با جود تحسینهایی قابل توجهی که حول بخش چندنفره (Multiplayer) بازی Halo Infinite را در برگرفته، یک سری مشکلات و مسائل وجود دارند که آن را از رسیدن به پتانسیل نهایی، پس میزنند. با تیلنو و بررسی مشکلات بخش چندنفره بازی هیلو اینفینیت همراه باشید.
با اینکه بازی Halo Infinite به تازگی منتشر شده، بخش چندنفره آن به مناسبت بیستمین سالگرد مجموعه هیلو از مدتی پیش در دسترس بازیکنان قرار دارد. همانطور که پیش از این هم انتظار میرفت، بخش چندنفره هیلو اینفینیت به شدت لذت بخش و روان است و میتواند طرفداران قدیمی مجموعه را راضی نگه دارد. اما با وجود این موضوع و نظرات مثبت، یک سری ایرادات و نقصها روی پیکره این بازی وجود دارند. شاید با خود فکر کنید که بخش Multiplayer هیلو اینفینیت در فاز بتا قرار دارد و وجود این سری مشکلات طبیعی است؛ اما توجه داشته باشید که محتویات بخش چندنفره هم در همین لحظه در حالت کامل خود قرار دارد. این موضوع بدان معنی است که شاهد تغییرات زیادی نخواهیم بود و تنها یک سری مشکلات جزئی با به روز رسانیها ترمیم خواهند شد. اما با این حال، هنوز فرصت زیادی برای برطرف کردن مشکلات باقی مانده است و سازندگان بازی در استودیو 343 Industries شانس زیادی برای تبدیل کردن بازی Halo Infinite به یک اثر کامل، در اختیار دارند.
مشکلات بخش چندنفره بازی Halo Infinite که باید حل شوند
محدودیت آیتمهای بازکردنی
یکی از اولین مشکلات بخش چندنفره هیلو اینفینیت که ممکن است به چشم بخورد، عدم وجود آیتمهای بازکردنی کافی است. منظور از آیتمهای بازکردنی مواردی مانند اسکین اسلحه و خود اسپارتانها بوده که در زمینه تنوع و تعداد، افت قابل توجهی نسبت به نسخههای پیشین دارد. اگر پیش از رفتن به سراغ Infinite بازی Halo: Master Chief Collection را تجربه کرده باشید به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد. مقایسه دو بازی مذکور از لحاظ تعداد آیتمها و قابلیت شخصیسازی اصلا ممکن نیست. بازی Halo Infinite بیشتر مانند یک بازار بزرگ و شیک میماند که خالی از محصولات مختلف است و مستر چیف کالکشن بیشتر به یک بازار قدیمی و فوقالعاده شلوغ شباهت دارد. در حالی که برخی از آیتمهای تزئینی بخش Multiplayer را میتوانید صرفا با بازی کردن به دست آورید، برای به دست آوردن سایر آنها باید از Store یا Battle Pass خرید کنید. اما خبر خوب این جا است که اگر به تجربه کمپین داستانی پرداخته و Collectibleهای آنها را پیدا کنید، آیتمهای تزئینی متفاوتی برای بخش چندنفره به دست خواهید آورد. البته نمیتوان برای این مشکل ایراد زیادی از طرف سازندگان گرفت؛ چرا که بخش Multiplayer این بازی رایگان است و در دسترس بودن آیتمهای تزئینی رایگان و متعدد، زیاد منطقی نیست. ولی کسی چه میداند، با توجه به موفقیتهای جدیدترین نسخه هیلو شاید سازندگان در به روز رسانیهای بعدی تغییراتی به وجود آورند که باب میل طرفداران باشد.
ساختار ضعیف Battle Pass
اول از همه باید اشاره کنیم که بتل پس بازی Halo Infinite (حداقل بتل پس ابتدایی که در حال حاضر در دسترس قرار دارد) به خودی خود مشکل خاصی ندارد، اما به خاطر ناهماهنگی و عدم حرکت در یک شریان با سیستم شخصیسازی بازی، نمیتواند بینقص کار کند. اگر به تجربه بازیهای Battle Royale مانند Fortnite پرداخته باشید، با سیستم بتل پس آنها آشنایی دارید. در بتل پس این بازیها شما با Level-Up کردن حساب خود ستها یا Outfitهای جدیدی باز میکنید که به کلی ظاهر شخصیت شما را تغییر میدهند. اما در هیلو اینفینیت این داستان فرق دارد و به جای اینکه با استفاده از بتل پس یک لباس جدید باز کنید، تکههای مختلفی از ستهای متفاوت به دست میآورید که قابلیت تغییر رنگ دارند. این سیستم بیشتر ما را شبیه به بازیهای نقش آفرینی میاندازد که قطعات مختلف لباسها قابلیتها و قدرتهای مختلفی دارند. اما موضوع این جا است در یک بازی شوتر که Outfitها به غیر از موارد ظاهری کاربرد دیگری ندارند، به کار گرفتن چنین مکانیکی زیاد درست نیست. البته با این شرایط هنوز هم میتوانید با انجام دادن چالشها و پیشرفت در Battle Pass بازی ظاهر مورد علاقه خود را پیدا کنید. همچنین باید اشاره کرد که اگر شما علاقهای به خرید بتل پس ندارید، باز هم میتوانید از طریق Free Pass (بخشهای رایگان بتل پس) آیتمهای جذابی دریافت کنید که از ارزش بالایی برخوردار هستند.
سیستم شخصیسازی گیج کننده
هنگامی که سازندگان برای اولین بار از سیستم شخصیسازی بازی Halo Infinite رونمایی کردند، با واکنشهای نه چندان مثبتی از سوی طرفداران مواجه شدند. دلیل اصلی این نگرانیها ضعف در سیستم شخصیسازی و سیاستهای نامناسب پرداختهای درون برنامهای برای خرید آیتمهای تزئینی بود. متاسفانه حالا که به بخش Multiplayer بازی Halo Infinite دسترسی داریم، میتوانیم تایید کنیم که هر دو نگرانی مذکور به جا بودهاند و خبری از اصلاحات در قبال آنها نیست. اما قضیه جایی ناامیدکنندهتر میشود که متوجه شدیم سیستم شخصیسازی بخش چندنفره از حالت سنتی خود فاصله گرفته و تا حدودی به پیچیدگی گراییده است. برای مثال باید بدانید که به خاطر محدودیتهای اعمال شده، نمیتوانید از برخی آیتمها و قطعات تزئینی به صورت همزمان استفاده کنید و باید پیش از خرید یک آیتم جدید، اطمینان حاصل کنید که آیا قابلیت استفاده از آن را خواهید داشت یا خیر. این موضوع باعث شده که آزادی عمل مورد انتظار برای شخصیسازی اسپارتانها با توجه به سلیقه بازیکنان، کمی با محدودیتهای عجیب و غریب مواجه شود. علاوه بر این، قابلیت شخصیسازی کیتهای Esport رسما غیرممکن است.
سیستم پیشرفت نامناسب
هنگامی که بخش چندنفره بازی Halo Infinite در دسترس قرار گرفت، شما رسما هیچگونه XP خاصی برای اتمام هر بازی به دست نمیآوردید. به دست آوردن XP و Level-Up پس از هر بازی در آثار آنلاین، به یک قرارداد کاملا جا افتاده تبدیل شده و هیچ نیازی برای تغییر آن وجود ندارد. با این حال، ایراد مذکور تا چند وقت پیش در هیلو اینفینیت دیده میشد. البته سازندگان متوجه درخواستهای مردم شدند و یک چالش جدید به بازی اضافه کردند که به ازاری اتمام هر بازی، ۵۰ عدد XP را به شما تعلق میدهد. همچنین اخیرا یک Challenge دیگر به بازی اضافه شده که اگر در یک روز ۶ بازی انجام دهید، مقدار قابل توجهی XP دریافت میکنید و میتوانید سطح خود را افزایش دهید. با اینکه دو مورد ذکر شده شروع خوبی برای اصلاح مشکلات از سوی استودیو 343 Industries است، اما هنوز راه بلندی برای درست کردن سیستم پیشرفت بازی وجود دارد.
در این میان باید اشاره کنیم که اگر قصد دارید هیلو اینفینیت را با بهترین کیفیت ممکن تجربه کنید، میتوانید به صفحه خرید ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس سر بزنید
تعداد کم وسایل نقلیه در حالت Big Team Battle
حالت Big Team Battle یکی از جذابترین مودهای بازی Halo Infinite است که در طی آن دو تیم ۱۲ نفری از بازیکنان در نقشهای بزرگ به رقابت با یکدیگر میپردازند. از آنجایی که این حالت همیشه در نقشههای بزرگ جریان دارد، تعداد زیاد وسایل نقلیه میتواند کمک خوبی به سرعت و انسجام درگیری میان بازیکنان کند. با این حال استودیو 343 Industries اصلا علاقهای به تعداد زیاد وسایل نقلیه در این حالت ندارد و در ابتدای مسابقه تنها یک Mongoose و یک Warthog (نام خودروهای مجموعه هیلو) را در اختیار اعضای دو تیم قرار میدهد. البته وسایل نقلیه دیگر در طول بازی به نقشه اضافه میشود اما باور کنید که باز هم کافی نیست. راهحل این مشکل هم کاملا مشخص است؛ سازندگان باید وسایل نقلیه دیگری مانند Banshee، Scorpion و Wraith را از اول در اختیار بازیکنان قرار دهند تا درگیریها درست مانند جنگهای حماسی و معروف بخشهای داستانی نسخههای گذشته هیلو، میزان آدرنالین ترشح شده را به سقف برساند. بخش داستانی بازی Halo 3: ODST مثال ایده آلی برای این موضوع است که نشان میدهد وجود وسایل نقلیه متعدد میتواند چقدر در جهان Halo جذاب و تاثیرگذار باشد.
بالانس یا تعادل میان اسلحهها در بازی Halo Infinite
یکی از نقاط قوت بخش چندنفره بازی Halo Infinite اسلحهها و لذت استفاده از آنها است و در این موضوع هیچگونه شکی وجود ندارد. اسلحههایی مانند Sidekick، Assault Rifle، Battle Rifle و Mangler احساس خیلی خوبی به بازیکن منتقل میکنند و در روند تکامل گانپلی این بازی اثر انکار ناپذیری گذاشتهاند. اما با این وجود، به راحتی میتوان در برخی صحنهها متوجه نامتعادل بودن قدرت دستهای از اسلحهها شد. برای مثال شاتگان Bulldog که برای اولین بار در مجموعه ظاهر شده، بیش از حد ضعیف است. البته شاتگانها هیچ وقت حضور پررنگی در بخش چندنفره نسخههای مختلف هیلو نداشتهاند؛ اما خب پیشرفت و تکامل موضوعی است که صنعت ویدیو گیم را رو به جلو میبرد. برای اینکه بتوانید با استفاده از شاتگان مذکور یکی از افراد دشمن را بکشید، باید سه گلوله به آنها بزنید. حتی گیمرهای تازهوارد هم این مسئله را میدانند که شلیک سه گلوله با استفاده از شاتگان در یک بازی Mutiplayer، مهر تاییدی بر مرگ شما است. یا از طرفی دیگر Brute Hammer در نبردهای نزدیک حرف اول را میزند و به سختی میتوان جلوی بازیکنی ایستاد که از این چکش بزرگ استفاده میکند. البته Brute Hammer هنگامی که در بخش داستانی شمارههای دیگر مجموعه به چشم میخورد، همینقدر قدرتمند بود؛ اما ظاهرا باید به سازندگان گوشزد کرد که مسئله بخش چندنفره متفاوت است.
از همه این موارد هم که بگذریم، اسلحه نژاد Covenantها در بخش چندنفره بازی Halo Infinite بیش از حد مظلوم و ضعیف ظاهر شدهاند. استفاده از اسلحههایی مانند Pulse Carbine حس بدی دارد و آبروی تکنولوژی پیشرفته Covenantها را برده است. ظاهرا خود سازندگان فراموش کردهاند که به قول خود آنها، انسانها در مجموعه هیلو از لحاظ تکنولوژی کیلومترها از رقیب فضایی خود عقب هستند. اما با وجود همه این مسائل باز هم تکرار میکنیم، گانپلی هیلو اینفینیت بینظیر است و مشکلات مذکور هم با به روز رسانیهای جدید به دست فراموشی سپرده خواهند شد.
جلوههای صوتی مربوط به صدای پا دشمنان
یکی از مواردی که به جزو ثابتی از شوترهای آنلاین رقابتی تبدیل شده، صدای پای مناسب دشمنان است. اگر درک درستی از صدای پای دشمنها و فاصله نسبی آنها نداشته باشید، در بسیازی از موقعیتها میمیرید و هیچ شکی هم در این مورد نیست. از طرفی دیگر راداری که مکان حضور دشمنان نسبت به موقعیت شما را نشان میدهند، با افت قابل توجهی نسبت به نسخههای پیشین مواجه شدهاند. با این که سازندگان قول درست کردن مکانیک رادارها را پیش از این داده بودند، هنوز خبری نیست. جلوههای صوتی مربوط به صدای پا هم دشمنان هم باید هرچه سریعتر اصلاح شود تا کنترلر و موس و کیبورد کمتری توسط بازیکنان به پایان عمر خود برسند.
طراحی رویدادها
با در دسترس قرار گرفتن رویداد Tenri، ما متوجه ساز و کار بازی Halo Infinite نسبت به Eventها شدیم و اگر بخواهیم خیلی صریح اشاره کنیم، باید بدانید که به شدت افتضاح است. رویدادها تنها به مدت یک هفته در دسترس قرار میگیرند و با اینکه در ماههای آتی هم باز میگردند، شما تنها یک هفته برای به دست آوردن آیتمهای آنها فرصت دارید. در واقع شما حتی اگر تمامی چالشهای ممکن در هفته رویداد را انجام دهید، تنها تا مرحله ۳۰ ایونت پس (Event Pass) پیش خواهید رفت و اگر بخواهید سایر آیتمهای آن را به دست آورید، باید تا مدت نامعلومی صبر کنید. از طرفی دیگر چالشهای مذکور تنها در حالتهای مشخصی از بخش چندنفره قابل تکمیل هستند و باید حتما به سراغ آنها بروید. برای مثال، تکمیل چالشهای رویداد Tenri فقط به حالت Fiesta: Slayer محدود میشود و قادر به تجربه حالت دیگری برای انجام چلنجها نیستید. اما موردی که بیشتر از همه در ذوق میزند، پولی بودن آیتمهایی است که به عنوان علامت رویداد به نمایش در آمدهاند. به عنوان مثال، برای به دست آوردن شمشیر Katana راهی به جز پول خرج کردن در فروشگاه بازی ندارید و باید جیب خود را کمی (با توجه به شرایط فعلی، خیلی زیاد) خالی کنید.
خبری از حالتهای Swat، Snipers و Infected نیست
عدم وجود حالتهای قدیمی در بازی Halo Infinite خبر جدیدی نیست. سازندگان پیش از هم گفته بودند که حالت Co-op کمپین داستانی و بخش Forge در زمان عرضه بازی در دسترس قرار ندارد و بعدها با به روز رسانیها اضافه میشوند. اما حالت Co-op و Forge تنها بخشهایی نیستند که میتوان غیبت آنها را احساس کرد. حالتهایی مانند Swat، Snipers و Infected که جزو بخشهای محبوب نسخههای قدیمی هیلو به حساب میروند، در بازی جدید حضور ندارند و خبری از اضافه شدن آنها در آینده نیست. استودیو 343 Industries با اینکه هنگام عرضه بازی Halo 5: Guardians با واکنش منفی مردم نسبت به عدم وجود برخی بخشها مواجه شد، باز هم تغییری در برنامه خود انجام نداد. حالا تنها باید صبر کرد و دید که استراتژی سازندگان برای عرضه محتویات در آینده چگونه است.
عدم حضور برخی اسلحههای معروف مجموعه
اگر فکر کردید که تنها قرار است با غیبت برخی از حالتهای محبوب سری مواجه شوید، سخت در اشتباه هستید. بازی Halo Infinite با اینکه اسلحههای متعددی را در خود جا داده، اما برخی سلاحهای قدیمی را هم از لیست Gunهای خود حذف کرده است. از جمله این اسلحهها میتوان به SMG، DMR، Brute Shot و Fuel Rod Cannon اشاره کرد که در هیلو اینفینیت حاضر نیستند. البته دستهای از Gunها هم با مدلهای جدید جایگزین شدهاند که میتوانیم از آن به عنوان یک اقدام خوب برای ایجاد تنوع یاد کنیم. اما این پایان کار نیست و باید توجه داشت که هیلو اینفینیت با هویت یک بازی Game as a Service منتشر شده است. این بدان معنی است که سازندگان تا سالیان متمادی با عرضه محتویات جدید از بازی خود پشتیبانی میکند. شاید هم تصمیم مربوط به حذف برخی حالتها و اسلحهها هم مربوط به سیاستهای Live Service استودیو 343 Industries است.
نحوه کسب درآمد و پرداختهای درون برنامهای
رایگان بودن بخش چندنفره بازی Halo Infinite باعث میشود که بازیکنان بیشتری موفق به تجربه آن شوند و جریان فکری مثبتی حول آن شکل بگیرد. اما رایگان شدن بخشی که همیشه جزئی از پکیج خریدنی مجموعه بوده، قاعدتا نگرانیهایی هم به همراه دارد. نگرانیهایی مانند اینکه سیستم Cross-Play و Anti Cheat چگونه عمل میکنند؟ سیستم فروش آیتمهای تزئینی به چه شکلی خواهد بود؟ و کلی سوالهای مشابه دیگر. حالا که بخش چندنفره بازی در دسترس قرار گرفته تا به تجربه آن بپردازیم، میتوانیم مهر تاییدی بر نگرانیهای مذکور بزنیم. استودیو 343 Industries و شرکت Microsoft به وضوح از سیاستهایی استفاده کردهاند تا بیش از حد معمول از پرداختهای درون برنامهای کسب درآمد داشته باشند. البته بهتر است عنوان بدی برای این داستان در نظر نگیریم تا ادای احترامی (هرچند ناچیز) به رایگان بودن بخش Multiplayer داشته باشیم. اما موضوع این جا است که تنها آیتمها و اسکینهای نفیس در Store پولی بازی قرار نگرفتهاند و در حال مشاهده مواردی هستیم که واقعا با عقل جور در نمیآیند. برای مثال اگر بخواهیم برای برخی از Outfitها رنگ جدیدی به دست آورید، باید پول واقعی خرج کنید؛ آن هم برای شخصیسازی آیتمی که همین حالا دارید. سیستم پیشرفت و به دست آوردن XP ضعیف بازی هم در فروشگاه بیشتر خودنمایی میکند تا متوجه شویم که قصد از طراحی ضعیف مکانیک مذکور برای درآمد بیشتر است. آیا از روند پیشرفت و Level-Up خود راضی نیستید؟ میتوانید خیلی راحت پولهای خود را خرج کنید تا XP Boost به دست آوردن و XP بیشتری کسب کنید. تازه جالب است بدانید که این XP Boostها تنها برای یک ساعت دوام میآورند و اگر در این میان مشکلی مانند قطعی اینترنت یا برق داشته باشید، یک ساعت و در نتیجه پول خود را به طور کامل از دست دادهاید.
حتی اگر همه اینها را هم فراموش کنیم نباید قیمت بالای آیتمهای قابل خرید Store را نادیده بگیریم. در حالی که در بیشتر بازیهای رایگان قیمت تقریبا معقولی (به نسبت دلار) برای آیتمها و اسکینها در نظر گرفته شده، بازی Halo Infinite ناامید کننده عمل میکند. میخواهید یک کلا خود (Helmet) جدید که ظاهر زیبایی دارد را بخرید؟ مشکلی نیست، فقط باید ۱۰ دلار پیاده شوید. این در حالی است که در بازیهای معروف و رایگان امروزی یک اسکین کامل با حالتهای مختلف به قیمت ۱۰ دلار در فروشگاهها قرار میگیرد. البته اگر آیتمهای متعددی در بازی وجود داشت که میتوانستیم آنها را به صورت رایگان آزاد کنیم مشکلی نبود، اما همان طور که اشاره کردیم هیلو اینفینیت در این زمینه حکم یک کویر بیآب و علف را دارد.
هکرها و چیتکردن
حضور هکرها و Cheatهای مختلف مشکل جدیدی در بازیهای آنلاین امروزی نیست و بیشتر بازیکنان (به خصوص کاربران PC)، از این موضوع رنج میبرند. وجود بازیکنان متقلب هم ربطی به رایگان یا پولی بودن یک بازی ندارد و این روزها به شدت همهگیر است. به این مورد اجبار استفاده از Cross-Play را هم اضافه کنید تا کاربران کنسول ایکس باکس هم درگیر این مشکل شوند. در واقع بازی Halo Infinite در حال حاضر دیواری میان کاربران کنسولها و رایانههای شخصی نکشیده است و حتی اگر نخواهید هم باید با کاربران پلتفرمهای دیگر هم بازی کنید. بهتر است اینگونه بگوییم که اگر میخواهید با استفاده از ایکس باکس خود به تجربه بازی بپردازید، به روبرو شدن با کاربران PC محکوم هستید و باید چیترهای این پلتفرم را هم تحمل کنید.
البته آینده این مورد به خصوص به شدت روشن به نظر میرسد. استودیو 343 Industries مدتها است که به اهمیت یک سیستم Anti-Cheating خوب اشاره میکند و امیدوار هستیم که در آینده شاهد یک رقابت سالم و لذتبخش باشیم. همچنین سازندگان قول اضافه کردن قابلیتی برای خاموش کردن Cross-Play را دادهاند؛ به گونهای که بتوانید فقط با بازیکنان پلتفرم مشابه خود بازی کنید. پس نگرانی زیادی در این مورد وجود ندارد.
در این نقطه به پایان مشکلات بخش چندنفره بازی Halo Infinite میرسیم. شما در این باره چه فکری میکنید؟ آیا میتوان به اصلاح مشکلاتی که به آنها پرداختیم امیدوار بود؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
لینکهای کوتاه شده مطلب
https://is.gd/ZwcGeI | https://bit.ly/3Gt4Uy1 | https://zx1.ir/A3qyv |
https://b2n.ir/a65829 | https://tinyurl.com/3td4ckeu | https://yun.ir/4ni7na |