مدت زیادی از عرضه بازی Mass Effect Legendary Edition نمیگذرد؛ اثری که سهگانه اصلی این مجموعه را به شکلی بهتر به ما ارائه داد. به نظر میرسد شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) با عرضه این مجموعه سعی کرده که ما را برای انتشار نسخه جدید مس افکت آماده کند. ما در این مطلب قرار است هرآنچه از بازی Mass Effect 5 میدانیم را با شما به اشتراک بگذاریم. با تیلنو همراه باشید.
شرکت EA تایید کرده که نسخه جدیدی از مجموعه مس افکت در دست ساخت است. اگر به تریلر این اثر دقت کنیم، متوجه میشویم که وقایع این نسخه پس از اتفاقات بازی Mass Effect 3 رخ میدهد. با این تفاسیر آیا میتوان این بازی را Mass Effect 4 دانست؟ پاسخ این سوال فعلا مشخص نیست. در ماه نوامبر سال 2020، استودیو بایوور (BioWare) اعلام کرد که یک تیم کارکشته در حال ساخت بازی Mass Effect 5 است. این خبر موجب شادی زاید الوصف طرفداران مجموعه مس افکت شد. با این که بازی Mass Effect Andromeda چندان هم چنگی به دل نمیزد، طرفداران این مجموعه هنوز به ادامه راه این فرنچایز خوشبین هستند.
استودیو بایوور فعلا اطلاعات زیادی از این بازی منتشر نکرده است و ما نمیدانیم چه چیزی در کهکشان انتظارمان را میکشد. با این حال، به لطف تریلر معرفی بازی Mass Effect 5 میتوانیم کمی عمیقتر به این نسخه نگاه کنیم. ما در این مقاله تمام اطلاعات مربوط به این نسخه از سری مس افکت را گرد هم آوردهایم. در نتیجه شما با مطالعه این مطلب میتوانید اطلاعات جدیدی را به دست آورده و حسابی هیجانزده شوید.
موشکافی تریلر بازی Mass Effect 5
استودیو بایوور در جریان رویداد The Game Awards 2020 تریلر جدید بازی مس افکت 5 را نمایش داد. در این تریلر اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب میکند، حضور شخصیت Liara T’Soni است. تریلر نسخه جدید Mass Effect کمتر از 2 دقیقه است و طرفداران ثانیه به ثانیه آن را بررسی کردهاند تا بتوانند با کنار هم قرار دادن اطلاعات، چیزی از ادامه این فرنچایز بفهمند. آقای Michael Gamble، کارگردان بازی Mass Effect 5، با نوشتن «هنوز خیلی چیزها برای دیدن وجود دارد.» در صفحه توییترش توانست به خوبی طرفداران را سر ذوق آورد. این اتفاقات موجب جوش و خروش طرفداران مجموعه مس افکت شده و بلاگها پر از تئوریهای مختلف برای ادامه این فرنچایز شد.
قبل از هر چیز، در همان لحظات ابتدایی تریلر میتوانید به وضوح صدای یک Reaper را بشنوید. اگر کمی تیزبین باشید، میتوانید در پس زمینه صحنهای برفی که در آن Liara در حال راه رفتن است، یک Reaper را ببینید. آقای Gamble هم در صفحه توییتر خود تایید کرد که یک Reaper در تریلر بازی Mass Effect 5 حضور دارد. همه ما دوست داریم بدانیم که پس از لحظات پایانی شخصیت Shepard در بازی Mass Effect 3 داستان چگونه ادامه خواهد یافت.
حضور شخصیت Liara نیز از نکات جالب توجه این تریلر به حساب میآید. از آنجایی که لیارا تکهای از N7 Armor را پیدا میکند، حدس میزنیم که او در Milky Way قرار دارد. برخی دیگر عقیده دارند که در واقع لیارا در زمین حضور دارد که یعنی بازی مس افکت 5 یک دنبال مستقیم از نسخه سوم خواهد بود.
همچنین نظریههای زیادی مطرح شده که میگوید بازی Mass Effect 5 قرار است ارتباط تنگاتنگی با نسخه Andromeda داشته باشد. اگر این گفته درست باشد، پس تشخیص بازه زمانی نسخه جدید کار سادهتری خواهد بود. وقایع بازی مس افکت اندرومدا تقریبا 600 سال پس از مس افکت 3 رخ میدهد. همچنین قابل ذکر است که شما در تریلر میتوانید صدای ضبط شده لیارا را از نسخه Andromeda بشنوید. با توجه به این که لیارا طول عمر بالایی دارد، پس دور از ذهن نیست که بتوانیم او را مدتها پس از اتفاقات مربوط به Shepard ببینیم.
از همان اول که ما شخصیت Ryder را در سفینه Tempest میبینیم، بارها لفظ «godspeed» را از او میشنویم که این واژه در تریلر Mass Effect 5 نیز به گوش میخورد. همچنین آقای Gamble نیز در صفحه توییتر خود تایید کرد که آنها از قصد سعی کردهاند که سرنخهایی در تریلر قرار دهند تا ایده ارتباط این بازی با نسخه اندرومدا اعتبار بیشتری بگیرد.
پیش از انتشار تریلر بازی مس افکت 5، بسیاری بر این باور بودند که با توجه به آرتوورک رسمی بازی، این نسخه با Mass Effect Andromeda ارتباط خواهد داشت. این آرتوورک در روز N7 منتشر شد. این کانسپت آرت تحت عنوان «Mud Skipper» منتشر شد و 4 کاراکتر را نشان میداد که یکی از آنها شباهتهایی به نژاد Angara دارد. این نژاد اولین گونهای بود که ما در نسخه اندرومدا با آن آشنا شدیم. آیا او Jaal است؟ به نظر میرسد دو نژاد Salarian و Drell نیز در تصویر حضور داشته باشند، اما مشخص نیست که اینها دقیقا کدام شخصیتهای بازی هستند. ما در تریلر شخصیت لیارا را میبینیم که لحظهای لبخند میزند؛ شاید او همان نفر چهارمی باشد که طرفداران در تصویر منتشر شده دنبالش میگشتند.
چه کسانی مسئول ساخت بازی مس افکت 5 هستند؟
به گفتهی استودیو بایوور یک تیم مجرب در حال ساخت نسخه جدید مجموعه Mass Effect است. چندی پس از انتشار تریلر بازی، Michael Gamble، کارگردان پروژه، در صفحه توییتر خود نام چند نفر از سازندگان بازی Mass Effect 5 را فاش کرد. برای مثال داستی اورمن (Dusty Everman) دوباره به تیم توسعه ملحق شده و نقش نریتیو دیزاینر (Narrative Designer) اصلی بازی را برعهده دارد. آقای Gamble ذکر کرد که اورمن در پیاده کردن کانسپت سفینه Normandy نقش اساسی داشته و در آن زمان طراح ارشد مرحله (Senior Level Designer) بوده است. همچنین پریش لی (Parrish Ley) که سابقا کارگردان سینماتیک سهگانه اصلی بوده است نیز به تیم ساخت برگشته تا نگرش خود را به ماجراجویی جدید در کهکشانها اضافه کند. برنن هولمز (Brenon Holmes)، برنامهنویس و طراح تکنیکال (Technical Designer) سالهای گذشته بایوور، و درک واتز (Derek Watts) کارگردان هنری Mass Effect 1 نیز به تیم تولید اضافه شدهاند.
بازی چه زمانی عرضه میشود؟
سوالی که ذهن همه ما را مشغول کرده، بدون شک این است که «چه زمانی انتظارمان برای دیدن بازی Mass Effect 5 به پایان میرسد؟». این طور که به نظر میرسد قرار نیست به این زودیها اخبار مربوط به زمان عرضه بازی را بشنویم. همچنین یادتان نرود که بایوور در مراحل اولیه ساخت بازی قرار دارد. اما چیزی که میشود با اطمینان گفت، این است که بازی برای کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز منتشر خواهد شد. همین که بدانیم بازی برای کنسولهای نسل نهمی منتشر میشود به اندازه کافی هیجانانگیز است، چه برسد به این که بخواهیم بازی را روی کنسولهای جدید تجربه کنیم.
استودیو بایوور اعلام کرده که سازندگان به روند ساخت بازی بسیار خوشبین هستند و در آینده اطلاعاتی از بازی منتشر خواهند کرد. با این حال، به نظر میرسد که باید مدت زیادی برای شنیدن خبرهای جدید از بازی مس افکت 5 منتظر بمانیم.
چه انتظاراتی از بازی Mass Effect 5 داریم؟
فعلا اطلاعاتی از بازی مس افکت 5 درز نکرده است. از همین رو، ما تصمیم گرفتهایم که چیزهایی که دوست داریم در بازی ببینیم را با شما به اشتراک بگذاریم.
طراحی مرحله خطیتر
بازی Mass Effect Andromeda درست مثل عناوینی که دائما در این سالها میبینیم، به صورت جهانباز ساخته شده است. درست است که شما در این بازی هر وقت دوست داشتید، میتوانستید به کهکشانهای دیگر سفر کنید و ماموریتهای جانبی را انجام دهید؛ اما داستان اصلی نسخه اندرومدا شما را مجبور میکرد که به سیارهای در Heleus Cluster رفته و تعداد قابل توجهی از ماموریتها را پشت سر بگذارید تا شانس بقای سیاره افزایش پیدا کند. پس از این کار میتوانستید خط داستانی بازی را پی بگیرید. این ماموریتها پس از مدتی تکراری میشوند و در واقع سیارهها و زیستگاهها بازی خالی و خستهکننده به نظر میرسند. در حالی که نسخه دوم و سوم مجموعه مس افکت از نظر ماموریتها و پیرنگ داستانی بسیار جذابتر بودند. بازی مس افکت اندرومدا شما را مجبور میکند که برخی کارها را بارها و بارها انجام دهید و در حقیقت تمام هیجان بازی را از بین میبرد. اگر نسخه جدید مانند عناوین پیش از Andromeda کمی از نظر جهانباز بودن محدودتر شوند، احتمالا داستان بازی Mass Effect 5 چفت و بست بهتری پیدا خواهد کرد و ماموریتها نیز جذابتر خواهند شد.
عرضه بازی تحت عنوان Andromeda 2
بازی Mass Effect Andromeda بین طرفداران دو دستگی ایجاد کرد؛ نیمی از طرفداران نسخه جدید این بازی را میخواهند و نیمی دیگر سبک و سیاق سهگانه اصلی را میپسندند. در هر صورت به نظر میرسد که اگر خبری از دنبالهای برای نسخه اندرومدا نباشد، باید این بازی را یک پروژه شکست خورده از استودیو بایوور بدانیم. داستان بازی Mass Effect Andromeda تفاوت چندانی با روایتهای سهگانه اصلی نداشت و صرفا با مطرح کردن سوالهای بیجواب به اتمام رسید و به همین دلیل نتوانست دل طرفداران را به دست آورد.
استودیو بایوور میتواند بازی مس افکت 5 را به عنوان دنبالهای برای نسخه اندرومدا عرضه کند تا کمی جزئیتر به درگیریهای بین نژادهای مختلف بپردازد یا نگاهی عمیقتر به داستان خانواده Ryder داشته باشد. نباید یادمان برود که بازی مس افکت اندرومدا نژادهای جدیدی را به مخاطبان معرفی کرد. شخصیت Shepard و دیگر کاراکترهای سهگانه اصلی در سه نسخه به ما معرفی شدند و طرفداران توانستند ارتباطی عمیق با آنها برقرار کنند. شخصیتهای نسخه Andromeda نیز لیاقت این را دارند که کمی بیشتر به ما معرفی شوند.
بازسازی سیستم اخلاقیات
سیستم اخلاقیات در نسخههای پیشین مطابق سیستم Paragon/Renegade بود. البته این سیستم در واقع به هیچ وجه ضعیف عمل نمیکند، اما بهتر است کمی ارتقا یابد. در هنگام گفت و گوی شخصیت اصلی در بازی همیشه انتخابهایتان به گفتن جملات خوب، بد یا کنایهدار و مبهم تقسیم میشود. با این حال بهتر است این دیالوگها کمی عمیقتر شوند و عواقب حرفهایی که میزنیم در بازی ملموستر باشد. در حال حاضر تصمیمها آنقدری که باید تاثیر گذار نیستند و شاید بسیاری از ما در تجربه مجدد بازی به این واقعیت پی برده باشیم. در نتیجه هنوز جا برای توسعه تصمیمات حیاتی در بازیهای استودیو بایوور وجود دارد. و امیدواریم که با اهمیت دادن به این موضوع کمی تجربه بازی Mass Effect 5 لذتبخشتر شود.
قابلیت کنترل واحد تحت هدایتمان
مبارزات در بازی Mass Effect Andromeda جذابیت خاص خود را دارند. اگر یکی از نسخههای مجموعه مس افکت را تجربه کرده باشید، میدانید که راه اصلی برای مقابله با دشمنان پناه گرفتن و شلیک کردن از پشت سنگر است. با این حال بازی مس افکت 5 میتواند با اضافه کردن قابلیتهای جدید، گیمپلی آن را جذابتر کند.
فرنچایز Mass Effect همیشه دشمنانی با هوش مصنوعی خوب داشته که موجب چالشبرانگیز شدن نبردها میشوند. با این حال هوش مصنوعی همتیمیهایمان در بازی آنقدرها هم رضایت بخش نیست. با این وجود در سهگانه اصلی میتوانستیم به همتیمیهایمان دستور دهیم که از تواناییهایشان استفاده کنند؛ اما این قابلیت در نسخه اندرومدا وجود نداشت و موجب کاسته شدن از جذابیت گیمپلی بخش مبارزات شده بود. امیدواریم که این توانایی در بازی Mass Effect 5 وجود داشته باشد.
این بود هرآنچه از بازی Mass Effect 5 میدانستیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. شما درباره بازی مس افکت 5 چه فکر میکنید؟ چه انتظاراتی از این بازی دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GamesRadar