راهنمای خرید, راهنمای خرید کنسول, راهنمایی و آموزش, نقد و بررسی

عملکرد ایکس باکس سری ایکس در صفحات لودینگ بازی ‌های بزرگ

ایکس باکس سری ایکس

ایکس باکس سری ایکس به معنی واقعی کلمه یک کنسول نسل بعدی است که می‌تواند صفحات Loading بازی‌های مختلف را به حداقل برساند. این عملکرد حتی هنگام اجرای بازی‌های بزرگ و سنگین‌تر هم حیرت انگیز به نظر می‌رسد و عملکردی فوق‌العاده دارد. همراه ما باشید.

ایکس باکس سری ایکس که چند وقتی از زمان عرضه‌اش می‌گذرد، عملکرد خوبی را در بیش‌تر زمینه‌ها به جا گذاشته است. در واقع، این کنسول می‌تواند شعار مایکروسافت که با عبارت «به رویاهایت قدرت ببخش» (Power Your Dreams) شناخته می‌شود را به واقعیت برساند. ایکس باکس سری ایکس از همه‌ی کنسول‌هایی که تا امروز ساخته شده، قوی‌تر است و می‌تواند عدم تنوع بازی‌های روز عرضه را با قدرت زیاد و جلوه‌های بصری بهبود یافته جبران کند. کنسول نسل نهمی ایکس باکس از هر کنسول دیگری در بازار بهتر عمل می‌کند و دیگر خبری از محدودیت‌های بصری سابق نیست. حال ما تصمیم گرفتیم تا این کنسول را مورد آزمایش قرار دهیم تا متوجه قدرت واقعی آن و بهترین عملکردی که می‌تواند ارائه دهد، شویم. به همین خاطر، ما می‌خواهیم با اجرای بزرگ‌ترین بازی‌های قابل اجرای سری ایکس مانند Gears 5، Assassin’s Creed Valhalla و yakuza: Like a Dragon به نهایت داستان پی ببریم. البته در این میان عملکرد سری ایکس را با ایکس باکس وان ایکس مقایسه می‌کنیم تا متوجه پیشرفت مهندسی مایکروسافت با کنسولی که تنها سه سال از عرضه‌ای می‌گذرد، شوید. شما می‌توانید در در مقایسه‌ی سخت افزار Xbox Series X و Xbox Series S با مشخصات سخت افزاری کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت بیش‌تر آشنا شوید.

تماشا کردن صفحات Loading و خواندن نوشته‌های حوصله سربری که ظاهرا هیچ وقت هم به انتها نمی‌رسند، به یکی از اعضای جدانشدنی دنیای بازی‌های ویدیویی تبدیل شده است و ما باید همیشه پیش از ورود به بازی، این Loadingها را تحمل کنیم. اما ایکس باکس سری ایکس جزء اولین کنسول‌هایی است که می‌تواند به لطف سرعت بالای حافظه‌های SSD‌، این انتظار را به حداقل برساند. هنگام اجرای دو بازی Assassin’s Creed Valhalla و Ori and the Will of the Wisps شما پس از اجرای اولیه‌ی بازی با یک Cutscene روبرو می‌شوید که حکم یک لودینگ کوتاه مدت را دارد؛ اما نکته‌ی مهم این جا است که بازیکنان می‌توانند از این Cutsceneها رد شوند و به منوی اصلی بازی برسند. اما این اتفاق در مورد سایر بازی‌های مورد آزمایش قرار گرفته صدق نمی‌کند. در واقع، مدت زمانی که شما باید تا رسیدن به منوی اصلی صبر کنید، به میزان چشم گیری کاهش یافته است. منظور از Cutscene در این مقاله، تصاویری است که شما هنگام اجرا تا وارد شدن به گیم پلی در یک بازی مشاهده می‌کنید. در این دسته از کات سین‌ها بیش‌تر نام تیم سازنده، موتور گرافیکی، شرکت ناشر و… نمایش داده می‌شود.

ایکس باکس سری ایکس

یک کات سین مشابه نیز در بازی Watch Dogs Legion وجود دارد که پیش از وارد شدن به گیم پلی اصلی نمایان می‌شود. هنگامی که این بازی روی ایکس باکس وان ایکس اجرا می‌شود، شما باید حدود ۷۳ ثانیه صبر کنید تا کات سینی که بدان اشاره کردیم به اتمام برسد و وارد بازی شوید. اما هنگامی که Legion روی Series X اجرا می‌شود، کات سین پس از ۲۵ ثانیه تمام می‌شود و شما می‌توانید بدون هیچ مانعی، وارد گیم پلی اصلی شوید. نکته‌ی هیجان انگیزی که در این میان وجود دارد، این است که اگر شما این کات سین را رد کنید، در طی ۱۰ ثانیه به طور کامل وارد بازی می‌شوید. در واقع، اگر عجله‌ای برای وارد شدن به بازی دارید، تنها باید ۱۰ ثانیه صبر کنید. کاهش زمان صفحات Loading به آثاری که به آن‌ها اشاره کردیم خلاصه نمی‌شود و در همه‌ی بازی‌های قابل اجرا، عملکرد به مراتب سریع‌تری دارد.

بازی Forza Horizon 4 که جزء یکی از زیباترین بازی‌های چند سال اخیر به حساب می‌آید، هنگام اجرا روی ایکس باکس سری ایکس تنها ۲۰ ثانیه کات سین را مقابل دیدگان بازیکن قرار می‌دهد؛ اما هنگامی که بازیکن بخواهد هنگام اجرای بازی روی Xbox One X این کات سین را پشت سر بگذارد، باید چیزی حدود ۵۰ ثانیه صبر کند. بازی Gear Tactics از شرایط مشابهی برخوردار است و هنگام اجرا روی کنسول جدید، در عرض تنها ۱۱ ثانیه کات سین اولیه را پشت سر می‌گذارد. این در حالی است که عدد مشابه هنگام اجرای بازی روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت، به ۴۵ ثانیه هم می‌رسد. تازه در نظر داشته باشید که ایکس باکس وان ایکس پیش از عرضه‌ی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5، به عنوان قدرتمندترین کنسول تاریخ شناخته می‌شد.

البته سرعت SSD سری ایکس روی صفحات Loading‌ درون بازی هم تاثیر بسزایی می‌گذارد. حتی بازی‌هایی که دارای کات سین ابتدایی کوتاهی هستند، در Loadingهای دیگر به طرز چشم گیری سریع‌تر کار می‌کنند. هم چنین اگر شما علاقه‌ای به تماشای کات سین‌های ابتدایی ندارد و می‌خواهید به صورت مستقیم وارد بازی شوید، ایکس باکس سری ایکس از شما حمایت می‌کند. برای مثال، شما هنگام اجرای بازی Yakuza: Like A Dragon با پنج کات سین متوالی روبرو می‌شوید که همه‌ی آن‌ها در Xbox Series X سه ثانیه زودتر از ایکس باکس وان ایکس می‌گذرند. اما اگر شما بخواهید با رد کردن این Cutsceneهای متوالی وارد بازی شوید، به مدت زمانی کم‌تر از ۳۰ ثانیه نیاز خواهید داشت. در بازی Gears 5 هم شما می‌توانید کار مشابهی را انجام دهید و در زیر ۱۳ ثانیه، به نقطه‌ی شروع گیم پلی برسید. این مدت زمان برای بازی Gears 5 در ایکس باکس وان ایکس، ۲۰ ثانیه است.

بازی The Falconeer هم روی ایکس باکس سری ایکس عملکرد چشم گیری دارد. به غیر از کات سین ابتدایی بازی، شما تقریبا با هیچ لودینگی روبرو نمی‌شوید و می‌توانید تمام وقت خود را به لذت بردن از بازی اختصاص دهید. این عملکرد عالی در خود گیم پلی هم وجود دارد و شما پس از Game Over شدن، در چشم به هم زدنی به بازی بر می‌گردید. بازی Watch Dogs Legion هم در صفحات Loading درون بازی آمار خوبی از خود به جا گذاشت. هنگامی که شما می‌خواهید از Fast Travel استفاده کنید، با هیچ لودینگی روبرو  نخواهید شد و بلافاصله به مکان موردنظر منتقل می‌شوید. این در حالی است که Fast Travel بازی Watch Dogs Legion در کنسول ایکس باکس وان ایکس، چیزی حدود ۵ الی ۱۰ ثانیه طول می‌کشید. توصیف سریع‌تر شدن صفحات Loading در نسل نهم کنسول‌های خانگی به شدت سخت است. شما نمی‌توانید مانند سابق هنگام روبرو شدن با آن‌ها کنترلر خود را زمین بگذارید و چند ثانیه‌ای استراحت کنید.

البته که این سخت افزار قدرتمند ایکس باکس سری ایکس تنها به کوتاه شدن صفحات Loading کمک نمی‌کند و باعث پیشرفت چشم گیر جلوه‌های بصری هم می‌شود. این پیشرفت زمانی بیش‌تر خود را نشان می‌دهد که نمایشگر شما 4K باشد. بازی Gears 5 نسبت به سایر بازی‌های مورد آزمایش قرار گرفته از گرافیک بهتری برخوردار است و دیدن بافت‌های پرجزئیات و نرخ تازه سازی بالا، به شدت لذت بخش است. البته تجربه‌ی دو بازی Gears Tactics و Forza Horizon 4 هم خالی از لطف نیست، این دو بازی در هیچ پلتفرمی زیباتر از ایکس باکس سری ایکس به نظر نمی‌رسند. رانندگی در شب با استفاده از چراغ‌های نئونی در Forza Horizon، چشم نواز است. تازه این بازی یک اثر نسل هشتمی است و حدود دو سال از عرضه‌اش می‌گذرد، ولی تصور نسخه‌های بعدی فورتزا روی این سخت افزار به شدت قدرتمند هیجان انگیز است. اما بازی Ori and the Will of the Wisps یک کار متفاوت انجام می‌دهد. درست است جزئیات و بافت‌های این بازی نسبت به کنسول نسل نهمی مایکروسافت به شدت پیشرفت کرده، اما قدرت اجرای بازی روی نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه است که می‌تواند زیبایی واقعی آن را به تصویر بکشد. البته توجه کنید که شما برای رسیدن به این نرخ فریم، نیاز به یک نمایشگر با نرخ تازه سازی بالا دارید.

بازی‌های Multi-Platform هم مانند آثار انحصاری پیشرفت خوبی را تجربه کرده‌اند، اما این بازی‌های جهان باز یا Open-World هستند که انگار در یک دنیای دیگر اجرا می‌شوند. سرعت حافظه‌ی SSD به Load شدن بافت‌ها در کم‌ترین زمان ممکن کمک می‌کند و می‌توان تاثیر آن را حتی روی پویایی دنیا بازی نیز مشاهده کرد. برای مثال شما در بازی Assassin’s Creed Valhalla تقریبا با هیج صفحه‌ی لودینگی روبرو نمی‌شوید و می‌توانید از دنیای بزرگ و زیبای آن لذت ببرید. این صفحات لودینگ حتی در بین Cutscene و Game Over شدن هم دیده نمی‌شود و شما پس از مردن، می‌توانید از آخرین چک پوینت ذخیره شده به بازی خود ادامه دهید. شما می‌توانید با مطالعه‌ی پیش نمایش بازی Assassin’s Creed Valhalla با جدیدترین نسخه‌ی این مجموعه بیش‌تر آشنا شوید. بازی Watch Dogs Legion به عنوان نماینده‌ی دیگر Ubisoft با حذف لودینگ Fast Travel، تنها در برخی از مواقع بازیکن را با یکی از آن‌ها روبرو می‌کند. البته اگر بخواهیم به طور صادقانه بگوییم، Legion‌ بهترین عملکرد را در میان بازی‌های Multi-Platform روی ایکس باکس سری ایکس دارد و به زیبایی هر چه بیش‌تر اجرا می‌شود. مهم‌ترین دلیل این موضوع، بهره بردن از فناوری Ray Tracing است. لیجن از فناوری Ray Tracing استفاده می‌کند و شهر لندن را به گونه‌ای نشان می‌دهد که شباهت زیادی به دنیای واقعی دارد. بازی Yakuza: Like A Dragon با این که مانند لیجن و والهالا از گرافیک واقع گرایانه‌ای بهره نمی‌برد، اما آن طراحی خاص مجموعه را به تمیزترین شکل ممکن پیاده می‌کند. بافت‌های سطح شهر به شدت باکیفیت هستند و این بار هم خبری از صفحات لودینگ نیست.

اما در این نقطه باید اشاره کنیم که بدون شک صفحات لودینگ کوتاه‌تر قرار نیست به ویژگی اصلی ایکس باکس سری ایکس تبدیل شود. مایکروسافت برای اولین بار در تاریخ کنسول‌های خانگی، از سیستمی استفاده می‌کند که نام آن را Quick Resume گذاشته است. برای مثال، فرض کنید که شما در حال تجربه‌ی بازی Doom Eternal هستید اما در همین لحظه تصمیم می‌گیرید تا کمی به تجربه‌ی بازی Sea of Thieves بپردازید. اما اگر  دوباره قصد داشنید به Doom برگردید، نیازی به صبر کردن ندارید و با استفاده از قابلیت Quick Resume، بازی را از همان جایی ادامه می‌دهید که متوقف کرده بودید. ایکس باکس سری ایکس و اس می‌توانند Quick Resume را میان پنج بازی مختلف انجام دهند. جالب است بدانید که Xbox Series X و Xbox Series S تنها کنسول‌های تاریخ هستند که از چنین قابلیتی استفاده می‌کنند و ایکس باکس وان ایکس فاقد آن است.

Xbox Series X

ایکس باکس سری ایکس یک کنسول فوق العاده و قدرتمند است که می‌تواند تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی را به مراتب راحت و روان‌تر کند. این کنسول تقریبا در همه‌ی زمینه‌ها از ایکس باکس وان ایکس بهتر عمل می‌کند. نکته‌ی جالب این جا است که ایکس باکس سری اس هم مانند برادر بزرگ خود، از همه‌ی قابلیت‌هایی که در موردشان بحث کردیم پشتیبانی می‌کند. جالب است بدانید که سری اس در زمینه‌ی Quick Resume کمی از سری ایکس سریع‌تر است و می‌تواند بازی‌های مختلف را در یک یا دو ثانیه زودتر اجرا کند. دلیل این موضوع، حجم کم‌تر اطلاعاتی است که کنسول در هنگام اجرای بازی، جا به جا می‌کند. در واقع، از آن جایی که سری اس از وضوح تصویر 4K پشتیبانی نمی‌کند، موظف به جا به جایی اطلاعات محدودتری است؛ ولی در نهایت ایکس باکس سری ایکس حرف اول را می‌زند و خود را به عنوان کنسول قدرتمندتر معرفی می‌کند.

در پایان اگر قصد دارید یکی از دو کنسول نسل نهمی مایکروسافت را تهیه کنید، می‌توانید به صفحه‌ی خرید Xbox Series X و خرید Xbox Series S مراجعه کنید.

نظر شما در مورد عملکرد فوق العاده‌ی Xbox Series X در زمینه‌ی کوتاه‌تر کردن صفحات Loading چیست؟ آیا این قابلیت را می‌توان جزء یکی از ویژگی‌های کنسول‌های نسل نهمی در نظر گرفت؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: GamingBolt

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *