مایکروسافت با خرید شرکت Zenimax و سایر زیر شاخههای آن از جمله Bethesda، توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد. اما از طرفی دیگر، سونی میتواند در مقابل این اقدام مایکروسافت، با خرید یک استودیوی بازی سازی، هیجانات حول پلی استیشن 5 را افزایش دهد و توجهات را به سمت خود بازگرداند.
خرید Bethesda توسط شرکت Microsoft، یکی از مهمترین اخبار سال جاری بود که سر و صدای زیادی را بر پا کرد. بسیاری معتقدند که مایکروسافت توانسته با این اقدام، نظر بسیاری از کاربران را در خرید کنسول نسل نهمی تغییر دهد. در واقع در ادامهی این کار، مایکروسافت میتواند بازیهای در دست توسعهی بتسدا و پروژههای آیندهی آنها را به عنوان یک بازی انحصاری برای ایکس باکس سریز ایکس (اس) معرفی کند. این قرارداد مشترک، حدود ۷/۵ میلیارد دلار خرج بر روی دست فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش ایکس باکس، گذاشت، اما میتوان گفت که خرید بتسدا، میتواند چندین برابر این هزینه را در طی سالهای آتی بازگرداند. هم چنین، از آن جایی که مایکروسافت شرکت به شدت بزرگ و پولداری است، بعید به نظر میرسد که رقم ۷/۵ میلیاردی اختلال مهمی را در سیستم کار آنها ایجاد کند.
اما جالب است بدانید که در طرفی دیگر، طرفداران پلی استیشن 5 و سونی انتظار دارند که این شرکت ژاپنی باید حرکت مشابهی را انجام دهد و یکی از استودیوهای بزرگ و معروف توسعه دهنده را بخرد تا بتواند در رقابت به شدت تنگاتنگ نسل نهم کنسولهای خانگی دوام بیاورد. به واقعیت پیوستن یا عدم آن، به هیچ وجه مشخص نیست و کسی در حال حاضر نمیتواند خرید یک شرکت بازی سازی بزرگ توسط سونی را تایید کند. اما اگر احتمالات به این گونه پیش برود و سونی بخواهد چنین اقدامی را به واقعیت برساند، مطمئنا آنالیزها و بررسیهای بسیاری انجام خواهد داد تا بتواند بهترین و به صرفهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کند. اما در میان گزینههای موجود بر روی میز، شانس یکی از آنها برای تبدیل شدن به یک استودیوی First Party سونی، بیشتر از سایرین به نظر میرسد. استودیو Fromsoftware، سازندهی سه گانهی Dark souls، مدتها است که با سونی رابطهی خوبی دارد و همواره همکاریهای بسیاری را با این شرکت ژاپنی تجربه کرده است. به نوعی میتوان گفت که رابطهی سونی و Fromsoftware، شبیه رابطهی مایکروسافت و بتسدا است. شاید سونی در مقابل درخواست کاربران وسوسه شود و تمام سهام این استودیوی خوش نام را به تصاحب درآورد؛ به طور دقیق مانند اقدامی که مایکروسافت انجام داد.
برای آن دسته از کاربران تیلنو که در مورد زنیمکس اطلاعات لازم را ندارند، باید متذکر شویم که این شرکت در واقع کمپانی مادر Bethesda و سایر زیرشاخههای آن مانند ID Software، Arkane، Machine Games و… است که هر کدام، شهرت خاص خود را دارند و به تنهایی، یک بازی ساز موفق حساب میشوند. اما سرنوشت بازیهای مختلف بتسدا که قرار است در آیندهای نزدیک منتشر شوند، در هالهای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که آیا بازیهای این استودیو به انحصاریهای کنسول فروش تبدیل میشوند یا خیر. به هر حال، طرفداران سونی و پلی استیشن 5 انتظار اقدام مشابهی را دارند و میخواهند شرکت موردعلاقهشان را در حال خرید یک استودیوی بازی سازی مشاهده کنند. در واقع، این حرکت میتواند تاثیر بسزایی بر روی شرایط بازار و تبلیغات بگذارد و سونی را از این عقب ماندگی چشم گیر، خارج کند. البته منظور از عقب ماندگی، مربوط به سر و صدای رسانههای مختلف است که منتظر چنین اتفاقاتی در دنیای بازیهای ویدیویی هستند.
اما بیایید در حال حاضر فرض کنیم که سونی بودجهی کافی را برای خرید یک استودیوی بازی سازی بزرگ را داشته باشد. در این زمان، یک سوال به شدت جالب به وجود میآید. سونی در خرید احتمالی خود میتواند از چه گزینههایی اسقبال کند و اآن را زیر بال و پر خود قرار دهد؛ به عبارتی دیگر چه استودیوهایی شانس بیشتری برای خریده شدن توسط سونی و ساخت بازیهای مختلف برای پلی استیشن 5 را دارند؟ همان طور که پیشتر ذکر کردیم، استودیوی From Software مناسبترین و محتملترین گزینهی ممکن است که سونی میتواند به خرید آن دست بزند؛ چرا که آنها در حال توسعهی یکی از موردانتظارترین بازیهای چند سال اخیر، یعنی بازی Elden Ring هستند و انحصاری شدن احتمالی این اثر، میتواند کنسولهای متعددی را به فروش برساند.
رابطهی سونی و استودیو From Software
سونی و فرام سافتور، یک تاریخچهی بلند بالا را در چند سال اخیر، برای خود درست کردهاند. تعداد پروژههای مشترک این دو، کم نیست و بارها شاهد همکاری این دو در زمینههای مختلف بودهایم. ابتدا و شروع این همکاری به زمان عرضهی بازی Demon’s Souls و کنسول پلی استیشن 3 باز میگردد. در واقع، اولین بازی بزرگ تاریخ در ژانر Souls-Borne، جزء یکی از انحصاریهای کنسول Playstation 3 بود. البته که هر اتفاقی هم در ادامه رخ دهد، این دو استودیو مانند سالهای گذشته به همکاری خود ادامه خواهند داد و بعید است که شاهد از بین رفتن این رابطهی قدیمی باشیم.
درست است که فرام سافتور در سالیان اخیر، بازیهای مختلفی را برای کنسولهای ایکس باکس و نینتندو هم منتشر کرده، اما هموراه میتوان تمایل آن را نسبت به سونی و سیاستهایش، احساس کرد. انتشار سه گانهی Dark Souls بر روی هر دو کنسول ایکس باکس و پلی استیشن، این الگوی بلند مدت را قطع کرد؛ اما هیچ زمانی به کم رنگتر شدن رابطهی سونی و سازندهی دارک سولز نینجامید. در واقع، این دو شرکت باز هم به شروع یک پروژهی جدید پرداختند که به بازی فوق العادهی Bloodborne ختم شد. این بازی به طور انحصاری بر روی پلی استیشن 4 عرضه شد و کاربران پلتفرمهای دیگر نتوانستند به تجربهی این بازی بپردازند. البته در چند روز اخیر شایعههایی مبنی بر نسخهی Remaster بازی بلادبورن برای رایانههای شخصی و پلی استیشن 5 شنیده میشود که به هیچ وجه دور از ذهن نیست و شاید روزی شاهد چنین اتفاقی باشیم. اما آن طور که از ظاهر مشخص است باید چند وقتی را در بیخبری سر کنیم تا در نهایت یک اعلامیهی رسمی از این شایعهها از سوی سونی منتشر شود.
جالب است بدانید بازی Demon’s Souls که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم، حالا قرار است به عنوان یک بازی انحصاری و به صورت Remake برای پلی استیشن 5 منتشر شود؛ اما موضوع این جا است که فرام سافتور نقش خاصی در توسعهی این بازی ندارد و استودیو Bluepoint Games وظیفهی توسعهی این بازی مورد انتظار را بر عهده گرفته است. پس با توجه به این موضوع، طرفداران هیجان زیادی دارند تا از پروژههای جدید این استودیو خبردار شوند. البته میتوان حدس زد که این استودیو در حال حاضر نهایت تمرکز خود را بر روی بازی Elden Ring گذاشته است، هم چنین چند وقتی است که شایعههایی مبنی بر ساخت دنبالهی بازی Bloodborne به گوش میرسد؛ هر چند هیچ بعید نیست که شاهد قسمت جدیدی از این مجموعه در قالب یک انحصاری برای پلی استیشن 5 باشیم.
بنابراین، با توجه به رابطهی خوب سونی و From Software در طی سالیان اخیر، آنها میتوانند از این سابقهی مشترک استفاده کرده و قابلیتهای خود را بر روی ساخت بازیهای مختص پلی استیشن 5 متمرکز کنند. در واقع، چند ماه آینده میتواند بهترین زمان ممکن برای شروع این همکاری باشد، چرا که میتواند تا حدی هیجان حول قراردارد همکاری مایکروسافت و بتسدا را کاهش دهد و بار دیگر توجهات را رو به سونی و پلی استینش 5 بازگرداند.
به انحصار درآمدن استودیو From Software
اگر سونی بخواهد این آرزو را به واقعیت تبدیل کند و این استودیوی خوشنام را به تصاحب خود درآورد، میتواند با استفاده از این بمب خبری هیجان بسیاری در مورد کنسول نسل نهمی خود درست کند و برخی از بازیهای این توسعه دهنده را نیز به عنوان یکی از انحصاریهای پلی استیشن 5 معرفی کند. البته اگر این اتفاقات به واقعیت بپیوندد، نیاز به نگه داشتن برخی از خط قرمزها دارد. برای مثال، مایکروسافت تایید کرد که به وضعیت انتشار بازیهایی که از پیش معرفی شدهاند احترام میگذارد و اختلالی برای عرضهی آنها به وجود نمیآورد. منظور از این حرف، سرنوشت واضح شدهی دو بازی Deathloop و Ghostwire: Tokyo است که پیش از این خبر انتشار آنها برای پلی استیشن تایید شده است. پس، مایکروسافت به بهانهی خرید بتسدا هیچ گونه اختلالی در عرضه و بازاریابی این دو نمیکند، با وجود این که هر دو بازی توسط استودیوهای زیر نظر Zenimax ساخته میشوند. فیل اسپنسر، از این فرآیند با عنوان «احترام گذاشتن» یاد میکند و این موضوع، رفتار به شدت حرفهای او را به تصویر میکشد.
با توجه به موضوعات گفته شده، سونی هم در صورت خرید یک بازیساز، باید چنین نکات مهمی را به یاد بسپارد. برای مثال، اگر آنها استودیو From Software را خریدند، باید اجازه دهند که بازیهای معرفی شده (مخصوصا الدن رینگ)، برای سایر پلتفرمها نیز عرضه شود؛ چرا که انتشار این بازی پیش از این اتفاقات برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانههای شخصی تایید شده است و ایجاد هر گونه اختلال در عرضهی آن، با عنوان یک رفتار غیرحرفهای و سودجویانه، شناخته خواهد شد. البته میتوان این موضوع را با معیار متفاوتی سنجید. از آن جایی که بازی Elden Ring برای کنسولهای نسل نهمی تایید نشده است، سونی میتواند از این موقعیت استفاده کند و این بازی مورد انتظار را در کنسولهای نسل نهمی، به انحصار خود درآورد. به عبارتی دیگر، بازی علاوه بر سه پلتفرم ذکر شده، تنها برای PS5 منتشر شود و خبری از انتشار آن برای ایکس باکس سریز ایکس به گوش نرسد. اگر شرایط به این نحو پیش برود، میتوانیم تمام رویدادها را به شکل منطقیتری استدلال و درک کنیم.
البته نکتهای که میتوان به آن اشاره کرد، این است که مایکروسافت برای افزایش قدرت خود و رسیدن به توان رقابت با سونی، به خرید بتسدا دست زده است. در واقع، چند سالی است که هواداران ایکس باکس از نبود بازیهای انحصاری با کیفیت برای این کنسول، ابراز ناراحتی میکنند و مایکروسافت برای پاسخ دادن به درخواست آنها، بتسدا را خریده است. بنابراین، پس از این قرار داد 7/5 میلیون دلاری مایکروسافت میتواند خود را تا سطح انحصاریهای پلی استیشن بالا بکشد و بتواند بازیهایی با کیفیت بسیار بالا، منتشر کند؛ چرا که سونی همین حالا هم محتویات انحصاری بسیاری در دست دارد و حتی اگر هیچ استودیوی توسعه دهندهای را به خدمت نگیرد، مورد خاصی را از دست نمیدهد.
سونی حتی در زمینهی بازیهای Cross-Platform هم نمایش خوبی را از خود به جا گذاشته . مصداق مشخص آن هم نسخهی آلفا بازی Call of Duty: Black Ops Cold War است که تنها برای کنسول پلی استیشن 4 در دسترس قرار گرفت. همهی این موضوعات خبر از قدرت بالای ژاپنیها در دنیای بازیهای ویدیویی میدهد و هیچگونه شکی بر یکه تازی آنها در صنعت وجود ندارد. پس، عدم به خدمت درآوردن یک توسعه دهندهی جدید، تاثیری منفی بر روی آنها نخواهد گذاشت؛ چرا که در حال حاضر هم محتویات قابل توجهی در برنامه دارد. اما اگر سونی به درخواستهای هواداران توجه کند و یک قرارداد همکاری را با یک بازی ساز بزرگ امضا کند، میتواند نسل نهم بسیار طوفانیتری را شروع کند و با قدرت به نمایشهای خود ادامه دهد.
اما جدا از این مسائل، با توجه به آمارها پیش فروش کنسولها و میزان تقاضای آنها، میتواند حدس زد که نسل نهم کنسولهای خانگی به یکی از نزدیکترین رقابتهای تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل خواهد شد و قرار است تا چند وقت دیگر، ماجراجوییهای بسیار جذابی را تجربه کنیم و از آنها لذت کافی را ببریم.
در پایان، اگر قصد دارید به تجربهی یکی از بهترین بازیهای استودیو Fromsoftware که یکی از آثار انحصاری پلی استیشن 4 نیز است بپردازید، میتوانید به صفحهی خرید بازی Bloodborne مراجعه کنید.
نظر شما دربارهی آیندهی پلی استیشن 5 و بازیهای انحصاری آن چیست؟ آیا آنها به اندازهی کافی جذاب هستند یا سونی نیاز به اضافه کردن نیروهای جدید دارد؟ اگر آنها بخواهند بازی ساز جدیدی را به خدمت خود درآورند چه گزینههایی بر روی میز خواهد بود؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant
کاش سونی کم نیاره تو نسل بعد. ناتی داگ یه ای پی جدید بده و گوریلا گیمز هم اون هورایزن رو بزاره کنار و یه بازی درست درمون تولید کنه. بعید میدونم استودیو جدید بخرن. امیدمون به همون قبلی ها باید باشه
گوریلا که به احتمال زیاد یه نسخهی جدید از مجموعهی Killzone داره و به احتمال زیاد بعد از عرضهی نسخهی دوم Horizon به سمتش میره. ناتی داگ هم اگه به همون مجموعههای قدیمی خودش ادامه ده باز هم یک موفقیت حساب میشه.
ناتی داگ تا الان کلی انچارتد داده بیرون دیگه زیاده روی کرده باید به این بازی(انچارتد)یک استراحت بده و بجاش یک بازی دیگری معرفی کنه از طرفی سانتامونیکا باید گسترش پیدا کنه و بجای یک بازی روی ۲یا۳تا بازی کار کنه گوریلا گیمز که فقط هورایزون رو اوایل نسل میده و احتمالا هم یک کیلزون جدید هم بسازه ولی خب همین قدر کافی هست واسه گوریلا گیمز اینسامیمیاک باید این نسل که رسما جزو زیر مجموعه های سونی هست هم گسترش پیدا کند هم روی چیز هایی بیش تر از اسپایدر من کار کند چون پتانسیلش رو داره نسل قبل(۸)چندتا بازی خلاقانه ساخت
خلاصه باید سونی به فکر گسترش استودیوهاش باشه و البته یکی دوتا استودیو جدید هم بخره یا افتتاح کنه خوب مثلا همین فرام سافتور و پلا تینیوم گیمز هم خوب هستند چون برای جلب رضایت مشتری هم که شده سونی باید استو دیو بخره یا اینکه چند تا بازی بزرگ و مهم رو به انحصار خودش دربیاره
امیدولرم مفرد بوده باشه
اگه که چنین اتفاقهایی رخ بده که سرنوشت بسیار خوبی منتظر سونی و پلی استیشن هست. اما این رو هم در نظر بگیرید که سونی مثل مایکروسافت خیلی ثروتمند نیست و نمیتونه یک شبه یک استودیوی بزرگ رو بخره. اما باید منتظر موند و دید چه اتفاقی قراره بیفته.