راهنمای راه‌اندازی و استفاده Xbox Series X/S, کنسول Xbox Series X/S

راه حل رایج ترین مشکلات سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس

ایکس باکس سری ایکس

همیشه بعد از عرضه کالا‌های مختلف، مشکلات مختلفی گریبان‌گیر آن‌ها است. ایکس باکس سری ایکس نیز به عنوان قوی‌ترین کنسول نسل نهم، مشکلات خاص خود را دارد. در ادامه با تیلنو و آموزش رفع مشکلات سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس همراه باشید.

چند ماهی از عرضه کنسول‌های نسل نهمی گذشته و بیشتر خریداران این کنسول‌ها نیز با مشکل خاصی روبرو نشده‌اند. بعد از شروع نسل هشتم بود که دیگر خبری از مشکلات اعصاب خورد کن گذشته نبود. سه چراغ شدن ایکس باکس 360 یا زرد شدن نور دکمه پاور پلی استیشن 3، حسابی کاربران نسل هفتم را اذیت کرده بود. بعد از عرضه پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، نبود این مشکلات سخت‌افزاری حسابی خوش‌حال کننده بود. دیگر نه خبری از سه چراغ شدن بود و نه قرار بود با تغییر رنگ نور دکمه پاور پلی استیشن مو به تنمان سیخ شود. هرچند تعداد معدودی از کنسول‌های نسل هشتم با مشکلات سخت‌افزاری عرضه شده بودند، اما این کنسول‌ها آنقدر نادر بودند که سونی و مایکروسافت از گلایه‌های خریداران در امان بمانند. بعد از عرضه ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5 هم خاطره نسل هشتم تکرار شد. کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت با مشکلات خیلی کمی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر خریداران با مشکل خاصی روبرو نمی‌شوند. اما متاسفانه Xbox Series X و پلی استیشن 5 به طور کامل بی‌مشکل نیستند و تعداد کمی از خریداران با مشکلات خاصی روبرو شده‌اند. اگر شما هم جزو خریداران کنسول نسل نهمی مایکروسافت هستید و با معدود مشکلات ایکس باکس سری ایکس دست و پنجه نرم می‌کنید، در ادامه همراه تیلنو باشید. راستی، بعضی از این مشکلات بین ایکس باکس سری اس و ایکس یکسان هستند و اگر کنسول ضعیف‌تر مایکروسافت را نیز در اختیار دارید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.

مشکل داخل نرفتن دیسک در ایکس باکس سری ایکس

یکی از رایج‌ترین و وحشتناک‌ترین مشکلاتی که اولین نسخه‌های ایکس باکس سری ایکس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل وارد شدن دیسک‌ها به درایو کنسول است. مشکلی که حسابی خریداران را اذیت ‌می‌کند و خیلی از افراد را در خارج از کشور به پس دادن کنسول وادار کرد. راه‌حل‌های متنوعی برای این مشکل بیان شده اما رایج‌ترین آن‌ها، فشار دادن دیسک به داخل درایو است. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بخش زیادی از طرفداران با فشار دادن دیسک به داخل درایو این مشکل را حل کرده‌اند. البته حواستان باشد که قرار نیست تمام زور خود را روی فشار دادن دیسک به درون درایو متمرکز کنید و اگر با کمی فشار موفق نشدید، باید بی‌خیال این قضیه شوید. تا به امروز هیچ کس رفع این مشکل را با ویدیو اثبات نکرده و تنها در فضای ردیت این راه حل پخش شده است. به این ترتیب متاسفانه راه‌حل قطعی برای این مشکل وجود ندارد و باید با فروشنده کنسول خود این اتفاق را در میان بگذارید.

ایکس باکس سری ایکس

مشکل سر و صدای ایکس باکس سری ایکس بعد از گذاشتن دیسک

رایج‌ترین مشکل دیسک درایو ایکس باکس سری ایکس،‌ داخل نرفتن دیسک‌ها به درون کنسول است، اما بعضی خریداران از سر و صدای زیاد کنسول بعد از ورود دیسک نیز اعتراض داشته‌اند. این مشکل می‌تواند به دو عمل بستگی داشته باشد. ابتدا دیسکی که باعث سر و صدای کنسول شما شده را خارج کرده و روی یک نسخه دیگر سری ایکس یا ایکس باکس وان امتحان کنید، اگر با مشکل مواجه شدید، دیسک شما خراب است، اما اگر مشکلی نبود، خبر بدی برای شما داریم. یکی از کاربران ردیت که همین مشکل را با سری ایکس خود داشت، بعد از باز کردن کنسول با کابلی مواجه شده بود که باعث این سر و صدا می‌شد. برای رفع این مشکل هم پیشنهاد می‌کنیم با فروشنده کنسول خود در ارتباط باشید، باز کردن کنسول را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم.

شناسایی نشدن دیسک در ایکس باکس سریز ایکس

یکی دیگر از مشکلاتی که تعداد اندکی از کاربران XBox Series X با آن سر و کله می‌زنند، شناسایی نشدن دیسک‌ها در کنسول نسل نهمی مایکروسافت است. برای رفع این مشکل ابتدا از سالم بودن دیسک خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید بعد از شست و شو و خشک کردن بلوری خود با پاک کننده‌های CD، آن را روی کنسول خود یا یک ایکس باکس وان، یا سری ایکس دیگری امتحان کنید. اگر مشکل از دیسک شما بود، باید موضوع را با فروشنده بازی خود در میان بگذارید. اگر دیسک سالم بود و کنسول شما بعد از قرار دادن آن درون درایو چیزی را شناسایی نمی‌کرد یا ارور نبودن دیسک را پیش روی شما قرار می‌داد، از روش زیر استفاده کنید:

  • دکمه ایکس باکس را روی کنترلر خود فشار دهید.
  • بخش تنظیمات را باز کنید.
  • به ترتیب مراحل Profile & System > Settings > General > Power Mode & Start-Up را طی کنید.
  • پایین بخش Power Mode گزینه Energy-Saving را انتخاب کنید.
  • ۱۰ ثانیه دکمه ایکس باکس را فشار دهید تا کنسول شما به طور کامل خاموش شود.
  • کنسول خود را روشن کرده و دوباره دیسک را درون آن قرار دهید.

اگر با طی کردن مراحل بالا مشکل شما رفع نشد، باید با فروشنده کنسول خود این مورد را در میان بگذارید.

Xbox Series X

مشکل روشن نشدن ایکس باکس سری ایکس

تعداد کمی از خریداران کنسول نسل نهمی ردموندی‌ها، به محض خرید یا بعد از مدتی، با این سوال مواجه می‌شوند که چرا ایکس باکس سری ایکس روشن نمی‌شود؟ مشکلی که رایج نیست اما اگر با آن روبرو شده‌اید، مشکل از منبع تغذیه کنسول شما است. مایکروسافت نیز از این مشکل با خبر است و اعلام کرده:

مشکل روشن نشدن بعضی از کنسول‌های Xbox Series X، مربوط به ریست شدن خودکار منبع تغذیه آن‌ها است.

خوشبختانه برای رفع این مشکل راه حل‌های کار‌آمدی ارائه شده است.

ابتدا از سالم بودن پریز برق خود اطمینان حاصل کنید، اگر پریز سالم بود، سیم برق ایکس باکس را از پریز بیرون کشیده و حدود ۱۰ ثانیه صبر کنید، حال دوباره سیم را به کنسول وصل کرده و از تجربه بازی‌ها لذت ببرید. اگر با این کار مشکل شما حل نشد، باید این اتفاق را با فروشنده کنسول خود در میان بگذارید.

نشان داده نشدن تصاویر یا خراب بودن آن‌ها در تلویزیون بعد از اتصال Xbox Series X

ایکس باکس سری ایکس با پشتیبانی از رزولوشن 4K HDR و نرخ 120Hz، بعد از اتصال به مانیتور یا تلویزیون با کابل‌های HDMI 2.1، می‌تواند تمام پتانسیل خود را به نمایش بگذارد. متاسفانه بعد از اتصال ایکس باکس به بعضی تلویزیون‌ها، مشاهده شده که تصاویر این کنسول یا به نمایش در نمی‌آیند یا خراب و درهم هستند. برای رفع این مشکل، ابتدا از آپدیت بودن تلویزیون خود اطمینان حاصل کنید و آن را به آخرین نسخه به روز رسانی کنید. این مشکل در روز‌های ابتدایی انتشار کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت رایج‌تر بود اما با انتشار به روز رسانی برای خود ایکس باکس سری ایکس، این مشکل برای اکثر خریداران حل شد. اگر بعد از به روز رسانی کنسول و تلویزیون مشکل شما حل نشد، از روش‌های زیر استفاده کنید.

ایکس باکس سری ایکس
  • اگر دیسکی درون درایو قرار دارد، آن را خارج کنید.
  • ۱۰ ثانیه دکمه ایکس باکس را روی کنسول خود نگه دارید.
  • حال دکمه ایکس باکس و (Eject) اجکت دیسک را با هم نگه داشته تا دو صدای بوق بشنوید.
  • کنسول خود را به حالت Safe Mode ببرید.

بعد از طی کردن مراحل بالا، ایکس باکس سری ایکس شما روی رزولوشن پایین قرار می‌گیرد، برای رفع این مشکل در بخش تنظیمات به ترتیب General > TV > Display Options > Video Modes را طی کرده و رزولوشن کنسول را بر حسب تلویزیون خود تنظیم کنید. اگر مشکل ادمه داشت، variable refresh rate تلویزیون خود را خاموش کنید. خاموش کردن این حالت در تلویزیون‌های مختلف متفاوت است پس می‌توانید در سایت سازنده تلویزیون خود، روش خاموش کردن variable refresh rate را پیدا کنید.

در بخش دوم این پرونده خیلی زود به سراغ رفع مشکلات نرم افزاری ایکس باکس سری ایکس خواهیم رفت.

منبع: digitaltrends

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *