بررسی ویدیویی, گیم پلی بازی, نقد و بررسی, نقد و بررسی بازی, نمایش و پیش نمایش

لتس پلی و بررسی بازی Chernobylite

خرید بازی Chernobylite برای PS5

بسیار کم پیش می‌آید که بازی های مستقل از مرحله‌ی طراحی نخست خارج شوند. بازی Cherobylite اما پس از معرفی با حمایت گیمرها در شرایط کیک استارتر، موفق شد بودجه‌ی لازم برای انتشار را بدست آورد و بعد از انتشار نیز انتظارات مردم را برآورده کند. بازی چرنوبیلیت دقیقا مانند بازی محبوب استاکر در شهر چرنوبیل اتفاق می‌افتد و یک ورژن خیالی از این شهر اتمی را به نمایش می‌گذارد. شما در این بازی در نقش یک پروفسور که قبلا در پایگاه اتمی چرنوبیل کار می‌کرده، بازی می‌کنید و سعی می‌کنید با استفاده از یک ماده‌ای که در اثر تشعشات اتمی چرنوبیل ساخته شده، همسر گمشده‌ی خود را پیدا کنید. این داستان جذاب در کنار اتمسفر فوق‌العاده‌ی بازی، تجربه‌ای با ارزش بالا را به شما هدیه می‌دهد. قطعا این عنوان مستقل در حد و اندازه‌های اثری مانند استاکر، ظاهر نمی‌شود، اما در حد توان خود حس و حال آن بازی را بازسازی می‌کند و در برخی از المان‌های خود به علت جدیدتر بودن، از استاکر نیز بهتر عمل می‌کند. در کنار اتمسفر و داستان بازی که به اعتقاد منتقدین ویژگی‌های برتر این بازی بوده‌اند، گیم‌پلی، جهان بازی و دیگر المان‌های بازی نیز از خود عملکردی قابل قبول به جای می‌گذارند. Chernobylite برای کنسول‌های نسل هشتمی در سال ۲۰۲۱ و برای کنسول‌های نسل نهمی با گرافیکی بهتر در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است و ما برای بررسی همین نسخه‌ی نسل نهمی بازی، به ضبط ویدیو پرداختیم. لازم به ذکر است که این بازی از قابلیت‌های دسته پلی استیشن ۵ یعنی DualSense حمایت می‌کند. اگر می‌خواهید با این بازی آشنا بشید ویدیوی ما را تماشا کنید.

تماشای لتس پلی و بررسی بازی Chernobylite:

تماشای نسخه Youtube:

 

همانطور که گفتیم شما در بازی در نقش یک پروفسور شاغل در پایگاه اتمی، یعنی پروفسور خیمینیوک (Khymynyuk) بازی می‌کنید. خیمینیوک درست قبل از انفجار اتمی در چرنوبیل از ناپدید شدن همسر خود مطلع می‌شود و در ادامه و با برگشتن به چرنوبیل متوجه به وجود آمدن ماده‌ای به اسم چرنوبیلیت یا همان اسم بازی، می‌شود و می‌فهمد که این ماده مرموز امکان باز کردن پورتال‌هایی برای حرکت سریع از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر و سفر در زمان را دارد. او بعد از این اتفاق تلاش می‌کند تا با کمک آدم‌های گیر افتاده در چرنوبیل همسر خود را پیدا کند. در حین انجام این کار اما گروهی به اسم نار (NAR) تلاش می‌کنند تا برای برملا نشدن رمز و راز‌های چرنوبیل جلوی او را بگیرند. در ادامه‌ی راه نیز خیمینیوک می‌فهمد که نار تنها دشمن او نیست و هیولاهایی که توسط تشعشات هسته‌ای و چرنوبیلیت ساخته شده‌اند، هم قصد متوقف کردن او را دارند. شما در Chernobylite علاوه بر مکانیک‌های بازی‌های بقا (Survival) باید با مکانیک‌های نقش آفرینی نیز دست و پنجه نرم کنید و سعی کنید با انتخاب درست دیالوگ‌ها، آدم‌های بیشتری برای کمک به خود بدست بیاورید. بخش بقای گیم‌پلی بازی نیز مانند بازی فال‌اوت ۴ به شما اجازه ساختن یک پایگاه برای کنتل کردن افراد و منابع خود را می‌دهد. عواملی مانند غذای کافی، جای خواب کافی، هوای تمیز و بدون تشعشات اتمی و… همگی بر میزان وفاداری یارهای شما تاثیر میگذارند. گیم پلی بازی با وجود آن که گاهی تکراری می‌شود، نکات مثبت بسیار دیگری دارد که می‌توانید همه‌ی آن‌ها در ویدیو تماشا کنید.

اتمسفر بازی نیز که به گفته‌ی منتقدین بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت بازی به حساب می‌آید بیشتر از بخش‌های دیگه برای سازندگان بازی هزینه داشته است. سازندگان برای واقعی‌تر کردن حس دنیای بازی با استفاده تکنولوژی عکس برداری 3D تمام نقاط منطقه‌ی Exclusion در چرنوبیل را به صورت کاملا واقعی در بازی موجود کرده‌اند. استفاده از این تکنولوژی اما هزینه‌ی زیادی دارد و دقیقا به همین دلیل نیز به جمع‌آوری پول از هواداران روی آوردند. علاوه بر دنیای کاملا واقعی بازی طراحی صدا سطح بالای آن نیز اتمسفر بازی را به بهترین درجه‌ی خود می‌رساند. این اتمسفر به همراه المان‌های ترسناک و بقا همه و همه باعث می‌شوند تا بازی چرنوبیلیت چیزی فراتر از یک شوتر اول شخص باشد. حضور صداپیشگان روسی قوی نیز، به شما کاملا حس حضور در اروپای شرقی را القا می‌کنند. در نهایت باید بگیم که با وجود اینکه بازی چرنوبیلیت بی نقص نیست، اما با نوجه به مستقل بودن آن، بهترین عمکرد خود را به جای گذاشته است. در زمانی که ساخت بازی استاکر ۲ به علت جنگ در اوکراین، متوقف شده است، تجربه بازی‌ای که شباهت زیادی به آن دارد تا حدودی تشنگی شما را برطرف می‌کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *