بازی Naraka: Bladepoint که در سال گذشته عرضه شد، توانست به خوبی جای خود را در بین آثار سبک بتل رویال (Battle Royale) باز کند. اما چه چیزی باعث شده که گیمرها به این اثر روی خوش نشان دهند؟ ما در این مقاله قصد داریم به مهمترین تفاوتهای بازی Naraka: Bladepoint با سایر آثار سبک بتل رویال اشاره کنیم. پس در ادامه با تیلنو همراه باشید.
بازی Naraka: Bladepoint یکی از جدیدترین آثار در سبک بتل رویال به حساب میآید. اما این بازی چه ویژگیهایی دارد که آن را از سایر آثار این ژانر جدا میکند؟ همین خصوصیات جدید و منحصر به فرد میتوانند سبک بتل رویال را احیا کنند. این سبک اخیرا بازیهای زیادی را به خود دیده که برخی از آنها چنگی به دل نمیزنند. اما بازی Naraka: Bladepoint قرار است آثار بتل رویال را وارد مرحلهای تازه کند.
این بازی توسط استودیو 24 Entertainment ساخته شده است. به نظر میرسد که این استودیو در مسیر درستی قرار دارد، زیرا به خوبی نیازهای کاربران را میشناسد و میتواند دست به خلق محتوایی کاملا تازه بزند. اگر به بخشهای مختلف بازی Naraka: Bladepoint نگاه کنید، متوجه میشوید که با اثری خلاقانه طرف هستید. این بازی تفاوتهای مختلفی با سایر آثار بتل رویال دارد و همین مورد آن را به اثری خاص در نوع خود بدل میکند. پس اگر میخواهید بدانید تفاوتهای این بازی در چیست و چگونه این اثر توانسته از چرخه تکراری آثار سبک بتل رویال خارج شود، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. همچنین ما به ویژگیهای جدید اشاره میکنیم و میگوییم که آیا آنها رضایتبخش هستند یا نه و علاوه بر این، علت ادعایمان را نیز شرح میدهیم.
اول و پیش از هرچیزی باید بدانید که 24 Entertainment یک استودیوی چینی است. آنها در خلق بازی Naraka: Bladepoint و طراحی کاراکترهای اثر کاملا از تاریخ و اساطیر چینی الهام گرفتهاند. مواردی مانند جادوی Omnyoji، حضور راهبهها و تاثیر گرفتن از مفاهیم مذهبی و ادیانی مثل اسلام، آیین بودایی و تائوئیسم مهر تاییدی بر این مدعا است. حتی اژدهایی که در این بازی میبینیم (با نام Moonbane) بیشتر به اژدهایان شرقی شباهت دارد تا نمونههای غربی. اگر به آن دقت کنید، به یاد Shenron از DBZ میافتید و در واقع شباهت این اژدها به اژدهایان سریال Game of Thrones بسیار کم است.
کافی است به طراحی کاراکتر، تواناییهای شخصیتها و مواردی از این قبیل توجه کنید، تا متوجه شوید چقدر این اثر از اساطیر چینی الهام گرفته است. پس اگر عاشق افسانهها و مباحث تاریخی هستید، بازی Naraka: Bladepoint حسابی به مذاقتان خوش میآید.
تمرکز روی مبارزات تن به تن
یکی از بهترین ویژگیهای بازی Naraka: Bladepoint این است که شما در واقع باید از نزدیک با رقیبتان تقابل کنید. پس دیگر نباید نگران این باشید که از فاصله دور مورد هدف قرار بگیرید یا به اصطلاح اسنایپ (Sniped) شوید. در نتیجه اگر کسی به شما حمله کند، میتوانید به سرعت واکنش نشان دهید و در حقیقت شانس جبران و تلافی کردن را دارید.
بازی Naraka: Bladepoint سلاحهای دوربرد دارد و برخی از آنها قدرت زیادی نیز دارند. با این حال از آنها بیشتر به عنوان یک سلاح جانبی استفاده میشود و بیشتر آنها صرفا تا فاصله 45 متری میتوانند کارآمد باشند. آسیب زدن از فاصله دور در سایر بازیهای بتل رویال مانند Call of Duty: Warzone ،Apex Legends و حتی بازی جدید Halo Infinite بخش مهمی از گیمپلی را تشکیل میدهد. در واقع بسیاری از آثار این سبک اصلا تلاشی برای حذف آن نمیکنند و باید قبول کرد که این ویژگی صرفا یک خصوصیت بد نیست. اما برای بازیکنانی که از آسیب دیدن یا کشته شدن از فواصل دور خسته شدهاند، بازی Naraka: Bladepoint میتواند تجرب دلنشینی باشد.
خطرات و تلههای محیطی
بازیکنان معمولا در همه بازیهای سبک بتل رویال قادر به به کار گرفتن ترفندها و حیلههای مختلف هستند و در برخی از آثار این ترفندها به چندین مورد میرسند. هر بازی ترفندهای خاص خود را ارائه میدهد و سعی میکند منحصر به فرد باشد. مثلا بازی وارزون سلاحها، لود اوتها (Loadout) و وسایل نقلیه مختلف را در نقشه پخش میکند تا بازیکنان بتوانند از آنها استفاده کنند. بازی Naraka: Bladepoint نیز همانطور که گفتیم روی نبردهای نزدیک تمرکز دارد. اما سیستم خطرات محیطی در این اثر در سبک خود کاملا منحصر به فرد است. البته میتوان گفت با توجه به عرضه بازی جدید Bloodhunt، نبردهای نزدیک نیز دیگر یک ویژگی خاص در این نوع آثار محسوب نمیشوند.
در Morus Island تلههای مختلفی در محیط پراکنده است که به روشهای مختلف قابل استفاده هستند و میتوانند به بازیکنان آسیب وارد کنند. برخی اوقات موارد کوچکی مثل Shadow Bush وجود دارند که موجب پنهان شدن بازیکنان میشوند. گاهی نیز موجودات ماورایی و اهریمنی وجود دارند که در پشتبامها پنهان شده و به بازیکنانی که دقت کافی به اطرافشان ندارند، حمله میکنند.
مبارزات و سیستم دفاع کردن
ما تا این جای مقاله صحبتهای زیادی درمورد بخشهای مختلف بازی Naraka: Bladepoint کردیم. اما حالا بهتر است بیشتر روی بخش مبارزات نزدیک در این اثر از سبک بتل رویال بپردازیم. این بازی به شکلی طراحی شده که بازیکنان در آن بتوانند به نبردهای تن به تن مشغول شوند.
کسانی که این اثر را بازی کنند، باید بدانند که چه زمانی باید دفاع کنند یا جاخالی بدهند. پس یادگیری این مهارتها را نباید از یاد ببرید. همچنین باید یاد بگیرید که بهترین زمان برای کومبو (Combo) زدن چه وقتی است. علاوه بر این، داشتن درک مناسب از زمانبندی درست برای حمله یا دفاع و نحوه استفاده از قلاب نیز اهمیت زیادی دارد. در ابتدا شاید بازی برای بازیکنان مختلف، مخصوصا آنهایی که در سبک بتل رویال تازهوارد هستند، کمی چالشبرانگیز باشد. اما همین که با بازی تطبیق پیدا کنید، به سرعت پیشرفت خواهید کرد و گیمپلی برایتان راحتتر میشود.
تواناییهای Ultimate منحصر به فرد
در بازیهای بتل رویال، کاراکترها یا شخصیتهای مختلف از انواع متنوعی از تواناییهای Ultimate برخوردار هستند و میتوانند از آنها استفاده کنند. در حقیقت این موارد شباهت زیادی به Supers در آثار مبارزهای دارند. حتی میتوان شباهتهایی بین آنها و Hero Ultimates در بازی Overwatch پیدا کرد. به طور خاص بازی Apex Legends کاراکترهای منحصر به فرد زیادی دارد که از Ultimateهای تماتیک بهرهمند بوده و زمینه داستانی جالبی دارند.
بازی Naraka: Bladepoint هم از Ultimateهای مختلف بهره میبرد. اما این موارد در این بازی نسبت به سایر آثار مشابه کاملا تفاوت دارند. حداقل میتوان در اکثر بخشها چنین ادعایی کرد. در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
Tianhai میتواند به سرعت به یک خدای بزرگ و عصبانی (که با اسم Vajra شناخته میشود) تبدیل شود. او باید از Ultimate خود به نام Titan’s Call استفاده کند تا چنین اتفاقی رخ دهد.
Viper Ning میتواند برای پنج ثانیه تمام دشمنانی که در نزدیکیاش قرار دارند، علامتگذاری کند. او باید از Ultimate به نام Twilight Crimson برای این کار استفاده کند.
Ultimate به نام Unseen Wings که مربوط به Matari میشود، این شخصیت را کاملا نامرئی میکند.
قابلیت شخصیسازی بسیار خوب کاراکترها
این ویژگی که در این بخش میخواهیم به شما معرفی کنیم، احتمالا خیلی از خوانندگان مقاله را به یاد آثار سبک MMORPG خواهد انداخت. به طور کلی بازیکنان در بازی Naraka: Bladepoint میتوانند هر کاراکتری که دوست دارند را انتخاب کنند. شما میتوانید هر اسکینی (Skin) که آنلاک کردهاید را انتخاب کرده و حتی قدم را فراتر گذاشته و جزئیات را تغییر دهید. در سایر بازیهای سبک بتل رویال این اصلاحات صرفا به تغییر رنگ اسکین محدود میشوند. اما بازی Naraka: Bladepoint به شما اجازه میدهد که تک تک ویژگیهای کاراکترتان را تغییر دهید و شخصیتی منحصر به فرد را به وجود آورید. این قابلیت در بازی Naraka به شما اجازه میدهد که کارهای زیر را انجام دهید:
- به وجود آوردن موجودات ترسناکی که ما را به یاد بازیهای Souls-Like (شبیه به فرنچایز دارک سولز) میاندازند.
- خلق شخصیتهای مطرحی نظیر Handsome Squidward یا Saitama از فرنچایز One Punch Man.
- خلق شخصیتهای منحصر به فردی که تا به حال شبیهشان را ندیدهایم.
مسابقههایی ناخوشایند با حضور اجتنابناپذیر باتها
بازیسازان زمانی که میخواهند دست به خلق اثری بزنند، باید به موارد بسیار زیادی فکر کنند. این که سازندگان بتوانند کاری کنند که بازیکنان از اولین تجربه خود حس خوبی دریافت کنند، برای تولید یک اثر موفق کاملا حائز اهمیت است. به همین دلیل بسیاری از بازیها گیمپلی را با یک باس فایت (Boss Fight) بزرگ شروع میکنند. علاوه بر این، برخی بازیها از همان ابتدا تمام قابلیتها را به صورت آنلاک شده در اختیار کاربران قرار میدهند. جدای از آنها، اخیرا بازیهای چند نفره آنلاین بازیکنان را مجبور میکنند که در ابتدای کار و در اولین مسابقات، با باتها (Bot) وارد رقابت شوند. دلیل این اقدام هم این است که با این روش بازیکنانی که میخواهند بازیهای شوتر یا بتل رویال را تجربه کنند، از مهارتها و دستاوردهای ابتدایی خود لذت ببرند. در نتیجه آنها ترغیب میشوند که زمان بیشتری را به بازی اختصاص دهند. شکی در این نیست که استفاده از چنین تاکتیکی کاملا هوشمندانه است. اما زمانی که این اجبار به بازی با باتها بیش از حد شود، به تجربه بسیاری از بازیکنان آسیب میزند.
متاسفانه بازی Naraka: Bladepoint نیز در این مورد افراط میکند. این اثر حتی پس از تجربههای اول باز هم بدون این که اطلاع دهد، بازیکنان را به تقابل با باتها مجبور میکند. این موضوع از همان ابتدای عرضه بازی مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. بازیهای دیگری نیز مثل Pokemon Unite و Spellbreak چنین رویکردی را اتخاذ کردند و شدیدا مورد انتقاد قرار گرفتند. تعجب برانگیز است که هنوز هم بازیهای جدید با وجود دیدن چنین تجربیاتی، باز هم دست به اینگونه اقدامات میزنند.
قیمت 20 دلاری
دیگر تفاوتی که بازی Naraka: Bladepoint با سایر آثار سبک بتل رویال دارد، مربوط به قیمتگذاری آن میشود. تا به امروز به نظر میرسد تمام بازیسازانی که آثار خود را در این سبک میسازند، قبول کردهاند که محصول نهایی باید با یکی از روشهای زیر عرضه شود:
- کاملا رایگان (Free to Play)
- رایگان با پرداختهای درون برنامهای
- ساختار رایگان با ادغام بتل پس (Battle Pass)
- ترکیبی از سه روش فوقالذکر
با این حال سازندگان بازی Naraka: Bladepoint تصمیم گرفتهاند که با دریافت پول از فروش اثر، روی موفقیت آن ریسک کنند. قابل ذکر است که خرید درونبرنامهای بازی میتواند خرج بیشتری از قیمت خود اثر روی دستتان بگذارد. در حال حاضر قیمت این بازی 19.99 دلار است. البته نسخههای دیگری از بازی Naraka: Bladepoint نیز وجود دارد که قیمت آنها از این هم بیشتر است.
این بود هرآنچه باید درباره تفاوتهای بازی Naraka: Bladepoint با سایر آثار سبک بتل رویال میدانستید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نظر شما درباره این بازی چیست؟ آیا آن را رقیب قابل توجهی برای سایر آثار بتل رویال میدانید؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GameRant