یادداشت, بازی, مقالات علمی

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart: نکات جالب روند ساخت

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

استودیو Insomniac Games هنگام ساخت بازی Ratchet and Clank: Rift Apart با شرایط خاصی روبرو شده که دانستن آن‌ها می‌تواند برای طرفداران این بازی جالب باشد.

طرفداران مجموعه Ratchet and Clank سال‌ها بود که انتظار یک نسخه جدید از سری موردعلاقه خود را داشتند و پس از مدت‌ها با بازی Ratchet and Clank: Rift Apart به خواسته خود رسیدند. در واقع از آن جایی که نسخه سال ۲۰۱۶ حکم یک بازسازی از بازی‌های کلاسیک را داشت، Rift Apart به اولین بازی جدید و اورجینال مجموعه پس از سال‌های طولانی تبدیل شد. با وجود همه‌ی این شرایط، با این که رچت اند کلنک: ریفت اپارت در بسیاری از زمینه‌ها همراه با نوآوری است، به ریشه‌های خود پایبند می‌ماند.

پلی استیشن 5 از زمان عرضه خود، متقاضیان زیادی داشت و حالا بازی Ratchet and Clank: Rift Apart دلیل محکم‌تری را به طرفداران برای خرید کنسول مذکور داده است. ماجرای ساخت این بازی در نوع خود جالب است و با شرایط جالبی همراه شده که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم. اما پیش از پرداختن به هر موضوعی، اگر قصد تجربه این بازی را دارید، می‌توانید به صفحه خرید بازی Ratchet and Clank: Rift Apart برای PS5 مراجعه کنید.

۱۰- عدم امکان بازگشت بازیگر اصلی کاپیتان کوارک (Captain Qwark)

جیم وارد (Jim Ward) از نسخه ابتدایی بازی Ratchet and Clank در سال ۲۰۰۲ تا زمان ساخت نسخه بازسازی در سال ۲۰۱۶ وظیفه صداپیشگی شخصیت کاپیتان کوارک را برعهده داشت و حسابی هم در این نقش خوش درخشید. اما متاسفانه، او به خاطر مشکلات پزشکی نتوانست در بازی Ratchet and clank: Rift Apart به نقش سابق خود بازگردد. جیم وارد در یک بازه زمانی درگیر ویروس کرونا شد و چند وقتی است که با اختلال فراموشی هم دست و پنجه نرم می‌کند. همه این مشکلات دست به دست هم دادند تا او از شغل خود بازنشسته شود و اسکات وایت (Scott Whyte) در Rift Apart نقش او را بر عهده بگیرد.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

۹- رکورد شکنی در زمینه فروش

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart علاوه بر این که به یک دستاورد فنی و هنری بزرگ برای استودیو Insomniac تبدیل شد، در زمینه فروش هم خوش درخشید و توانست عملکرد خوبی از خود بر جا بگذارد. این بازی پس از Spider-Man: Miles Morales به دومین بازی پرفروش پلی استیشن 5 تبدیل شد.

همچنین جالب است بدانید که Rift Apart به دومین نسخه پرفروش مجموعه Ratchet and Clank در بریتانیا تبدیل شد؛ آن هم با وجود موجودی کم پلی استیشن 5 در سراسر دنیا. البته از آن جایی که این اثر یکی از بهترین انحصاری‌های کنسول نسل نهمی سونی تا این جای کار به حساب می‌آید، طبیعی است که کاربران PS5 اینقدر به خرید این بازی علاقه نشان دهند.

۸- کارکردن تمام استودیو روی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

وظیفه ساخت بیش‌تر نسخه‌های مجموعه Ratchet and Clank که برای کنسول‌های PS3 و PS4 عرضه شدند، مربوط به بخش کوچکی از تیم Insomniac Games بوده است. اما داستان Rift Apart کمی متفاوت است و تمامی اعضای این استودیو در روند ساخت بازی مذکور مشغول بوده‌اند.

چندین نسخه از بازی‌های مجموعه که برای کنسول PS3 عرضه شدند، آثار کوچکی بودند که تمام کردن آن‌ها چیزی بین ۳ تا ۶ ساعت طول می‌کشید. اما بازی Ratchet and Clank: Rift Apart یک محصول بزرگ و کامل است که برای تمام کردن آن به ۱۵ الی ۲۰ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. همچنین این بازی دارای چندین محیط مختلف و بزرگ است و شامل دو شخصیت قابل کنترل متفاوت هم می‌شود.

۷- بازی از صفر تا صد برای PS5 ساخته شده است

هنگامی که بازی Ratchet and Clank: Rift apart برای اولین بار معرفی شد، یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ذهن طرفداران را مشغول کرد، این بود که آیا بازی مذکور برای پلی استیشن 4‌ هم منتشر می‌شود یا خیر. استودیو اینسامنیاک گیمز خیلی سریع به این سوال پاسخ داد و اظهار کرد که Rift Apart به طور انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر می‌شود. بر این اساس بازی مذکور از ابتدا هم با هدف یک انحصاری برای کنسول نسل نهمی سونی ساخته شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، این است که سخت‌افزار قدیمی PS4 نمی‌تواند از پس لودینگ‌های به شدت سریع بازی برآید. در واقع سفر میان بُعدها و دنیاهای مختلف یکی از ویژگی‌های اصلی این بازی بوده و تصور Rift Apart بدون این ویژگی عملا غیرممکن است.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

۶- الهام گیری از فیلم It’s A Wonderful Life

شاید برایتان عجیب باشد، اما بازی Ratchet and Clank: Rift Apart با الهام گیری از فیلمی ساخته شده که مربوط به سال ۱۹۴۶ میلادی است. استودیو Insomniac Games اظهار کرد که برای روایت داستان از فیلم It’s A Wonderful Life الهامات زیادی گرفته است.

در واقع یکی از ایده‌های اصلی داستان پردازی Rift Apart، تداعی کردن دنیا بدون دوتا از قهرمان‌های اصلی خودش، یعنی رچت و کلنک است. در یک جلوه دیگر، متصور شدن شخصیت رچت بدون حضور کلنک یکی دیگر از اهدافی بود که سازندگان آن را دنبال می‌کردند. فیلم It’s Wonderful Life یکی دیگر از تاثیرات خود را روی شخصیت پردازی ریوت (Rivet) می‌گذارد. ریوت در واقع حکم معادل رچت در دنیایی موازی را دارد؛ اما به هیچ وجه به یک کاراکتر کپی شده و سطحی از رچت تبدیل نمی‌شود.

۵- نام Rivet‌ برای مدت زیادی یک راز بود

هویت شخصیت ریوت (Rivet) تا زمان رونمایی رسمی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart، یک راز بود و افراد زیادی از آن خبر نداشتند. در واقع، طرفداران فکر می‌کردند که رچت تنها بازمانده از نژاد لامبکس‌ها (Lombax) است و دیگر مانند او وجود ندارد. به همین دلیل حضور فردی مانند ریوت کمی عجیب بود.

استودیو Insomniac Games هم این مسئله را به صورت یک راز نگه داشته بود و در نهایت دو ماه پیش از عرضه رسمی بازی، از آن رونمایی کرد.

۴- هنرنمایی جنیفر هیل (Jennifer Hale) در قالب شخصیت Rivet

جنیفر هیل یکی از مشهورترین بازیگران و صداپیشگان دنیای بازی‌های ویدیویی است که در سال ۲۰۲۱ هنرنمایی در قالب ریوت را به کارنامه بلند بالای خود اضافه کرد. از جمله معروف‌ترین نقش‌های او می‌توان به کاپیتان شپرد (Captain Shepard) در مجموعه Mass Effect و نائومی هانتر (Naomi Hunter) از مجموعه Metal Gear Solid اشاره کرد. البته کارنامه درخشان او باعث قرار گیری او در نقش ریوت نشد و داستان به گونه دیگری رقم خورده است.

مانند سایر بازیگرها، جنیفر هیل هم برای قرارگیری در نقش Rivet در تست‌های مربوطه شرکت کرد و موفق شد توجه اعضای Insomniac را جذب کند. اما نکته جالب در این میان، این است که سازندگان پس از استخدام رسمی جنیفر هیل متوجه کارنامه کاری او شدند و در ابتدای شروع همکاری از این مسئله بی‌خبر بودند. صدای ریوت شباهت زیادی به صدای شخصیت اما امریک (Emma Emmerich) در بازی Metal Gear Soild 2 دارد اما با این حال، هنوز هم در نوع خود خاص و تازه است.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

۳- مارک مادرزبا (Mark Mothersbaugh)، موسیقی‌ساز بازی، در ابتدا یک راک‌استار بوده است

مارک مادرزبا (Mark Mothersbaugh) وظیفه ساخت قطعات موسیقی بازی Ratchet and Clank: Rift Apart را بر عهده داشته است.  مادرزبا کارنامه درخشانی داشته و پیش از این سابقه کار روی موسیقی سه‌گانه ابتدایی Crash Bandicoot و سه‌گانه Jak and Daxter را دارد. از جمله دیگر کارهای شاخص او می‌توان به ساخت موسیقی فیلم Thor: Ragnarok‌ اشاره کرد.

اما نکته جالبی که در مورد مارک مادرزبا وجود دارد، این است که او پیش از ورود به دنیای ویدیوگیم و سینما، جزو یک گروه راک به نام Devo بود. او مدت زمان زیادی را به فعالیت در این گروه قدیمی اختصاص داده است.

۲- در ابتدا قرار بود از دو رچت یکسان در داستان استفاده شود

هنگامی که در ابتدای شروع روند ساخت بازی Ratchet and Clank: Rift Apart حرف از بُعدهای مختلف به میان آمد، یک طرح اولیه با محوریت حضور یک کپی تمام عیار از رچت مطرح شد. اما در نهایت این ایده به خاطر کلیشه‌ای و ابتدایی بودن از سوی سازندگان رد شد. ساخت دو دنیای موازی با اجزای متفاوت، خیلی جذاب‌تر از ساخت دو دنیای کاملا یکسان با موارد مشابه است و استودیو Insomniac هم در نهایت ایده جذاب‌تر را انتخاب کرد.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

۱- گیم‌پلی متفاوت Rivet و Ratchet با مخالفت تسترها مواجه شد

دو شخصیت ریوت و رچت دارای قابلیت‌ها، ارتقاها و منابع مشترکی هستند و از کنترل‌های یکسانی هم بهره می‌برند. با این که شاید این موضوع زیاد با عقل جور در نیاید، اما استودیو Insomniac Games اعتقاد دارد که این روش مناسب‌ترین راه ممکن است.

در مراحل ابتدایی ساخت بازی، این دو شخصیت قابلیت‌ها و Upgradeهای متفاوتی داشتند و مسیرهای متنوعی را در زمینه گیم‌پلی پیش می‌گرفتند. اما هنگامی که تسترها به تجربه بازی پرداختند، یکی از این دو شخصیت را به دیگری ترجیح می‌دادند و بازی کردن با یکی از آن‌ها را با توجه به سلیقه خود، جذاب‌تر تلقی می‌کردند. سوییچ کردن میان رچت و رویت و پیمودن روندی جدا در زمینه ارتقا دادن قابلیت‌ها، باعث می‌شد که حس تکرار کردن یک کار واحد با دو شخصیت متفاوت به وجود آید. در نهایت تصمیم گرفته شد که روند ارتقا مهارت‌های این دو یکسان باشد؛ به گونه‌ای که اگر رچت در یک زمینه قوی‌تر می‌شود ریوت هم آن Upgrade را دریافت می‌کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظرتان کدام یک از نکاتی که به آن‌ها پرداختیم تاثیر بیش‌تری در روند ساخت بازی Ratchet and Clank: Rift Apart دارد؟ دیدگاه خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: The Gamer

اینستاگرام تیلنو
author-avatar

درباره ارحام ادبخواه

سلام، من ارحام هستم. زندگی من با سه کلمه گره خورده، ویدئو گیم، فوتبال و سینما. زندگی من بدون این سه تا بی معنی میشه و هویت خودشو از دست میده.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *