بازی, عمومی, مقالات عمومی, یادداشت

سرزمین مردگان؛ نگاهی به سبک سولزلایک و بازی‌های آن

سبک سولزلایک

در تاریخ صنعت ویدیو‌گیم، تعداد اندکی از بازی‌ها توانسته‌اند که با ساخت و انتشارشان این صنعت را دگرگون کنند و سری بازی‌های سولز یکی از این معدود مواردند و تا به این لحظه بازی‌های سولزلایک طرفداران زیادی را جذب کرده‌اند. بازی‌هایی که با گیم‌پلی سخت و طراحی مرحله و مکانیزم‌های شگفت‌انگیزشان توانستند یک سبک جدید را در بازی‌های ویدیویی تعریف کنند. سبکی به نام سولزلایک (Soulslike). با تیلنو همراه باشید تا توضیحاتی را راجع‌ به این سبک بدهیم و چند بازی خوب را به شما معرفی کنیم.

بازی Demon's Souls

نابغه‌ای به نام میازاکی

سال ۲۰۰۹ بود که شرکت نه‌چندان معروف فرام‌سافتور (From Software) با کارگردانی آقای هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miazaki)  بازی دیمنز سولز (Demon’s Souls) را معرفی و عرضه‌کرد. یک بازی که باتوجه به نمایش‌هایش گیم‌پلی خشک و چیزی برای ارائه نداشت. اما بعد از انتشار بازی، به یک‌باره نظر تمام افرادی که به این اثر اعتقاد نداشتند تغییرکرد و بازی دیمنز سولز تبدیل به اثری ماندگار و تاریخ‌ساز در تاریخ صنعت‌گیم شد. اگر بخواهیم به بررسی دلایل موفقیت و ساز و کار گیم‌پلی این بازی بپردازیم به نکات زیر می‌رسیم.

  • نبود قابلیت انتخاب درجه‌سختی
  • نبود قابلیت سیو به صورت‌دستی و سیو خودکار
  • وجود نوار استامینا (Stamina) و استقامت محدود
  • باس‌فایت‌های زیاد و بسیار چالش برانگیز
  • حداقلی بودن کات‌سین ها و روایت از طریق محیط و شخصیت‌ها
  • سیستم مبارزه پیچیده و بسیار عمیق
  • نبود نقشه و راهنما برای بازیکن
  • سیستم ارتقای شخصیت گسترده

نبود قابلیت انتخاب درجه‌سختی

سبک سولزلایک

در زمان انتشار بازی دیمنز سولز، اولین موردی که توجه بازیکنان را به خودش جلب کرد، نبود قابلیت انتخاب درجه‌سختی در بازی بود. این مورد یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت سری بازی‌های سولز است و باعث می‌شود که همه‌ی بازیکنان تجربه‌ی برابری داشته‌باشند و همچنین سیستم مبارزه‌ی اثر تنها در درجه‌های سختی بالا می‌تواند عمق خود را به بازیکن نشان دهد. اگر درجه‌سختی پایینی برای این بازی‌ها تعبیه شود، بازیکن بدون استفاده از ذهن و چیدن استراتژی به سمت باس‌ها می‌رود و پیروز از میدان بیرون می‌آید و حتی می‌تواند در اولین رویارویی با یک باس، اورا شکست دهد و این چیزی‌است که کاملا با فلسفه این بازی‌ها در تضاد است. عنصر مرگ در سری بازی‌های سولز مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند و همین مورد است که در کنار درجه‌سختی ثابت (بسیار بالا) می‌تواند پاداشی که به بازیکن پس از شکست‌دادن یک باس‌فایت داده می‌شود را دو‌چندان کند و لذتی را به او هدیه دهد که در کمتر بازی آن را چشیده‌است.

نبود قابلیت سیو خودکار (Auto Save)

معمولا در بازی‌های ویدیویی مدرن بعد از کمی پیشروی در بازی بازیکن می‌تواند هم به صورت دستی بازی خودش را سیو کند و خود بازی نیز به صورت خودکار این عمل را انجام می‌دهد و بازیکن معمولا از این بابت استرسی ندارد. اما در سبک سولزلایک، بازیکنان قابلیت سیو به صورت دستی را ندارند و بازی نیز در مکان‌های محدودی سیو می‌شود. این مکان‌ها که در سری سولز به بونفایر (Bonfire) معروف‌هستند، مکان‌هایی برای سیو کردن، استراحت و پرکردن نوار سلامتی شخصیت اصلی و آیتم‌های مختلف، Fast Travel کردن به بونفایر‌های مختلف و در نهایت آپگرید‌کردن شخصیت هستند. یکی از بهترین مکانیک‌های سبک سولزلایک همین مورد است چون حس آرامش و امنیتی که این مکان‌ها به بازیکن می‌دهند واقعا وصف شدنی نیست، مخصوصا اگر نوار سلامتی شخصیتتان پایین باشد و یک مسیر بسیار طولانی را بدون مردن طی‌کرده باشید.

نوار استامینا و استقامت

سبک سولزلایک

همانطور که پیش‌تر گفتیم، سیستم مبارزات بازی‌های سولزلایک شدیدا پیچیده و عمیق است و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند موجب مرگ بازیکن شود. مهم‌ترین فاکتور در مبارزات مدیریت‌کردن نوار اسقامت شخصیت اصلی است. در بازی‌های سبک سولزلایک، شخصیت اصلی توانایی ضربه‌زدن و سریع دوییدن به صورت نامحدود را ندارد و بعد از تکرار این اعمال به صورت مداوم، با خالی‌شدن نوار استقامت مواجه می‌شود و باید تا دوباره پر‌شدن آن صبر کند و در این زمان قابلیت انجام هیچ‌گونه کاری اعم از جاخالی‌دادن و ضربه‌زدن ندارد.

روایت محیطی و به حداقل رساندن تعداد کات‌سین ها

سبک سولزلایک

طراحی محیطی در سبک سولزلایک همیشه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌است. چون بازی‌های این سبک برخلاف سبک‌های دیگر فقط از طراحی محیط برای ظاهر استفاده نمی‌کنند، بلکه محیط‌ها در بازی نقش قصه‌گو و راوی را ایفا می‌کنند. توضیحاتی که بازی راجع‌به محیط، اسلحه‌ها، زره و سپر‌ها به بازیکن از طریق متن می‌دهد، می‌تواند بازگوی تاریخچه‌ی آن آیتم و حتی منطقه‌ای باشد که آیتم در آن پیدا شده‌است. روند آشنایی با شخصیت‌های مختلف در بازی‌های سولزلایک نیز با سبک‌های دیگر متفاوت است و بازی کات‌سین یا معرفی خاصی از شخصیت را به شما ارائه نمی‌دهد و تنها به چند‌خط دیالوگ بسنده می‌کند. البته این دیالوگ‌ها اگر با دقت خوانده‌شوند، می‌توانند اطلاعات زیادی را راجع‌به گذشته این شخصیت‌ها و دنیای بازی به بازیکن بدهند.

نبود نقشه و راهنما برای بازیکن

سبک سولزلایک

بازی‌های سولزلایک معمولا از سختی و چالش بالایی برخوردار هستند. یکی از چالش‌های این بازی‌ها، نبود راهنمایی خاصی از سوی بازی است. این بازی‌ها شخصیت اصلی را بدون هیچ‌گونه توضیح خاصی درباره گیم‌پلی، در دنیای بی‌رحم خود رها می‌کنند و این خود بازیکن است که باید با تلاش زیاد و مرگ‌های پیاپی، با گیم‌پلی بازی آشنا شود. جدا از بحث وجود نداشتن راهنمایی، نبود نقشه نیز یکی دیگر از مواردی است که در طول ماجراجویی بازیکن ممکن است برای او مشکل‌ساز شود. چون معمولا مسیر‌ها از پیچیدگی زیادی برخوردارند و رفتن به یک مسیر اشتباه می‌تواند بازیکن را وارد مکانی کند که اصلا آمادگی رویارویی با آن را ندارد. از این رو حفظ‌کردن مسیر‌های مختلف و ترتیب پیشروی در مناطق بازی برای بازیکنان واجب‌است.

قابلیت‌های شخصی‌سازی و آپگرید‌کردن شخصیت اصلی

سبک سولزلایک

همیشه در بازی‌های سولزلایک، شروع بازی با ساخت ظاهر و کلاس شخصیت اصلی همراه است. معمولا در این سبک از بازی‌ها، بازیکنان با انتخاب‌های زیادی در زمینه شخصی‌سازی ظاهری و کلاس‌بندی شخصیت مواجه می‌شوند که تمام سلایق را پوشش می‌دهند. اگر کسی به مبارزه از نزدیک علاقه‌دارد، کلاس شوالیه (Knight) برای او مناسب‌است. در نقطه مقابل شوالیه، کلاس جادوگر قراردارد که توانایی اصلی‌‌او در حملات از راه‌دور است و از نوار استقامت پایین‌تری نسبت به شوالیه برخوردار‌است. در زمینه آپگرید‌کردن شخصیت اصلی نیز این بازی‌ها دست بازیکن را تا حد زیادی باز می‌گذارد. از ارتقای نوارسلامتی و استقامت بگیرید تا المان شانس که باعث می‌شود آیتم‌های بهتری را در طول سفر‌خود به دست بیاورید. لازم به ذکر است که بعضی از اسلحه و زره‌ها، تا زمانی که در زمینه‌های خاصی به حد لازم نرسیده‌باشید قابل استفاده نیستند و جمع کردن امتیاز نیز در این بازی‌ها کار راحتی نیست، پس باید در انتخاب آپگرید‌های خود نهایت دقت را داشته‌باشید و از امتیاز‌های خود نهایت بهره را ببرید.

سیستم مبازرات پیچیده و بسیار عمیق

سبک سولزلایک

چالش‌اصلی بازی‌های سولزلایک، در مبارزات آن است. جایی که استراتژی و مهارت حرف‌اول را می‌زند و خبری از شانس در این دنیای بی‌رحم نیست. هر دشمن سبک مبارزه‌ی خاص خودش را دارد و چگونگی نزدیک‌شدن شما به او، تاثیر مستقیمی بر رفتار و الگو‌هایش دارد. واژه‌ی باس‌فایت در سولزلایک معنی دوباره‌ای پیداکرده‌است و خبری از باس‌فایت‌های آبکی نیست. مدیریت نوار استقامت در مبارزه با باس‌ها حرف اول را می‌زند و این نکته راهم نباید فراموش کرد که با هربار مرگ، بازیکن تمام امتیاز‌هایش را از دست می‌دهد و فقط یک‌بار فرصت دارد تا دوباره آنها را جمع‌آوری کند و اگر موفق به این کار نشود، تمام امتیاز‌هایش را که برای آپگرید‌کردن به کار می‌رود را از دست می‌دهد. این مورد باعث می‌شود مبارزه‌ی شما به‌خصوص با باس‌فایت‌‌ها، سراسر استرس باشد و اجازه حمله‌کردن بی‌پروا را از شما بگیرد. هر باس و حتی دشمن معمولی، الگوی مبارزه‌ی خاص خودشان را دارند که مدتی طول می‌کشد تا آنها را حفظ‌کرده و حرکات دشمنتان را پیش‌بینی کنید که این مورد با آزمون و خطا و مرگ‌های پیاپی میسر می‌شود.

حالا که با سبک سولزلایک آشنایی کاملی پیدا‌کردید، ۵ بازی خوب در این سبک را به شما معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر‌است که سری بازی‌های سولز در این لیست حضور ندارند چون این سبک توسط این سری بازی‌ها خلق شده است و بازی‌های حاضر در لیست از سری سولز الگو برداری کرده‌اند.

Blasphemous

بازی Blasphemous
  • سازنده‌ی بازی: استودیو The Game Kitchen
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن ۴، پی‌سی، نینتندو سوییچ و ایکس باکس وان

 

بازی Blasphemous نه تنها متفاوت ترین بازی در این لیست است، بلکه برخلاف ظاهر پیکسلی‌اش شدیدا تاریک و مخوف است. داستان بازی درباره فرقه‌های مذهبی و درگیری‌های بین آنها‌است که با فضای بسیار خشن و تاریک روایت می‌شود. گیم‌پلی بازی شدیدا سخت است و یادگیری آن صبر و حوصله‌ی فراوانی می‌طلبد. اکشن‌های سریع در استایل هک اند اسلش (Hack And Slash) که با سختی دارک سولز‌ها ترکیب‌شده‌اند و رنگ و لعابی پیکسلی دارد، همه‌ی آن چیزی است که گیم‌پلی بازی Blasphemous می‌تواند در بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه دهد.

The Surge

بازی The Surge
  • سازنده بازی: Deck 13
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن ۴، پی‌سی و ایکس باکس وان

 

بازی The Surge توانسته‌است با حفظ المان‌های سولزلایک و گیم‌پلی چالش‌برانگیز آن، داستان خودش را بر خلاف بقیه‌ی بازی‌های هم‌سبک خودش در دنیایی علمی تخیلی روایت کند. پیشرفت بشریت باعث‌شده تا انسان‌ها بتوانند اکثر معلولیت‌های جسمی را از بین برده و ربات‌هایی را طراحی کنند که کمک‌حال مردم باشند. اما با شیوع یک ویروس تمام ربات‌ها از فرمان انسان‌ها سرپیچی می‌کنند و در همین حین، شخصیت اصلی بازی که فراموشی‌گرفته، برای مطلع‌شدن از اتفاقاتی که در دنیا افتاده‌است، پا به جهان بازی می‌گذارد. یکی از نو‌آوری‌های خوبی که در گیم‌پلی بازی The Surge وجود دارد، قابلیت فوکوس‌کردن بر روی اعضای‌بدن دشمنان و قطع‌کردن آنها‌است که به لطف مبارزات نرم‌بازی، شدیدا لذت بخش است.

Ashen

بازی Ashen
  • سازنده‌ی بازی: استودیو A44
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن ۴، پی‌سی، نینتندو سوییچ و ایکس باکس وان

 

بازی Ashen توانسته‌است با گیم‌پلی لذت بخش خود، تبدیل به اثری شود که حتی کسانی که با این سبک آشنایی ندارند را هم به دنیای آرامش‌بخش خود دعوت کند. دنیای بازی Ashen خدای خودش را از دست داده و تاریکی تمام دنیا را فراگرفته‌است. تنها یک نفر می‌تواند این دنیا را از نابودی نجات دهد و آن هم کسی نیست جز شما. داستان بازی در همین حد به شما توضیح داده می‌شود و باقی‌آن را باید خودتان با گشت و گذار در محیط‌های زیبای آن متوجه‌شوید. گیم‌پلی بازی Ashen تقریبا همان فرمول بازی‌های دارک‌سولز را پیش گرفته‌است اما یک تفاوت بزرگ دارد و آن هم حضور یک همراه در تمام طول گیم‌پلی است. البته وجود این همراه از چالش‌های بازی کم نکرده‌است و بازی همانند منبع الهام خود چالش‌برانگیز و مبارزات آن طاقت‌فرسا‌است. در مجموع می‌توان به بازی Ashen به عنوان یک دارک‌سولز با فضایی آرامش‌بخش که گیم‌پلی سرگرم‌کننده‌ای دارد یاد کرد و از تجربه‌ی آن لذت برد.

Nioh

بازی Nioh
  • استودیو سازنده: استودیو Koei Tecmo
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن ۴، پی‌سی

استودیو قابل احترام Koei Tecmo که در سالیان پیش سری بازی‌های انقلابی نینجا گایدن (Ninja Gaiden) را ساخته‌بود، با ساخت یک بازی در سبک سولزلایک به نام Nioh به همه ثابت‌کرد که توانایی بالایی در تولید بازی‌های چالش‌برانگیز دارد. داستان بازی Nioh در ژاپن جریان دارد و درباره فردی به‌نام ویلیام آدامز (William Adams) است که در طی نبرد ایرلند و ژاپن، توسط ژاپنی ها به گروگان گرفته‌شده و باید سعی کند خودش را نجات دهد. گیم‌پلی بازی Nioh شباهت‌های بسیار زیادی به سری سولز دارد اما یک نوآوری بسیار خوب در سیستم مبارزه‌ی آن دیده می‌شود و آن هم وجود قابلیت نحوه ایستادن (Stance) است. این مورد به بازیکن اجازه می‌دهد که در زمان مقابله با دشمنان از گارد‌های مختلفی استفاده‌کرده و ضربه‌های آنها را دفع و سریع‌تر حمله کند. در کل بازی Nioh اثری رضایت بخش برای طرفداران سولز محسوب می‌شود و تجربه‌ی آن به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

خرید بازی Nioh و بازی Nioh 2 از فروشگاه تیلنو

Hollow Knight

بازی Hollow Knight
  • سازنده‌ی بازی: استودیو Team Cherry
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن ۴، پی‌سی، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ

 

استودیو کوچک Team Cherry با ساخت بازی Hollow Knight به همه ثابت کرد که برای ساخت یک اثر ماندگار نیازی به گرافیک‌های فک برانداز نیست. این بازی از لحاظ گیم‌پلی تقریبا نقص خاصی ندارد و یک اثر سولزلایک و پلتفرمر دو بعدی تمام‌عیار است. طراحی هنری بازی نیز به معنای واقعی کلمه زیباست. تمام محیط‌ها با بیشترین جزئیات طراحی شده‌اند و حتی شخصیت‌ها و دشمنان نیز از تنوع بالایی برخوردارند که لذت صحبت‌کردن و نبرد با آنها به لطف طراحی دقیقشان دو‌چندان می‌شود. در کل می‌توان گفت که بازی Hollow Knight یکی از بهترین بازی‌های سولزلایک دو‌بعدی است که تضمین ساعت‌ها سرگرمی و لذت را به بازیکن می‌دهد.

نظراتتان را با تیلنو درباره سبک سولزلایک به اشتراک بگذارید.

منبع : وبسایت Rock Paper Shotgun

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.