چند روز پیش شاهد نمایش جدیدی از گیمپلی بازی Elden Ring بودیم. بازی الدن رینگ پس از معرفی شدن، به یکی از مورد انتظارترین آثار در صنعت گیم تبدیل شد. هر بار که خبر جدید از آن منتشر میشود نیز همه گیمرها هیجانزده میشوند. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله به بررسی گیم پلی بازی Elden Ring بپردازیم و نکات مختلفی را درباره این اثر با شما به اشتراک بگذاریم. پس در ادامه با تیلنو همراه باشید.
حالا که نزدیک به دو سال و نیم از زمان معرفی بازی Elden Ring میگذرد، ما بالاخره شاهد نمایشی درست و حسابی از گیمپلی آن بودیم. بازی جدید استودیو فرام سافتور (FromSoftware) پیش از ماه فوریه 2022 راهی بازار نخواهد شد. این ادعا صرفا در در بهترین شرایط ممکن صدق میکند، زیرا ما در دو سال گذشته بارها شاهد به تعویق افتادن تاریخ انتشار بازیها بودهایم. در هر صورت همواره طرفداران آثار ساخته شده توسط استودیو فرام سافتور دوست دارند که ویدیوهای جدیدی از بازی ببینند. در ویدیویی که اخیرا منتشر شد، ما شاهد 19 دقیقه از گیمپلی بازی الدن رینگ بودیم. این ویدیو کمی طولانیتر از چیزی بود که انتظارش را میکشیدیم. در این ویدیو ما با منطقه Lands Between آشنا میشویم. در واقع حالا با این ویدیو ما تقریبا میدانیم که در نهایت با چه اثری روبهرو خواهیم شد.
استودیو فرام سافتور میخواهد با عرضه بازی Elden Ring، اوج توانایی خود را به نمایش بگذارد. برای این اقدام نیز سازندگان از تجربه ده سال گذشته خود کمک گرفتهاند. یکی از نکات مثبت این اثر، جهان و منطقه وسیع آن است که پیش از این در سایر آثار Soulsborne شاهد چنین عظمتی نبودیم. البته این آثار به معنای واقعی کلمه جهانباز (Open World) نیستند و صرفا دنیا و محیط بزرگی دارند. با این حال بازی الدن رینگ خود را به ارائه یک دنیای بزرگ محدود نمیکند. مبارزات، طراحی مرحله و ارائه المانهای سبک نقشآفرینی از مهمتری مولفههای این اثر هستند.
پیش از انتشار این ویدیو ما فقط از این بازی دو تریلر کوتاه دیده بودیم. تمام اطلاعات پیشین ما از بازی به همین ویدیوها، مصاحبههای عوامل ساخت و برخی جزئیات روی صفحات وب محدود میشد. همهی آنها نیز فقط یک دید کلی از بازی به ما میدادند تا در ذهن تصور کنیم که در ماه فوریه 2022 با چه اثری روبهرو خواهیم شد. برخی ادعا میکنند ویدیوهایی که چند ماه پیش لیک شدند، بخشهایی از این پیشنمایش بودهاند. ما در این ویدیو با قسمتهای بسیار کوچکی از نقشه آشنا شدهایم و به نظر میرسد بخشهای زیادی برای کاوش وجود داشته باشد. در مجموع باید گفت که با نمایش ویدیوی جدید بازی الدن رینگ، ما صحبتها زیادی داریم که درباره بخشهای مختلف آن مطرح کنیم؛ از گیمپلی گرفته تا طراحی خاص بازی.
جهان بازی Elden Ring: با Lands Between آشنا شوید
شاید بتوان گفت نمایش اخیر بازی Elden Ring بیش از هر چیز ما را با جهان این اثر آشنا کرد. منطقهای به نام Lands Between که داستان بازی در آن جریان دارد. طراحی مرحله در این اثر تا حد زیادی مشابه آثار پیشین استودیو فرام سافتور است. اما جهان بازی بسیار عظیم است. بازیکنان میتوانند در Lands Between به گشت و گذار در محیط پرداخته و اوقات خوشی را سپری کنند. در همان لحظات ابتدایی ویدیوی گیمپلی بازی الدن رینگ، Sites of Grace به ما معرفی میشود. این موارد در بازی تاثیر زیادی دارند و محلی برای ذخیره پیشرویها هستند. در واقع Sites of Grace همان نقش Checkpoint را دارند. وقتی به سمتشان میروید، افکتهایی (Effect) شبیه به آتش را مشاهده میکنید. همچنین آنها میتوانند نقش راهنما را نیز برای شما داشته باشند و باید بدانید که هر جا Sites of Grace پیدا کردید، آن جا منطقه مهم محسوب میشود. در حقیقت میتوان آنها را با پرندههای طلایی بازی Ghost of Tsushima مقایسه کرد. اما تفاوت در این است که Sites of Grace موجب ذخیره شدن بازی نیز میشود.
شما در بازی Elden Ring میتوانید سوار بر یک اسب به کاوش مناطق مختلف پرداخته و به مناطق مختلف Lands Between سرک بکشید. قابلیت سواری گرفتن از یک حیوان در نسخههای پیشین آثار Soulsborne وجود نداشت. قابل ذکر است که این موجود که میتوانید در هر لحظه آن را احضار کنید، قابلیت انجام پرشهای بلند را نیز دارد. در بازی الدن رینگ برخی مناطق کاملا به صورت عمودی نسبت به سطح زمین قرار دارند و برای رسیدن به آنها چارهای به جز احضار اسبتان ندارید. در واقع به لطف وجود این اسب شما میتوانید به هر مکانی، در هر سطحی که باشد برسید. این عمودی بودن موقعیت مناطق به خصوص برای کسانی که بارها از Blighttown در بازی Dark Souls افتادهاند سوالاتی در رابطه با آسیب سقوط به وجود آورده است. با توجه به چیزی که ما در ویدیویی اخیر دیدیم، به نظر میرسد که آسیب سقوط در بازی Elden Ring اصلا اعمال نمیشود یا اگر هم باشد، تاثیر بسیار کمی خواهد داشت. البته از آن جایی که HUD در ویدیو مشخص نیست، ما نمیتوانیم نوار سلامتی را ببنیم. در نتیجه نمیتوان از تاثیر قطعی آسیب سقوط اطمینان حاصل کرد.
جهان بازی الدن رینگ به نظر میرسد فراتر از آن چه است که پیشتر به آن شناخته میشد. قابل ذکر است که برخی افراد این بازی را Big Dark Souls میخواندند. یکی از کاربران Reddit به نام max-zilla بخشهایی از نقشه که در ویدیو نمایش داده شد را به هم وصل کرده تا بخشی از نقشه Lands Between را به دست آورد. اما به نظر نمیرسد این نقشه کامل بازی باشد، زیرا جهان این اثر بزرگتر از این حرفها خواهد بود.
در گوشه پایین سمت راست نقشه ما میتوانیم ببینیم که در چه زمان از شبانه روز قرار داریم. در نتیجه از این جا میفهمیم که در این اثر شاهد وجود چرخه روز و شب خواهیم بود. همچنین به نظر میرسد بازی Elden Ring از نوعی سیستم آب و هوایی پویا نیز بهرهمند خواهد بود. ما در ویدیوی اخیر این بازی، درست پیش از نشان دادن نقشه، شاهد منطقهای پوشیده از مه هستیم. آیا آن جا همان منطقهای است که بندای نامکو (Bandai Namco) از آن به عنوان مرداب خفهکننده یاد کرده بود؟ در بخشهای دیگر باران شدید، رعد و برق و آسمانی پوشیده از ابرهای زرد رنگ را میبینیم.
ما نمیدانیم که آیا چیزهایی که میبینیم همه در یک منطقه مشخص اتفاق میافتند یا خیر؛ اما بد نیست اشاره کنیم که اسم قسمتی از Lands Between مشخص شده که Limgrave نام دارد. در جایی از Limgrave یکی از اهداف اصلی بازیکن Stormveil Castle خواهد بود. Stormveil Castle یکی از Legacy Dungeonهای بازی الدن رینگ است. از این طریق میتوان فهمید که بخش Dungeon-Crawling نیز در بازی جدید استودیو فرام سافتور نقش پررنگی خواهد داشت. البته باید بدانید که در Lands Between موارد بسیار متنوعی وجود دارد که میتوانید خود را با آنها سرگرم کنید. ویدیوی اخیر بازی Elden Ring نشان میدهد که بازیکن ممکن است در هر لحظه با یکی از دشمنان برخورد کند و مجبور به نبرد شود. بازی ماموریتهای جانبی بسیار زیادی خواهد داشت و باس فایتهای (Boss Fight) مختلف در محیط بازی کم نخواهند بود. دخمهها، غارها و معادن فراوانی در این اثر وجود دارند که میتوانید به کاوش آنها مشغول شوید و از هر جای بازی میتوانید منابعی برای Loot کردن پیدا کنید. بازیکنان میتوانند در بازی الدن رینگ از علامتگذاری مناطق برای سازماندهی و مشخص کردن مسیرهای خود استفاده کنند. هر یک از این علامتها میتوانند شکل خاصی داشته باشند تا شما دقیقا به خاطر بسپارید که چرا آن مکان را مشخص کردهاید.
مبارزات و ساخت آیتم در بازی Elden Ring
به نظر میرسد که سیستم مبارزات بازی Elden Ring شباهت زیادی به فرنجایز دارک سولز داشته باشد (حتی مکانیکی شبیه به Estus Flask هم در آن دیده میشود). اما به هر حال میتوان گفت اثر جدید استودیو فرام سافتور برخی مولفههای بازیهای Bloodborne و Sekiro را نیز قرض گرفته است. در ویدیوی منتشر شده از بازی الدن رینگ ما شاهد انواع مختلفی از سلاحها بودیم. از جمله این موارد میتوان به سلاحهای مختلفی اشاره کرد که برخی با یک دست و برخی دیگر با دو دست قابل استفاده هستند. سپرها، چوبهای جادویی، تیر و کمان و … از دیگر موارد نمایش داده شده هستند. زرهها نیز در این اثر انوع مختلفی دارند. این موارد شامل زره فلزی، جوشن، کلاه خود، سر انداز و لباسهای چرمی میشوند. شما میتوانید برخی از تیرهای خاص را با جمعآوری منابع از محیط بسازید. در نتیجه میتوانیم انتظار داشته باشیم که بتوانید در بازی Elden Ring برای اولین بار در آثار فرام سافتور به شکار موجودات مختلف بپردازیم. احتمالا بازیکنان قادر خواهند بود که از پرها، استخوانها و … استفاده کنند. در ادامه به موادی که به منوی ساخت بازی الدن رینگ مربوط میشوند، اشاره میکنیم:
- Bone Knives – ساخته شده از Thin Animal Boneها
- Bone Arrows – ساخته شده از Thin Animal Boneها
- Bone Arrows (Fletched) – ساخته شده از Thin Animal Boneها و Flight Pinion
- Sleepbone Arrows (Fletched) – ساخته شده از Thin Animal Boneها، Flight Pinion و گل کمیابی به نام Trina’s Lily
به نظر میرسد که Sleepbone Arrowهای بدون پر و چندین آیتم دیگر در بازی قابل ساخت باشند. این طور که پیدا است برخی از آنها تاثیر خواب آوری دارند و برخی دیگر از نوع Firebomb هستند. همچنین انواع دیگری نیز وجود دارند که ما اطلاعاتی در رابطه با آنها نداریم.
در ویدیو ما دیدیم که بازیکن برای نفوذ مخفیانه به اردوگاه دشمنان از Sleepbone Arrow استفاده میکند. این امر موجب شد که دشمن از هوش برود. پس دیگر در این روش نیازی نیست از همان ابتدا بخواهید سعی کنید دشمن را بکشید. مخفیکاری در این اثر شباهت زیادی به بازی Sekiro دارد، زیرا در بازی Eden Ring نیز بازیکن برای شناسایی نشدن مجبور است به صورت نیمه نشسته به حرکت ادامه دهد. در نتیجه کاراکتر میتواند بدون سر و صدا به دشمن نزدیک شده و او را از بین ببرد. همچنین بازیکن میتواند با حمله سنگین یا هجوم آوردن از ارتفاع موجب تضعیف مواضع دشمن شود. در این حالت در واقع کارکتر میتواند آسیب زیادی را به شکل غیر منتظره به دشمن وارد کن. این بخش هم شباهتهایی به مکانیکهای بازی Sekiro دارد، اما باید قبول کرد که کاملا یکسان نیستند و تفاوتهایی نیز دارند. در مجموع به نظر میرسد که در بازی Elden Ring مبارزات با ریتم تندی دنبال شوند؛ در واقع چیزی شبیه به مبارزات در بازیهای Bloodborne و Dark Souls 3. در این اثر میتوان تاثیراتی از پویایی و سلاحهای قابل تبدیل Bloodborne را مشاهده کرد. اما با این وجود بازی الدن رینگ ویژگیهای منحص به فرد خود را نیز دارد.
بازی Elden Ring در بخش مبارزات ویژگیها خاصی دارد که در جمله آنها میتوان به نبردهایی سوار بر پشت اسب اشاره کرد. علاوه بر این، شما قابلیت احضار روح را نیز خواهید داشت. نبردی که در آن بازیکن سوار بر اسب است، در ابتدای نمایش بازی نشان داده شد؛ درست جایی که او با یک اژدها عظیمالجثه مواجه شد. البته باید بدانید که بازیکن هر زمان که اراده کند میتواند از اسب پایین آمده و در آن شراط به نبرد ادامه دهد. بازیکن به گروهی از دشمنان که در حال تماشای سوختن چیزی هستند نزدیک میشود و دقیقا در همین زمان اژدهایی از آسمان به سمت آنها میآید. شما وقتی سوار بر اسب هستید و میخواهید مبارزه کنید، میتوانید از سلاحهای متنوعی استفاده کنید. استفاده از جادو نیز از انتخابهای دیگر شما است. استفاده از اسب در حین مبارزه موجب میشود که شما در حرکاتتان چابکتر باشید. همانطور که گفتیم شما در حین نبردها میتوانید ارواح را نیز احضار کنید. هنوز دقیقا مشخص نشده که آنها چگونه احضار میشوند، اما همین قدر میدانیم که این ارواح میتوانند تا حد زیادی به شما کمک کنند. مثلا میتوان در آن واحد پنج روح را احضار کرد تا در نبرد با گروهی از دشمنان به شما یاری برسانند.
این بود بخش اول موشکافی گیم پلی بازی Elden Ring. بخش دوم این مقاله به زودی در تیلنو منتشر میشود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره بازی الدن رینگ چیست؟ فکر میکنید میتواند انتظارات بالای طرفداران را برآورده کند؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: SceenRant