواهند کرد.
در پایان اگر قصد دارید بازیهای ذکر شده را در روز عرضه تجربه کنید میتوانید به صفحهی خرید PS5 و خرید PS5 دیجیتالی مراجعه کنید.
نظر شما در مورد هزینهای که سونی در مورد استودیوهای Third Party خرج کرده چیست؟ آیا این قراردادها میتواند با بازیهای انحصاری با کیفیت برای پلی استیشن 5 همراه باشد؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant