هر ساله شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) تصویر بازیکنان فوتبال را روی کاور نسخه جدید بازی فیفا (FIFA) قرار میدهند. تصاویر برخی بازیکنان برای چند بار مورد استفاده قرار میگیرد و عکس بعضی دیگر برای اولین بار استفاده میشود. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درمورد تصاویر روی کاور 10 نسخه اخیر بازی فیفا، با شما به اشتراک بگذاریم. پس در ادامه همراه تیلنو باشید.
مجموعه فیفا که هر ساله توسط شرکت الکترونیک آرتز نسخه جدیدی از آن عرضه میشود، در واقع قدیمیترین بازی با محوریت ورزش فوتبال در صنعت گیم است. علیرغم این که نسخههای مختلف این فرنچایز همیشه با مشکلات و کاستیهای متعددی روبهرو میشوند، اما میتوان آنها را آثاری قابل قبول در سبک خود به حساب آورد.
بخش Ultimate Team یکی از مهمترین ویژگیهای این مجموعه محسوب میشود که به کاربران اجازه میدهد تیم رویایی خود را بسازند. سازندگان در این بخش با اضافه کردن بخش پرداختهای درونبرنامهای و به وجود آوردن معاملات خرد، میلیونها دلار درآمد کسب کردهاند. اما بسیاری از مخاطبها بر این عقیده هستند که این بخش به عملکرد کلی بازی آسیب زده است. آنها میگویند که حالا مجموعه فیفا به یک ماشین پولسازی تبدیل شده و دیگر جذابیتهای قبل را ندارد. به هر حال ما قرار است در ادامه اطلاعاتی درمورد تصاویر روی کاور 10 نسخه اخیر بازی فیفا، در اختیار شما قرار دهیم. پس همراه ما باشید.
لیونل مسی (Lionel Messi) بدون تردید یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال است. مسی افتخار این را داشته که تصویرش روی کاور چندین نسخه از بازیهای FIFA قرار گیرد. شعار بازی فیفا 13 «Join The Club» بود. این بازی اولین نسخه در کل مجموعه بود که از تکنولوژی Motion Control روی PlayStation Move و Xbox Kinect پشتیبانی میکرد. علاوه بر این، لیگ حرفهای فوتبال عربستان اولین بار در بازی FIFA 13 در دسترس قرار گرفت.
لیونل مسی (فیفا 14)
در سال 2013 تصویر لیونل مسی بار دیگر روی کاور مجموعه فیفا قرار گرفت. الکترونیک آرتز، ناشر اثر، بازی فیفا 14 را پیش از عرضه در کشورهای اروپایی، سه روز زودتر در ایالات متحده منتشر کرد. ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 هر دو در سال 2013 عرضه شدند و این بازی از فرنچاز FIFA، اولین نسخهای بود که روی جدیدترین نسل از کنسولهای خانگی منتشر شد.
بازی FIFA 14 ویژگیهایی نظیر Human Intelligence (که هوش مصنوعی بازیکنان را بهتر کرد) و True Player Motion (ارائه انیمیشنهای واقعگرایانهتر) را ارائه داد تا کاربران تجربهای بهتر از این اثر فوتبالی داشته باشند.
لیونل مسی (فیفا 15)
شعار اصلی بازی فیفا 15 در پروسه بازاریابی، «Feel The Game» بود. این بازی اولین نسخه در کل مجموعه محسوب میشد که با هدف ارائه تجربهای بهتر برای کاربران پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، به کلی از ریشه بازسازی شده بود. بازی FIFA 15 آخرین نسخه در فرنچاز بود که برای کنسول Nintendo Wii عرضه شد و این اتفاق دیگر رخ نداد. همچنین هیچ نسخهای پس از آن برای کنسولهای دستی غیر موبایلی منتشر نشد.
با عرضه بازی FIFA 15 تصویر لیونل مسی بار دیگر و برای سومین بار متوالی روی نسخهای از مجموعه فیفا قرار گرفت. علاوه بر این، بازی فیفا 15 اولین نسخه عرضه شده پس از همکاری الکترونیک آرتز با لیگ برتر انگلیس بود. این قرارداد موجب شد که آنها به عنوان شرکای رسمی EA در تکنولوژی ورزشی شاخته شوند.
لیونل مسی (فیفا 16)
با عرضه بازی FIFA 16 در سال 2015، تصویر لیونل مسی برای بار چهارم به صورت متوالی روی کاور نسخهای از فرنچایز فیفا قرار گرفت. این نسخه برای سری بازیهای FIFA قدم بزرگی محسوب میشد. زیرا این بازی بود که برای اولین بار تیمهای باشگاهی و ملی فوتبال زنان را در فرنچایز فیفا به مخاطبان معرفی کرد.
این نسخه به دلیل مشکلاتی که با تیمها و بازیکنان برزیلی داشت، مورد انتقادات زیادی قرار گرفت. در واقع مشکل اصلی این بود که در بازی فیفا 16، تیمهای برزیلی از بازیکنان غیرواقعی پر شده بودند.
مارکو رویس (فیفا 17)
پس از سلطه چهار ساله لیونل مسی در بازیهای فیفا، اوضاع در بازی فیفا 17 تغییر کرد. در این نسخه تصویر مارکو رویس (Marco Reus) برای اولین بار روی کاور فرنچایز فیفا قرار گرفت. تصویر روی کاور بازی FIFA 17 پس از رایگیری بین گزینههای مختلف انتخاب شد. آنتونی مارسیال (Anthony Martial)، ادن هازارد (Eden Hazard) و خامس رودریگز (James Rodriguez) دیگر بازیکنانی بودند که در این بخش نامزدی داشتند، اما در مقابل رویس شکست خوردند.
این نسخه از مجموعه FIFA کاملا تاریخی بود. زیرا الکترونیک آرتز اکثر تیمهای خود را وادار کرد که در ساخت بازی فیفا 17 برای اولین بار از موتور بازیسازی بدنام Frostbite استفاده کنند. همچنین این نسخه اولین بازی در کل فرنچایز بود که در آن بخش داستانمحور وجود داشت. این بخش که یک ویژگی منحصر به فرد در بین بازیهای فوتبالی بود، The Journey نام داشت.
کریستیانو رونالدو (فیفا 18)
شاید باور کردنی نباشد که تصویر کریستیانو رونالدو (Cristiano Ronaldo) برای اولین بار در سال 2017 روی کاور بازی فیفا 18 قرار گرفت و پیش از این در هیچ نسخهای دیده نمیشد. رونالدو نیز یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال به حساب میآید و حضور او به عنوان یک شخصیت برجسته در ورزش، در عملکرد بازاریابی فیفا کاملا تاثیر گذار بود.
حالا که حرف از شخصیتهای برجسته شد، بد نیست اشاره کنیم که این بازی اولین نسخهای بود که ویژگی ICONS در بخش Ultimate Team آن معرفی شد. بازی FIFA 18 که در سپتامبر 2017 منتشر شد، از مکانیسمی به نام Quick Subs بهره میبرد. این مکانیسم به کاربران اجازه میداد که وقتی توپ در جریان بازی نیست، بدون اتلاف وقت و به سرعت تعویضهای خود را انجام دهند. علاوه بر این، چهار مهارت جدید نیز در این نسخه به بازیکنان اضافه شد.
کریستیانو رونالدو (فیفا 19)
شعارها در بازیهای ویدیویی بعضی اوقات مفید هستند و در برخی موارد بینتیجهاند. اما بازی فیفا 19 با شعار «Champions Rise» توانست به موفقیت دست یابد. تصویر کریستیانو رونالدو در این نسخه برای بار دوم روی کاور مجموعه FIFA قرار گرفت. روی کاور نسخه Champions Edition بازی FIFA 19 نیز تصویر کریس رونالدو در کنار فوتبالیست برزیلی، نیمار (Neymar) به چشم میخورد.
این بازی اولین نسخه از سری بازیهای فیفا بود که لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و سوپر جام اروپا در آن به صورت لایسنس شده وجود داشتند. همچنین این اثر الکس هانتر (Alex Hunter) از نسخه قبلی را به این بازی نیز اضافه کرد.
ادن هازارد (فیفا 20)
در سال 2019 تصویر ادن هازارد (Eden Hazard)، وینگر بلژیکی برای اولین بار روی کاور نسخهای از فرنچایز FIFA قرار گرفت. یک بخش مهم و تازه با عرضه بازی فیفا 20 به این مجموعه اضافه شد و آن هم چیزی نبود جز حالت جدید Volta Football. این حالت یاد و خاطره مجموعه FIFA Street را بار دیگر در دل طرفداران زنده کرد و انرژی مضاعفی به آنها داد. در این بازی سریع بودن اهمیت زیادی داشت و گیمپلی به سمت آثاری مشابه بازیهای سبک آرکید متمایل بود.
تمرکز روی شخصیسازی بازیکنان به صورت مستقل موجب شد که این حالت رنگ و بویی تازه و متفاوت داشته باشد. علاوه بر این، در بازی FIFA 20 بازی تیمی و به کارگیری تاکتیک مناسب حرف اول را میزد.
کیلیان امباپه (فیفا 21)
متاسفانه اولین حضور کیلیان امباپه (Kylian Mbappé) روی کاور یک نسخه از مجموعه فیفا با جنجال زیادی مقارن شد. در ماه مارس سال 2021 بازیکنان پی بردند که یکی از کارکنان شرکت الکترونیک آرتز، در حال فروش کارتهای Icon Moment بخش Ultimate Team بازی فیفا 21 به سایر کاربران است. برای دستیابی به این کارتها باید یا زحمت زیادی میکشیدید یا آنها را از راه معاملات خرد به دست میآوردید. اما یک نفر در حال فروش آنها به قیمت چند صد دلار بود.
پس از بازجویی از کارکنان شرکت الکترونیک آرتز، کاشف به عمل آمد که چند نفر به صورت همزمان در این کار دخالت داشتهاند. پس از این کشف، دسترسی این افراد به سیستم بازی برای همیشه مسدود شد.
کیلیان امباپه (فیفا 22)
در بازی FIFA 22 باز هم شاهد تصویری از کیلیان امباپه هستیم. جدای از این مورد، فعلا اطلاعات زیادی از بازی فیفا 22 در دستمان نیست. البته با توجه به تریلرهای اخیر، به نظر میرسد این بازی از الکترونیک آرتز نوآوریهای تازهای خواهد داشت. احتمالا بازی FIFA 22 در ماه اکتبر سال جاری میلادی (مهر ماه) عرضه شود، اما شرایط به نحوی است که باید در هر لحظه انتظار تاخیر آثار مختلف را داشته باشیم.
این بازی اولین نسخه از مجموعه فیفا محسوب میشود که برای کنسولهای نسل نهمی یعنی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس در دست ساخت است.
این بود توضیحاتی درباره تصاویر کاور نسخههای مختلف بازی فیفا. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نظر شما درباره سری بازیهای فیفا چیست؟ طرفدار FIFA هستید یا PES؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک گذارید.
منبع: TheGamer