بازی, مقالات عمومی, نمایش و پیش نمایش

پیش نمایش بازی Ghost of Tsushima: همه‌ی اطلاعات منتشر شده درباره‌ی بازی

بازی Ghost of Tsushima

به طور تقریبی سه سال از معرفی بازی Ghost of Tsushima و شش سال از انتشار آخرین بازی استودیو ساکرپانچ (Sucker Punch)، یعنی بازی Infamous: Second Son، می‌گذرد. این استودیو در نهایت آمادگی برای انتشار بازی مورد انتظار خود قرار دارد و همه‌ی زمینه‌ها را برای موفقیت این بازی مهیا کرده است. با تیلنو همراه باشید تا با کلیت بازی گوست آو سوشیما آشنا شوید.

بازی Ghost of Tsushima

سونی این نسل را طوفانی شروع کرد و در حال پایان آن به شکل دیوانه وارتری است. در طول شش هفت سال اخیر بازی‌های انحصاری پلی استیشن و سونی جزء با کیفیت‌ترین و پر سر و صداترین آثار دنیای بازی‌های ویدیویی بوده‌اند. این بازی‌ها علاوه بر حاشیه زیاد که نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد، کیفیت بسیار بالایی هم داشتند. از جمله‌ی این بازی Infamous :second Son بود که تا حدودی توانست انتظارات منقدان و گیمر‌ها را برطرف کند. موفقیت‌های این بازی مربوط به تیم سازنده‌ی بسیار قدرتمندی به نام استودیو Sucker Punch است. این استودیو پس از سال‌ها کارکردن بر روی نسخه‌های مختلف بازی Infamous، در نهایت قدم بزرگ و پر ریسکی به نام بازی Ghost of Tsushima برداشته است. حال تنها چند روز تا انتشار این بازی به شدت مورد انتظار باقی مانده است و باید صبر کرد و دید که نتیجه‌ی این پروژه چگونه خواهد بود.

با این که انتظار می‌رود که اطلاعات دیگری قبل از عرضه‌ی بازی توسط استودیو ساکر پانچ ارائه شود، اما سازندگان در طی این چند سال به سختی و خیلی محدود از جزئیات بازی خود رونمایی کرده‌اند. اما حالا اگر می‌خواهید همین اطلاعات محدود متشر شده درباره‌ی بازی را بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

بازی Ghost of Tsushima چیست؟

بازی Ghost of Tsushima یک بازی مورد انتظار در سبک اکشن ماجراجویی است که در سال ۲۰۱۷ در کنفرانس سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) در طول مراسم Paris Games Week معرفی شد. این بازی بر اساس رویداد‌های تاریخی واقعی ژاپن است. وقایع این بازی در قرن ۱۳ میلادی و زمانی که مغول‌ها به سواحل ژاپن حمله کردند، اتفاق می‌افتد. بازیکنان کنترل شخصیت جین ساکای (Jin Sakai) را بر عهده دارند که از آخرین سامورایی‌های نجات یافته از حمله‌ی همین مغول‌ها است. او در حال یادگرفتن شیوه‌های مبارزه‌ای گوست (Ghost) است تا بتواند با استفاده از این شیوه‌ی مبارزه، مغول‌ها را به عقب برگرداند و از آن‌ها انتقام بگیرد. شاید بتوان گفت که اسم بازی هم برگرفته از همین شیوه‌ی مبارزه است، زیرا زمانی که یک فرد در این سبک به مرحله‌ی استادی برسد، لقب روح یا همان گوست را می‌گیرد. منظور از روح سوشیما (اسم یکی از مناطق شرقی ژاپن) هم می‌تواند لقب شخصیت جین ساکای، باشد. نکته‌ی جالب دیگری که در این باره وجود دارد، شباهت عجیب شخصیت جین ساکای به توشیرو میفونه‌ی فقید، بازیگر معاصر ژاپنی، است. البته این نکته خالی از لطف نیست چرا که تیم سازنده اشاره کرد است که این بازی با الهام گیری از فیلم‌های آکیرا گوروساوا، کارگردان فیلم‌هایی مانند هفت سامورایی تولید شده و از آن جا که توشیرو میفونه در اکثر فیلم‌های کوروساوا حضور داشت، این نکته بی ربط به نظر نمی‌رسد.

چه کسی وظیفه‌ی ساخت بازی را در اختیار دارد؟

بازی Ghost of Tsushima توسط استودیو ساکر پانج توسعه داده شده است که سابقه‌ی ساخت بازی‌های دیگری مانند مجموعه‌ی Infamous و Sly Cooper را در کارنامه‌ی خود دارد. این بازی توسط سونی به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 منتشر می‌شود که مالک استودیو ساکر پانچ هم است. قابل ذکر است که گوست آو سوشیما اولین بازی استودیو ساکار پانچ بعد از Infamous: Second Son است که حدود شش سال از انتشارش می‌گذرد و این بازی هم در انحصار PS4 قرار داشت. هم چنین این بازی آخرین انحصاری بزرگ سونی پیش از عرضه‌ی پلی استیشن 5 است که چند ماه دیگر و در پاییز ۹۹ عرضه می‌شود.

بازی Ghost of Tsushima چه زمانی عرضه می‌شود؟

در ماه آپریل سال ۲۰۲۰، سونی زمان عرضه‌ی این بازی را تا ۲۷ تیر ۹۹ (۱۷ جولای) به تاخیر انداخت. استودیو ساکر پانچ هم مانند سایر شرکت‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا، مجبور شد که کار ساخت بازی خود را از خانه و راه دور دنبال کند، که این مسئله به خودی خود مشکلات و سختی ها متعددی را به دنبال خود می‌آورد. بازی Ghost of Tsushima در ایتدا قرار بود در تاریخ ۶ تیر (۲۶ ژوئن) روانه‌ی بازار‌های جهانی شود. ساکر پانچ پیش از به تاخیر انداختن بازی، خاطر نشان کرد که مشکلی در روند توسعه‌ی بازی به وجوذ نیامده است و بازی در مسیر درستی قرار داشته و فقط و فقط به خاطر ویروس کرونا و مشکلاتی که در فروش نسخه‌های فیزیکی بازی پیش می‌آید، تاریخ عرضه‌ی بازی را به عقب انداخته‌اند.

موضوع اصلی بازی درباره‌ی چیست؟

بازی گوست آو سوشیما درباره‌ی جین ساکای، یکی از‌ آخرین سامورایی‌هایی باقی مانده در جزیره‌ی سوشیما است که دنیا و زندگی‌اش با حمله‌ی مغول‌ها از هم پاشیده است. موج اول حمله‌ی مغول‌ها به صورت خیلی ناگهانی اتفاق افتاده و مغول‌ها با به کارگیری همین عنصر غافلگیری، جمع سامورایی‌ها را به راحتی شکست داده‌اند و بر جزیره‌ی سوشیما چیره شده‌اند و حالا تهدید بزرگی برای حکومت مرکزی ژاپن به حساب می‌آیند. جین از هیچ کاری برای محافظت از سرزمین مادری‌اش دریغ نمی‌کند، حتی اگر این کار با کنار گذاشتن شرافت و راه و رسم سامورایی‌ها باشد که با آن بزرگ شده و خو گرفته است. بازیکنان به عنوان شخصیت جین باید رسم و سلوک مذهب گوست (Ghost) را فرا بگیرند که شباهت‌های زیادی به دسته‌ی نینجاها دارند. جبن می‌خواهد با یادگیری این نوع از مبارزه، ژنرال کوتون خان (Khotun Khan)، فرمانده‌ی سپاه مغول‌ها را شکست دهد و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی کند.

گیم پلی این بازی موردانتظارچگونه خواهد بود؟

در تاریخ ۲۶ اردیبهشت (۱۷ می) سونی یک گیم پلی ۱۸ دقیقه‌ای را در قالب برنامه‌ی State of Play منتشر کرد که به معرفی کلیت آن می‌پرداخت. این ویدیوی ۱۸ دقیقه‌ای به نمایش چگونگی گشت و گذار در دنیای بازی، مبارزات، شخصی سازی Photo Mode می‌پرداخت. این ویدیو اولین Footage نمایش داده شده توسط ساکرپانچ بود که به صورت واقعی و در داخل بازی ظبط شده بود. شاید پیش خود فکر کنید آن ویدیوی هفت-هشت دقیقه‌ای که در قبل شاهد آن بودید چگونه بوده است؟ لازم به ذکر است که آن ویدیوی گیم پلی در موتور گرافیکی بازی ضبط شده بود که با کلیت گرافیک اصلی بازی تفاوت‌های قابل توجهی داشت.

بازی دو حالت مبارزه‌ای دارد که جین می‌تواند از آن استفاده کند:

  1. شیوه‌ی سامورایی‌ها که بر اساس پری (Parry) کردن و جا خالی دادن با دقت بالا است.
  2. شیوه‌ی گوست که براساس مخفی کاری است که به تدریج در طول بازی کامل‌تر می‌شود.

به هر حال جیسون کانل (Jason Connel)، کارگردان هنری و تولیدی بازی، خاطر نشان کرد که بازی گیمر را مجبور به استفاده از یک شیوه ی مبارزه‌ی منحصر به فرد نمی‌کند و بازیکن آزاد است که به هر روشی که می‌خواهد در دنیای بازی رفتار کند.

گیم پلی ۱۸ دقیقه‌ای بازی Ghost of Tsushima

جیسون کانل اضافه کرد:

ما روشی خاص را برای شما مشخص نمی‌کنیم ولی شما نمی‌توانید ناگهان به عنوان یک سامورایی بازی کنید. جین همیشه در اصل و باور قلبی خود یک سامورایی است. گوست یک مبارز افسانه‌ای است که او سعی می‌کند به آن تبدیل شود.

ویدیوی State of Play بازی Ghost of Tsushima هم چنین امکانات شخصی سازی بازی و نحوه‌ی تاثیر زره و آرمور (Armor) شما را بر شیوه‌ی بازی‌تان را نشان داد. علاوه بر Armorها، جین می‌تواند از یک طلسم اوماموری (Omamori Charm) استفاده کند که قدرت و برتری خاصی را در طی مبازرات به او می‌دهد. هم چنین این ویدیو تایید کرد که بازی میزبان یک Photo Mode خواهد بود که امکانات زیادی را مانند رنگ آمیزی و تنظیم عمق دید دوربین را به بازیکن می‌دهد. بازیکنان هم چنین می‌توانند از جهت باد برای تشخیص محل موردنظرشان و آن جایی که می‌خواهند بروند، کمک بگیرند.

در ماه آپریل، ساکر پانچ اعلام کرد که در بازی Ghost of Tsushima خبری از Waypointهایی که در سایر بازی‌ها می‌بینیم، نیست و در عوض بازیکنان می‌توانند با استفاده از جهت باد موقعیت یابی کنند. بازی Ghost of Tsushima بر خلاف بازی قبلی استودیو ساکر پانچ، از سیستم تاثیر گذاری اخلاقی استفاده نمی‌کند. منظور از سیستم تاثیر گذاری اخلاقی، تاثر انتخاب‌های شما بر اتفاقات بازی است. برای مثال همین بازی قبلی اسودیو ساکر پانچ، یعنی بازی Infamous: Second Son، از هم چنین سیستمی استفاده می‌کرد که Karma نام داشت. کانل توضیح داد که هم چنین سیستمی و عنصری، بازی را از مضامین و هسته‌ی اصلی داستان سرایی‌اش دور می‌کند.

ما متوجه شدیم که تعریف داستان یک انسان که می‌خواهد در راهی که در پیش رو دارد به تکامل برسد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. نه این که او به طور کامل به یک انسان دیگر تبدیل شود. جین نمی‌خواهد که همه چیز را امتحان و آزمایش کند و هر مسری را که خواست را در پیش بگیرد. ما واقعا می‌خواستیم بازتاب تبدیل شدن و تحول او را تعریف کنیم.

بازی Ghost of Tsushima

آیا بازی Ghost of Tsushima یک بازی آنلاین و چند نفره است؟

با این که استودیو ساکر پانچ هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است، ولی می‌توانید این را در نظر بگیرید که این اثر، یک بازی تک نفره و فاقد بخش آنلاین است. زیرا نه سونی و نه ساکر پانچ اشاره‌ای به وجود چنین بخشی نداشته‌اند. بسیاری از بازی‌های انحصاری PlayStation 4، مانند God of War و Horizon Zero Dawn، بازی‌هایی تک نفره و فاقد بخش آنلاین بوده‌اند. هم چنین، هیچ کدام از بازی‌های این استودیو هم هیچ گاه دارای بخش Multplayer نبوده‌اند، به جز بازی Sly 3: Honor Among Thieves که دارای یک بخش دونفره بود که می‌توان با دو دسته و با یک کنسول بازی کرد و به اصطلاح دارای بخش Local-Play بود.

بازی Ghsot of Tsushima برای چه پلتفرم‌هایی عرضه می‌شود؟

بازی گوست آو سوشیما به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 عرضه می‌شود. بعید به نظر می‌رسد که این بازی برای پلتفرم‌ها و کنسول‌ها دیگر مانند Xbox one و رایانه‌های شخصی منتشر شود، چرا که شرکت توسعه دهنده‌ی بازی در اختیار تام سونی قرار دارد. هم چنین هیچ کدام از بازی‌های مجموعه‌ی اینفیموس برای پلتفرم‌های دیگر عرضه نشده است.

چه کسی وظیفه‌ی ساخت موسیقی بازی Ghsot of Tsushima را بر عهده دارد؟

ساخت موسیقی بازی بر عهده‌ی دو موسیقی ساز است:

  1. ایان اشکری (Ilan Eshkeri) بریتانیایی
  2. شیگرو اومبایاشی (Shigeru Umebayashi) ژاپنی

بردلی میر (Bradley Meyer) مسئول صداپردازی بازی در این باره گفت:

ایان و شیگرو یک ویژگی بسیار خاص رو به بازی آورده‌اند که ما از آن‌ برای ساخت ستون فقرات (منظور پایه‌ی بازی است) و احساسات کل دنیای بازی استفاده کردیم؛ از داستان و مبارزات گرفته، تا گشت و گذار در جزیره‌ی سوشیما.

در ماه جاری، ساکر پانچ تایید کرد که یک گروه از موسیقی پردازان را جمع کرده است تا قطعه‌های این بازی موردانتظار را Remix کنند و در تاریخ ۲۰ تیر (۱۰ جولای)، یعنی یک هفته قبل از عرضه‌ی بازی، آن‌‌ها را به صورت عمومی منتشر کنند.

نظر شما کاربران تیلنو در این باره چیست؟ آیا بازی Ghost of Tsushima می‌تواند انتظارات را بر آورده کند یا به یک شکست تبدیل می‌شود؟ نظرات و سوالات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

پس از عرضه‌ی این بازی می‌توانید برای خرید بازی Ghost of Tsushima از تیلنو اقدام کنید.

منبع: NME

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *