بازی, عمومی, یادداشت

ویژگی ‌هایی که دوست داریم در بازی Fallout 5 ببینیم

بازی 5 Fallout

آنطور که به نظر می‌رسد، راه زیادی تا معرفی و انتشار بازی Fallout 5 باقی مانده است، اما بد نیست قبل از نمایش‌های رسمی ویژگی‌هایی که دوست داریم در این بازی ببینیم را مرور کنیم. همراه تیلنو باشید.

سری بازی پسا آخر‌الزمانی فال اوت با انتشار نسخه اول در سال ۱۹۹۷، توسط استودیو اینترپلی اینترتینمت (Interplay Entertainment)، کار خود را در صنعت بازی‌های ویدیویی آغاز کرد. نسخه اول این سری به هیچ وجه حداقل از لحاظ گیم پلی، شباهتی به فال اوتی که ما امروز می‌شناسیم نداشت. فال اوت 1، گیمر‌ها را با دنیای پس از جنگ اتمی این سری بازی محبوب آشنا کرد و با ارائه گیم پلی نقش‌آفرینی نوبتی جذاب و سیستم شخصی‌سازی عمیق خود، مهر تاییدی بر ساخت نسخه بعدی مجموعه کوبید. بعد از گذشت یک سال، نسخه دوم بازی نیز منتشر شد. فال اوت ۲ فرمول نسخه قبل سری خود را به دست گرفت و آن را در جهات مختلفی بهبود داد. با یک وقفه طولانی، فال اوت 3 در سال ۲۰۰۸ و توسط بتسدا (Bethesda) منتشر شد. نسخه سوم، با تغییرات بزرگی نسبت به دو نسخه قبلی منتشر شد و فال اوت را با خون تازه‌ای به جهان بازی‌های ویدیویی بازگرداند. ارائه گیم پلی اکشن نقش آفرینی با دوربین اول شخص و هزاران هزار تغییر دیگر، فال اوت 3 را نقطه آغاز دوباره سری بازی Fallout کرد. بعد از انتشار نسخه سوم، نسخه‌های بعدی بازی سیستم مشابهی را در پیش گرفتند و فقط آن را در نکات مختلفی بهبود دادند. بازی Fallout 76 با ارائه تجربه‌ای تماما آنلاین از فال اوت، قصد داشت دوران جدیدی در این سری را آغاز کند اما متاسفانه با شکست روبرو شد. نمره پایین بازی در سایت متاکریتیک و بازگشت NPCها با بروزرسانی‌های مختلف، شکست فال اوت 76 را در تجربه‌ای که قصد داشت ارائه دهد به وضوح نشان می‌دهد. حال طرفداران این سری، منتظر نسخه جدید مجموعه بازی محبوب خود هستند تا بار دیگر پای در دنیای پسا آخرالزمانی آن گذاشته و ساعت‌ها غرق تجربه آن شوند. هرچند درحال حاضر هیچ خبری از فال اوت 5 در دسترس نیست و بتسدا نیز هیچ صحبتی درباره این بازی نکرده است اما شاید قبل از آغاز جدی ساخت بازی 5 Fallout، زمان مناسبی باشد تا نکاتی که دوست داریم در این بازی ببینیم را مرور کنیم.

از انسان بودن فاصله بگیریم

بازی Fallout

یکی از پایه‌های ثابت سری فال اوت، جهش یافته‌ها هستند. به واسطه انفجار اتمی و پخش رادیواکتیو در سرتاسر جهان،‌ موجودات مختلف از جمله انسان‌ها، دچار تغییرات ژنتیکی شده‌اند و میوتنت‌ها (Mutant) پدید آمده‌اند. موجودات جهش یافته از انسان‌ها گرفته تا حیوانات و حتی حشرات، همیشه جزو بخش‌های ثابت سری فال اوت بوده‌اند و حتی در داستان بازی نیز نقش عمده‌ای ایفا کرده‌اند. ‌Ghoulها، Super Mutantها، Nightkinها، Mole Minerها و Swampfolk، تنها بخشی از جهش‌یافته‌هایی هستند که می‌توانیم میان دنیای غرق شده در رادیواکتیو فال اوت پیدا کنیم.

تمام جهش یافته‌ها سبک زندگی، ویژگی‌های مختلف و اخلاق مخصوص به خود را دارند. برای مثال بعضی Ghoul‌ها با وجود آسیب‌های متعدد جسمی از لحاظ روانی سالم هستند و در کنار دیگر انسان‌ها زندگی ‌می‌کنند و بعضی دیگر، بر اثر تشعشعات رادیواکتیو عقل خود را از دست داده‌اند و به هر موجود زنده‌ای حمله می‌کنند.

یکی از راه‌هایی که بتسدا برای آزادی عمل بیشتر می‌تواند در اختیار گیمر‌ها قرار دهد، انتخاب بین موجودات مختلف است. رویه انتخاب بین موجودات مختلف را به طور دقیق در الدر اسکرولز 5 اسکایریم دیدیم. انتخاب بین چند نژاد از الف‌ها، انسان‌‌ها، اورک‌ها و موجودات دیگر، خیلی جذاب در اسکایریم پیاده‌سازی شده بود. این انتخاب اولیه می‌تواند ویژگی‌های مختلفی را در بر بگیرد و حتی بخشی مانند Life Path در سایبرپانک ۲۰۷۷ را به وجود بیاورد. تصور کنید با انتخاب انسان‌ها به عنوان کاراکتر قابل بازی، داستان به نحو خاصی شروع شود و انتخاب Super Mutantها داستان را در محل دیگری و با اتفاقات مختلف دیگری آغاز کند.

بازی Fallout

سری الدر اسکرولز همیشه در شروع داستان شما را در نقش یک زندانی قرار می‌دهد و با رقم زدن اتفاقات مختلف، داستان اصلی بازی را شروع می‌کند. سری فال اوت نیز این رویه را در پیش می‌گیرد و در همه نسخه‌ها بجز بازی Fallout New Vegas، داستان را با یک بازمانده که از Vault خارج شده و با اتفاقات مختلفی روبرو می‌شود،‌ درپیش می‌گیرد. تصور کنید که در ابتدای بازی Fallout 4 شخصیت اصلی به جای اینکه خودش نیز وارد Vault شود برای نجات خانواده‌اش بیرون می‌ماند، با انفجار اتمی تبدیل به یک Ghoul شده و با گذشت سال‌ها و بدست گرفتن کنترل خود، عازم سفری طولانی برای پیدا کردن خانواده خود می‌شد. با اضافه کردن موجودات مختلف به عنوان کاراکتر قابل بازی، می‌توانیم شاهد سناریو بالا و یا حتی سناریو Life Path و انتخاب کردن بین آغاز‌های مختلف داستان باشیم. ویژگی جدید و جذابی که می‌تواند طرفداران قدیمی را با جنبه جدیدی از فال اوت آشنا کرده و مخاطبان تازه‌ای را نیز به سمت این بازی پسا آخرالزمانی محبوب، جذب کند.

ویژگی جهش یافته‌ها

بازی Fallout

انتخاب یک Super Mutant و پیش‌برد داستان با این موجود چه فایده‌ای دارد اگر شاهد ویژگی خاصی برای این کلاس نباشیم؟ فال اوت ۵ می‌تواند در این مورد هم دوباره از اسکایریم الهام بگیرد. حالت Vampire، بهترین الگو برای این ویژگی مورد ‌انتظار در Fallout 5 است. افرادی که این ویژگی را در اسکایریم تجربه کرده‌اند، بدون‌شک آن را خیلی‌خوب به یاد دارند. تبدیل شدن به یک خون‌آشام در اسکایریم کار ساده‌ای نبود اما بعد از تبدیل شدن به این موجود، ویژگی‌های جدیدی را در بازی تجربه می‌کردیم. مکیدن خون دشمنان بخت برگشته برای بازیابی نوار سلامتی از طرفی و آسیب دیدن جدی، بعد از راه رفتن زیر نور خورشید از طرف دیگر، خیلی خوب نکات مثبت و منفی تبدیل شدن به یک خون‌آشام را به گیمر‌ها، القا می‌کرد. برای مثال می‌توان قدرت بدنی بالا و هوش پایین را برای Super Mutant‌ها در نظر گرفت. یا برای همراهان، که در فال اوت ۴ به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی تبدیل شده بودند، می‌توانیم نسبت به کلاسی که انتخاب کرده‌ایم شاهد موجودات مختلف با توانایی‌های منحصر به فرد باشیم. حتی اضافه کردن امکان بازگشت به حالت طبیعی برای جهش‌یافته‌‌ها و امکان تبدیل شدن به موجودات مختلف برای انسان‌ها، می‌تواند مراحل فرعی و جذابی را برای بازی رقم بزند؛ ویژگی جالبی که در Fallout 1 نیز شاهد آن بودیم. اگر از طرفداران بازی‌های RPG هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله‌ی بهترین بازی های جهان باز برای PC را مطالعه کنید.

بخش جدیدی از داستان

بازی Fallout

برهوت پس از جنگ اتمی فال اوت، پتانسیل‌های زیادی برای ارائه داستان‌های مختلف دارد. جهش یافته‌ها هرچند در بخش‌هایی از داستان وجود داشته‌اند و به ایفای نقش پرداخته‌اند، اما هرگز به دغدغه اصلی و موضوع اصلی داستان تبدیل نشده‌اند. شاید سقوط به عمق احساسات جهش یافته‌ها و درک جدیدی از احساسات و عواطف آن‌ها، بتواند حس جدیدی را به سری بازی Fallout تزریق کند. داستان عشق، نبرد برای حفظ آن و تشکیل خانواده، می‌تواند پنجره جدیدی را برای درک این موجودات بد قیافه برای گیمر‌ها باز کند. شاید درک زجر طاقت‌فرسایی که یک Ghoul پس از آسیب‌های جسمی و روحی متحمل شده، کشتن این موجودات را به کاری سخت و حتی ناراحت کننده تبدیل کند. حتی ترس از مرگ و نزدیک شدن به انسان‌ها در موجودات مختلف، می‌تواند ذهنیت ما را به کل نسبت به دنیای Fallout تغییر دهد.

مشکلات فنی را هرطور شده حل کنید

بازی Fallout

سال‌ها است که مشکلات فنی پای ثابت بازی‌های بتسدا محسوب می‌شوند و سری بازی Fallout نیز از این قضیه مستثنا نیست. در اولین برخورد با آثار بتسدا اولین نکته‌ای که به ذهن هرکسی خواهد رسید، جزئیات گرافیکی پایین است. از الدر اسکرولز 5 بگیرید که گرافیکش در حد بازی‌های نسل ششمی بود، تا فال اوت 4 و 76 که به هیچ عنوان، گرافیکی در حد و اندازه آثار هم نسل خود نداشتند. اگر بی‌خیال گرافیک هنری شویم، سر و کله باگ‌های پرشمار و خنده‌دار پیدا می‌شود. پرواز کردن موجودات مختلف، فرو رفتن اعضا بدن درون اجسام اطراف و…، تنها گوشه‌ای از باگ‌های همیشگی بازی‌های بتسدا هستند. انیمیشن‌هایی که بتسدا طراحی ‌می‌کند، دیگر جای تعریفی باقی نمی‌گذارند. خشکی بی‌حد و مرز گیم پلی سوم شخص بازی، در کنار مشکلاتی که در صورت کاراکتر‌ها دیده می‌شود و آن‌‌ها افرادی بی احساس نشان می‌دهد، آسیب جدی و ناراحت کننده‌ای بر پیکره جذاب بازی‌های پرجزئیات این استودیو بازی‌سازی وارد می‌کند. با توجه به خرید بتسدا توسط مایکروسافت و افزایش قابل توجه بودجه و نیرو‌های بتسدا، امیدواریم نه تنها در بازی Fallout 5، بلکه در تمام آثار بتسدا شاهد برطرف شدن مشکلات فنی متعددی که بعضی اوقات حسابی اعصاب خوردکن می‌شوند، باشیم.

به احتمال خیلی ‌زیاد بازی بعدی بتسدا فال ‌اوت 5 نخواهد بود و چندین سال تا انتشار نسخه جدید سری بازی Fallout فاصله داریم، شاید این خبر دو پهلو باشد و علاوه ‌بر ناراحت‌کننده بودن، خوش‌حال کننده نیز باشد. استفاده از قدرت کنسول‌های نسل نهمی و سخت‌افزار قدرتمند PC، علاوه ‌بر احتمال آپدیت یا تغییر موتوربازی‌سازی بتسدا، می‌تواند صبر برای Fallout 5 را راحت‌تر کند.

نظر شما درباره سری فال اوت چیست؟ دوست دارید چه ویژگی‌ها جدیدی را در نسخه جدید این سری ببینید؟ نظرات خود را با تیم تیلنو به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “ویژگی ‌هایی که دوست داریم در بازی Fallout 5 ببینیم

  1. استنلی کوبریک گفت:

    خودم تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم، ولی قابلیت بازی تو قالب یه موجود حهش یافته واقعا جذابه. من خودم وقتی اسکایریم بازی می‌کردم، داستان رو به عنوان یه انسانی معمولی تموم کردم، ولی برای سری دوم سر خون آشام شدن رفتم و واقعا تجربه‌ی متفاوتی بود.

    1. محمدرضا اسکندری گفت:

      سلام دوست عزیز امیدوارم حالت خوب باشه و ممنون از مطالعت. بله دقیقا می‌تونه ویژگی خیلی جالبی باشه و المان‌های نقش آفرینی بازی رو هم گسترش بده. برای اسکایریم هم اگه هنوز دوست داری این بازی رو تجربه کنی پیشنهاد می‌کنم نژاد الف‌ها رو هم امتحان کنی، ویژگی‌های خیلی باحالی دارن ؛)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *