بازی, راهنمای خرید, راهنمای خرید بازی, راهنمایی و آموزش, یادداشت

۵ بازی Soulslike که می‌توانید پیش از عرضه‌ی بازی Elden Ring تجربه کنید

بازی Elden Ring

استودیو FromSoftware هنوز اطلاعات زیادی از بازی Elden Ring منتشر نکرده است اما تا زمانی که این انتظار تمام شود، بازی‌هایی در سبک Soulslike وجود دارد که تجربه‌ی آن‌ها می‌تواند انتظار برای الدن رینگ را راحت‌تر کند.

پس از معرفی رسمی بازی Elden Ring در مراسم E3 سال ۲۰۱۹، این بازی به یک سکوت خبری کامل فرو رفته و استودیو FromSoftware هیچ خبری در مورد این اثر موردانتظار منتشر نکرده است. در حال حاضر، تنها تاییدی که در مورد اطلاعات بازی به اشتراک گذاشته شده، این است که الدن رینگ داستان خود را در جهانی باز روایت می‌کند و قصد به ادامه دادن میراث مجموعه‌ی Dark Souls دارد. در واقع، آن طور که از این حرف مشخص است جدیدترین اثر در دست ساخت فرام سافتور، از سه گانه‌ی افسانه‌ای دارک سواز الهامات بسیاری خواهد گرفت و مسیری را ادامه خواهد داد که هیدتاکا میازاکی ۱۲ سال پیش با بازی Demon’s Souls بنای آن را درست کرد. با این که هنوز هیچ تاریخ عرضه یا اطلاعات قابل توجهی در دسترس نیست، اما طرفداران سبک Soulslike هیجان زیادی برای این بازی دارند؛ به گونه‌ای که کاربران پلتفرم Twitch در حین مراسم Game Awards، بازی Elden Ring را به عنوان موردانتظارترین بازی خود انتخاب کردند. اثری که به احتمال خیلی زیاد یک Soulslike کامل خواهد بود.

در طول سال‌ها، سه گانه‌ی Dark Souls از یک مجموعه‌ی پر ریسک و کوچک به یک فرنچایز بزرگ تبدیل شد؛ به گونه‌ای که حتی زیر سبک مخصوص خود را به وجود آورد. از مکانیک‌هایی که بر مبارزات تن به تن تمرکز داشتند گرفته تا دشمنانی که از بین بردن هر کدام از آن‌ها اندازه‌ی هفت خوان رستم انرژی می‌طلبید؛ استودیو FromSoftware توانست با ترکیب نبوغ خود و آن چه که در دنیای بازی‌های ویدیویی دیده نمی‌شد سبک خاص خود را درست کند. سبکی که نه تنها به یکی از اجزای جدانشدنی بازی‌های RPG تبدیل شد، بلکه یک جریان حماسی به راه انداخت که روند خود را از وجهه‌ی دنیای بلاک باسترزده‌ی آن روز‌ها جدا کرد. به هر حال، اگر شما هم مثل ما تک تک لحظاتی که برای بازی Elden Ring صبر می‌کنید را می‌شمارید، بهتر است بازی‌هایی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم از دست ندهید. شاید این آثار نتوانند آن عشقی که طرفداران زیرسبک Soulslike به سه گانه‌ی Dark Souls داشتند را ارضا کنند، اما می‌توانند حکم مرحمی برای زخمی را داشته باشند که تنها با عرضه‌ی یک بازی جدید از استودیو FromSoftware بهبود می‌یابد.

آثاری که می‌توانید پیش از عرضه‌ی بازی Elden Ring تجربه کنید

مجموعه‌ی Nioh

بازی Elden Ring

شاید بهترین گزینه‌ی موجود در این لیست که می‌تواند شما را پس از تجربه‌ی سه گانه‌ی Dark Souls راضی کند، همین Nioh است. مجموعه‌ای که توسط تیم کاربلد Team Ninja ساخته شده‌ که پیش از این سابقه‌ی ساخت سری Ninja Gaiden را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. جالب است بدانید فرنچایز Ninja Gaiden هم جزء بازی‌های درخشان صنعت است و در دوران خود روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. هر دو نسخه‌ی Nioh که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ منتشر شدند، بازیکن را در نقش یک سامورایی می‌گذارند که باید اهداف خود را در نسخه‌ی تاریک و فانتزی ژاپن فئودال دنبال کند. جالب است بدانید ایده‌ی ساخت بازی Nioh مربوط به سال ۲۰۰۴ است؛ پروژه‌ای که در حد یک بازی نیمه کاره ماند تا این که یک منبع الهام درست و حسابی پیدا کرد. استودیو Team Ninja سال‌ها بعد تصمیم گرفت که این بازی را احیا کند و این بار با الهام گرفتن از مجموعه‌ی Souls، بازی Nioh را به عنوان یک اثر هنری مولف منتشر کند.

اما نسخه‌ی اول Nioh تنها به یک کپی ساده تبدیل نشد و در برخی از مواقع پای خود را از منبع الهامش هم فراتر گذاشت. استودیو Team Ninja تصمیم گرفت در بازی جدید خود از مبارزت Melee، از راه دور و جادو استفاده کند و آن‌ها را به گونه‌ای در محصول نهایی قرار دهد که قابلیت ترکیب شدن با هم را داشته باشند. استفاده‌ همزمان از ویژگی‌های اکشن بازی و ترکیب کردن آن‌ها با هم، Comboهایی را تشکیل می‌داد که اگر بخواهیم منطقی به آن نگاه کنیم، نه تنها با مجموعه‌ی Dark Souls برابر بودند، بلکه در برخی زمینه‌ها از آن بهتر هم عمل می‌کردند. هر دو نسخه‌ی مجموعه‌ی Nioh عملکرد خوبی از خود بر جا گذاشتند؛ به طور که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان یک جانشین خوب برای بازی Elden Ring یاد کنیم.

بازی Salt and Sanctuary

بازی Elden Ring

شاید با دیدن نام و تصویر این بازی کمی تعجب کنید؛ اما بله، بازی‌های دو بعدی یا 2D هم می‌توانند جزء زیرسبک Soulslike قرار گیرند. بازی Salt and Sanctuary نمونه‌ی مناسبی است که موفق شد حس یک بازی سولزلایک را در دل یک محیط دو بعدی با حال و هوای بازی‌های پلتفرمر، تداعی کند. با ترکیب عناصر مترویدونیا (Metroidvania) و پلتفرمرهای کلاسیک، Salt and Sanctuary توانسته است تا حس و هوا و اتمسفر بازی‌های Dark Souls را به وجود آورد. در حالی که این بازی از برخی عناصر مشابه با بازی‌های سولز لایک مانند جاخالی دادن، نقشه‌های تو در تو و امکان پشت سر گذاشتن پیام اخطار استفاده می‌کند؛ اما در نهایت به یک اثر با جزئیات مخصوص به خودش تبدیل می‌شود.

اما بازی Salt and Sanctuary برخلاف مجموعه‌ی سولز و آن روند پیشرفت خاصش، از یک درخت مهارت بلند بالا استفاده می‌کند که مانند آن در بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed Valhalla و Witcher 3 دیده می‌شود. هم چنین، افرادی که به تجربه‌ی این بازی می‌پردازند می‌توانند مانند Path of Exile یا Final Fantasy 10، درخت مهارت‌های خود را به گونه‌ای بزرگ‌تر کنند که باعث به وجود آمدن کلاس‌های مختلف و در نتیجه، سبک‌های بازی مختلف شود. ولی گرافیک دو بعدی بازی با همه‌ی لیاقت‌هایش، نمی‌تواند محدودیت‌های که نسبت به بازی‌های سولزلایک سوم شخص دارد را جبران کند. هم چنین، با این که این بازی از سختی کم‌تری نسبت به آثار هم سبک خودش برخوردار است، اما با الهام گرفتن از برخی جزئیات بازی Hollow Knight توانسته به یک تجربه‌ی کم عمق اما جذاب، تبدیل شود.

بازی Remnant: From The Ashes

بازی Elden Ring

آن دسته از طرفداران بازی Elden Ring که می‌خواهند به تجربه‌ی یک Soulslike متفاوت بپردازند، به هیچ وجه نباید بازی Remnant: From The Ashes را از دست بدهند. شاید بهتر است بگوییم که این بازی ترکیبی از Division و Dark Souls است که در نهایت به یک اثر خاص تبدیل می‌شود. بازی Remnant: From The Ashes یک اثر سوم شخص، شوتر و Survival است که بازیکنان را در شرایطی قرار می‌دهد که باید برای نجات دادن نژاد بشریت، با دسته‌ی بزرگی از دشمنان مبارزه کنند. برخلاف هویت Shooter این بازی، بازیکن باید در طی مبارزت با جاخالی دادن و مدیریت خط Stamina به مسیر خود ادامه دهد؛ آن هم دقیقا مانند روندی که سری دارک سولز در پیش گرفته بود. هم‌چنین، تیرها و خط سلامتی شخصیت اصلی بازی تنها در یک سری Checkpointها پر می‌شود و همین مکانیک، بخش عمده‌ای از دلیل سولزلایک شناخته شدن بازی را تشکیل می‌دهد. البته امکان ارتقاء و تقویت اسلحه‌ها و آیتم‌های مختلف نیز وجود دارد که یادآور بازی‌های نقش آفرینی معمولی است.

اما با تمام این شباهت‌ها، بازی Remnant: From The Ashes مکانیک‌هایی را به کار می‌برد تا کمی از اثار Soulslike فاصله بگیرد. برای مثال، اگر بازیکن بخشی از بازی مانند باس فایت‌های فرعی را از دست بدهد، امکان بازگشت و رویارویی با آن را ندارد و باید برای تجربه‌ی محتویاتی که از دست داده‌، بازی را از ابتدا شروع کند. هم‌چنین، چرخه‌ی مرگ باس فایت‌ها هم بیش‌تر از این که مانند دارک سولز باشد، یادآورد بازی Destiny 2 است. در کل اگر منتظر بازی Elden Ring هستید و با تجربه‌ی یک بازی شوتر هم مشکلی ندارید، Remnant واقعا تجربه‌ی شیرین و سرگرم کننده‌ای است. اما در حد یک بازی سرگرم کننده باقی می‌ماند و انتظار یادآوری آن در سالیان آینده را نداشته باشید.

بازی Code Vein

بازی Elden Ring

بازی‌های Soulslike سخت هستند و همین موضوع یکی از دلایل محبوب بودن آن‌ها است، اما باز هم در این میان افرادی هستند که بالاخره از دست سختی این بازی‌ها خسته می‌شوند. اگر شما هم جزء این دسته قرار دارید و می‌خواهید یک بازی Soulslike تجربه کنید که از سختی کم‌تری برخوردار است و بیش‌تر به داستان می‌پردازد، بازی Code Vein همان اثری است که دنبالش می‌گردید. بسیاری از مکانیک‌های کلاسیک سری سولز مانند جاخالی دادن، سیستم مدیریت استامینا و از دست دادن پول رایج بازی هنگام مردن در Code Vein حضور دارند. اما با این وجود، Code Vein بیش از این که یک سولز لایک تمام عیار باشد، بیش‌تر شبیه نقش آفرینی‌های ژاپنی (JRPG) است که تمرکز زیادی روی عناصر RPG و داستان سرایی می‌گذارد؛ دقیقا برعکس کاری که سولزلایک‌های معروف‌تر نمی‌دهند. البته این حرف بدان معنا نیست که سری سولز توجهی به داستان ندارد، بلکه بیش‌تر معنی این را می‌دهد که در این مجموعه گیم پلی و محیط سازی از اولویت بالاتری نسبت به روایت برخوردار هستند.

شخصیت‌های همراه که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، اهمیت بالایی در بازی Code vein و داستان آن دارند. به طور کلی عناصر مختلف این بازی از انعطاف بیش‌تری نسبت به بازی‌های Soulslike برخوردار است که باعث می‌شود آزمون و خطا به عضوی مهم از بازی تبدیل شود. همه‌ی این اجزا باعث می‌شود که Code Vein به سرگرمی مناسبی برای دوستداران سری سولز تبدیل شود که از نقش آفرینی‌های عمیق و شرقی لذت می‌برند.

بازی Mortal Shell

بازی Elden Ring

آن دسته از طرفداران بازی Elden Ring که هوس یک سولزلایک کلاسیک و خالص را کرده‌اند، به هیچ وجه نباید از کنار نام Mortal Shell بگذرند. این بازی هم مانند مجموعه‌ی Nioh بیش‌تر از این که سعی به اضافه کردن نوآوری داشته باشد، سعی می‌کند تمرکز خود را روی عناصر Soulslike بگذارد. البته Mortal Shell حکم نسخه‌ی کوچک و سر راست‌تر مجموعه‌ی Souls را دارد که به هیچ وجه به معنی آسان‌تر بودن آن نیست. در واقع، این بازی بخش عمده‌ای از عناصر سری سولز را جمع می‌کند و سپس آن را در محصول کوچک‌تری قرار می‌دهد. البته این کوچک بودن هم بی‌دلیل نیست؛ چرا که سازنده‌ی Mortal Shell یک تیم کوچک است و توانایی ساخت یک بازی AAA را ندارد.

برای مثال، این بازی به جای استفاده از اسلحه‌ها، آرمورها و جادوها از چهار بخش کلی به نام Shell استفاده می‌کند. در واقع، این Shellها حکم همان کلاس بندی پرجزئیاتی را دارند که ما همیشه در ابتدای نسخه‌های مختلف دارک سولز انتخاب می‌کردیم. البته هر کدام از این کلاس‌ها دارای یک پیش زمینه‌ی داستانی از پیش تعریف شده هستند که جذابیت بیش‌تری به روایت داستان می‌دهند. هم‌‌چنین، از آن جایی که تمام تمرکز بازی Mortal Shell روی مبارزات تن به تن یا Melee است، می‌تواند سبک گیم پلی هر یک از این Shellها را به طور کامل از هم متمایز کند. با دنیای تاریک و اتمسفری خفقان آور، این بازی می‌تواند یادآور همان حس ترس معروفی باشد که در سه گانه‌ی Dark Souls وجود داشت. بنابراین، اگر می‌خواهید در کنار دو نسخه‌ی Nioh و قبل از عرضه‌ی بازی Elden Ring به تجربه‌ی یک Soulslike کلاسیک اما کوچک بپردازید، Mortal Shell منتظر شما است.

نظر شما در مورد بازی‌های Soulslike که می‌توان پیش از عرضه‌ی بازی Elden Ring تجربه کرد چیست؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: Game Rant

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *