اخیرا نسخه جدید از فرنچایز کالاف دیوتی (Call of Duty) معرفی شد و نمایشی نوید دهنده را ارائه داد. بازی Call of Duty: Vanguard احتمالا مانند سایر نسخههای این مجموعه در زمان انتشار با مشکلاتی مواجه خواهد شد. ما در این مقاله میخواهیم نگرانیهایی که نسبت به بازی Call of Duty: Vanguard داریم، با شما درمیان بگذاریم. پس در ادامه همراه تیلنو باشید.
پس از چندین ماه که به صورت مکرر شایعاتی میشنیدیم و تصاویری به بیرون درز میکرد، بالاخره بازی Call of Duty: Vanguard توسط استودیو Sledgehammer Games معرفی شد. نکته جالب این بود که در تریلر معرفی این بازی، هیچ اشارهای به نام شرکت اکتیویژن (Activision) نشده بود. ما در این مقاله قصد نداریم طرفداران را از تجربه نسخه جدید سری بازیهای کالاف دیوتی منصرف کنیم (این کار اصلا شدنی هم نیست)، فقط میخواهیم با هم کمی ریزتر به این اثر نگاه کنیم. در واقع ما قصد داریم به مشکلاتی اشاره کنیم که ممکن است مخاطبان را اذیت کند و پس از انتشار به کیفیت اثر ضربه بزند. در این مقاله مباحثی نظیر نقد نام اثر یا چنین چیزهایی اصلا مطرح نخواهد شد. به هر حال برای اطلاع از نگرانیهای ما نسبت به بازی Call of Duty: Vanguard در ادامه همراهمان باشید.
داستان بازی Call of Duty: Vanguard
اگر نگاه اجمالی به بازی Call of Duty: Vanguard داشته باشید، با خود میگویید که این نسخه هم میخواهد اتمسفر جنگ جهانی دوم را به تصویر بکشد. جنگی که نبردهای عظیمی در آن به وقوع پیوست و از آمریکای شمالی گرفته تا شرق و غرب اروپا، همه درگیر آن بودند. اگرچه در این بازی باری دیگر در طی عملیات D-Day به سواحل نورماندی هجوم خواهید برد، اما بیشتر وقایع داستان به زمان پس از جنگ جهانی دوم مربوط میشوند. در واقع اتفاقات داستان در زمانی جریان دارد که نازیهای آلمان شکست خوردهاند و هیتلر کشته شده است. اما این تمام ماجرا نیست. متحدین در این داستان باید با شخصیت منفی بازی که هاینریش فرایزنگر (Heinrich Freisinger) نام دارد، مبارزه کنند. فرایزنگر روی پروژه Project Phoenix کار میکند و هدف آن پیدا کردن جانشینی برای هیتلر است.
با خواندن این اطلاعات احتمالا شما هم حس میکند که قرار است با نسخهای مدرن از فرنچایز Wolfenstein روبهرو شوید. البته در بازی کالاف دیوتی ونگارد خبری از دستهای مکانیکی، تکنولوژیهای علمی-تخیلی، سربازهای فوق بشری یا ازین قبیل چیزها که در آثار مجموعه Wolfenstein به چشم میخورند، نیست. به هر حال حقیقت این است که استفاده از فضای جنگ جهانی دوم برای روایت داستان در بازی Call of Duty: Vanguard و گسترش دادن آن به یک موضوع دیگر تا حدی کیفیت کلی قصه را زیر سوال میبرد. فقط زمان میتواند به ما پاسخ دهد، اما در هر صورت این موضوع نگرانکننده است. حتی اگر طرفداران نظر متفاوتی داشته و به آن امیدوار باشند.
تضمین کیفیت
اگر بخواهیم از نظر بزرگی این نسخه را بررسی کنیم، باید بگوییم که بازی Call of Duty: Vanguard بسیار عظیم است. بخش داستانی این بازی نبردهای گستردهای را به تصویر میکشد و بخش چند نفره نیز دارای 20 نقشه (16 نقشه اصلی) است. همچنین بخش جدیدی به نام Champion Hill نیز به اثر اضافه شده و Zombies Mode نیز به شکلی تازه توسط استودیو Treyarch (که سابقه کار روی نسخه Black Ops Cold War را دارد) ساخته شده است. علاوه بر این، در سال جاری میلادی نقشه جدید از این اثر به بازی Call of Duty Warzone نیز اضافه خواهد شد. همانطور که متوجه شدهاید، بازی بسیار بزرگ است، اما این وسعت موجب ایجاد نگرانی بابت تضمین کیفیت نهایی میشود. بازی Call of Duty: Black Ops Cold War نیز اثر بسیار بزرگی بود و چندین استودیو در ساخت آن مشارکت داشتند، اما گزارشات پشت پرده حاکی از این بود که مشکلات به وجود آمده، باعث کاهش زمان کلی توسعه بازی شده بود.
هنوز مشخص نیست که این مشکل برای بازی کالاف دیوتی ونگارد نیز رخ خواهد داد یا خیر. این احتمال وجود دارد که استودیو Sledgehammer برای اختصاص دادن زمان بیشتر به این اثر، از ساخت بازی Black Ops Cold War کنار گذاشته شده باشد. اما در هر حال هنوز نگرانی زیادی درباره کیفیت بازی Call of Duty: Vanguard به وجود نیامده است. علاوه بر این، نسخه سال قبل ثابت کرد که بزرگ بودن یک بازی همیشه به بهتر بودن کیفیتش منجر نخواهد شد. بازی Call of Duty: Black Ops Cold War پر از باگ و مشکلات اجرایی بود، بخش زامبیها ایرادات مختلف داشت و کاربران تمامی پلتفرمها گزارش داده بودند که بازی کرش میکند. حتی با ارائه به روز رسانیهای مختلف، برخی مشکلات هنوز هم پا بر جا هستند. با توجه به عظمت بازی Call of Duty: Vanguard و چیزهایی که تا به امروز دیدهایم. احتمال وجود برخی مشکلات در این اثر بالا است. بدون در نظر گرفتن تعداد بررسیهایی که روی این بازی صورت گرفته، میتوانیم یقین داشته باشیم که این نسخه ایراداتی خواهد داشت.
حجم بازی
وقتی درمورد بزرگی بازی صحبت میکنیم، یکی از نگرانیهایی که برایمان به وجود میآید درمورد حجم اثر است. یکی از گزارشات اخیر نشان داده که بازی کالاف دیوتی ونگارد برای نصب شدن به 275 گیگابایت فضای ذخیرهسازی نیاز دارد. اگرچه فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) نسخه ایکس باکس این بازی را در لیست خود قرار داده و فضای مورد نیاز برای نصب را 75 گیگابایت در نظر گرفته است. پس بالاخره تکلیف چیست؟ دومی به احتمال زیاد مقدار فضای مورد نیاز برای بخش داستانی است که با اضافه شدن بخشهای مختلف دیگر به 275 گیگابایت میرسد. البته هنوز چیزی تایید نشده و باید کماکان منتظر بمانیم.
هرچند بد نیست نگاهی به بازی Call of Duty: Black Ops Cold War بیندازیم. این بازی در ابتدای عرضه برای نصب روی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به 190 گیگابایت فضا نیاز داشت. البته این بازی شامل بخشهای زامبی، Dead Ops Arcade، چندنفره، داستانی، یک پک بافت HD و دادههای ریتریسینگ (Ray Tracing) میشد. با این حال اگر از طریق سایت Battle.net نگاهی به نسخه پی سی این اثر بیندازیم، متوجه میشویم که بخش چندنفره آن فقط 50 گیگابایت است. اما اضافه کردن سایر بخشها به بازی Call of Duty: Black Ops Cold War، حجم آن را تا 175 گیگابایت افزایش میدهد.
در این میان اصلا بازی کالاف دیوتی وارزون را نمیتوانیم با این دو اثر قیاس کنیم. زیرا برای این اثر باید فضای ذخیرهسازی جهت نصب به روز رسانیهای پس از عرضه، در نظر گرفته شود. در نتیجه خواه کاربر پی سی باشید یا کنسول، نهتنها برای اجرای اثر، بلکه برای لذت بردن از آن پس از انتشار نیز باید فضای ذخیرهسازی زیادی را به بازی Call of Duty: Vanguard اختصاص دهید.
بخش چند نفره بازی Call of Duty: Vanguard
یکی دیگر از مشکلات اساسی که در نسخه سال قبل به چشم میخورد به بخش چند نفره آن مربوط میشد. در واقع این بخش از بازی Call of Duty: Black Ops Cold War پر از مشکلات مختلف بود. به دلیل نبودن تگ اسم، قابلیت دیدن سایر بازیکنان خیلی نامناسب بود. این ویژگی باعث شده بود که بازیکنان در نقشههای تاریک، بتوانند در سایهها پنهان شده و با غافلگیر کردن سایرین، آنها را به شکل بیرحمانهای از بین ببرند. همچنین تجهیزات به شکل مضحکی بیش از حد قوی بودند و حالتهایی مثل Fireteam: Dirty Bomb نیز چنگی به دل نمیزدند. حذف لرزش موجب شده بود که تک تیراندازها شدیدا قوی شوند و در نتیجه آنها میتوانستند با اولین تلاششان، فرد مورد هدف خود را بکشند. این موارد فقط چند مورد جزئی بودند و ما حتی به ایرادات کلیتر اشاره نکردهایم.
بسیاری از این مشکلات همراه با تعداد زیادی از ایرادات دیگر که به شکل ناگهانی در بازی به وجود میآمدند، پس از مدتی رفع شدند. اما حتی حالا که فصل پنجاهم بازی Call of Duty: Black Ops Cold War نیز در دسترس قرار دارد، بخش چندنفره باز هم به شکلی آزاردهنده از ایرادات مختلفی رنج میبرد. البته تمام این موارد به استودیو Treyarch برمیگردند. بخش چند نفره بازی Call of Duty: WW2 که توسط استودیو Sledgehammer Games ساخته شد، نیز مشکلات متعددی داشت. اما کمی پس از انتشار، تمام این ایرادات رفع شده و نتیجه نهایی به اثری بسیار جذاب بدل شد. به هر حال شاید امسال اوضاع کمی تغییر کند.
Matchmaking وابسته به مهارت
شکی در این وجود ندارد که Matchmaking وابسته به مهارت (SBMM) خصوصیتی است که در تمام بازیهای شوتر رقابتی PvP به چشم خورده و نقش مهمی ایفا میکند. آثار فرنچایز Call of Duty نیز از این قائده مستثنی نیستند. اگرچه بسیاری خواهان حذف این ویژگی هستند، اما برخی وجود دارند که لزوم باقی ماندن آن را درک میکنند. مخصوصا که این ویژگی به بازیکنان ضعیفتر اجازه میدهد تا زمان بیشتری در بازی حضور داشته باشند. آثار فرنچایز کالاف دیوتی نیز از این ویژگی بهره میبرند. اما در نسخههایی مثل Black Ops Cold War این خصوصیت خیلی هم خوب عمل نمیکند. در این اثر فردی با یک مهارت خاص میتواند با افراد مختلف که مهارتهای دیگری دارند، روبهرو شود. در نتیجه ممکن است یک مسابقه برای شما کاملا مناسب باشد و از آن لذت ببرید، در صورتی که در نقشه دیگر احتمالا به سرعت کشته میشوید.
باید منتظر باشیم تا ببینیم استودیو Sledgehammer Games چگونه این مشکل را برطرف خواهد کرد، اما یک چیز قطعی است؛ بدون شک بخش چندنفره بازی کالاف دیوتی ونگارد از قابلیت SBMM بهره خواهد برد. پس طرفداران این فرنچایز باید بدانند که این قضیه مثل بازی شیر یا خط است. پیادهسازی این ویژگی یا کاملا مناسب خواهد بود، یا یک شکست بزرگ؛ حد وسطی برای آن وجود ندارد.
قیمتگذاری و کسب درآمد
کسب درآمد همیشه در مجموعه Call of Duty اهمیت زیادی داشته است. Season Passها، معاملات خرد، Ultimate Edition و … در این امر دخیل هستند. برخی از بازی ناامید شدهاند، ولی بعضی افراد خوشحال هستند که بسیاری از این موارد محدود به بخشهای ظاهری بازی میشوند. اگر چه شکی نیست که قیمتگذاری روز به روز بدتر میشود. بازی Call of Duty: Vanguard روی ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و پی سی 60 دلار است، در حالی که نسخه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس 70 دلار قیمت دارد. این مبالغ به اندازه قیمت بازی Battlefield 2042 بالا نیستند. نسخه Gold Edition بازی بتلفیلد 2042 همراه با Cross-Gen Bundle قیمتی معادل 100 دلار دارد که علیرغم داشتن ویژگیهای مختلف، بازهم گران است.
این بود نگرانیهایی که ما نسبت به بازی Call of Duty: Vanguard داشتیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نظر شما درباره نسخه جدید مجموعه کالاف دیوتی چیست؟ به نظر شما این اثر به نسخهای موفق در این فرنچایز تبدیل میشود؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GamingBolt