گیم پلی بازی, نمایش و پیش نمایش

بازی Godfall: هر آن چه که در مورد این بازی می‌دانیم

بازی Godfall

بازی Godfall یکی از اولین آثاری بود که انتشار آن بر روی پلی استیشن 5 تایید شد و توجهات بسیاری را از سمت طرفداران به خود جلب کرد. اگر می خواهید با تمامی اطلاعات منتشر شده از این بازی آشنا شوید، به هیچ وجه ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

بازی Godfall

بازی Godfall جزء یکی از اولین بازی‌هایی بود که برای پلی استیشن 5 تایید شد و در ابتدا شایعه‌هایی مبنی بر انحصاری بودن این بازی بر روی کنسول‌های نسل نهمی سونی پخش شده بود. اما در ادامه متوجه شدیم که این اثر بر روی رایانه‌های شخصی هم منتشر خواهد شد. بازی Godfall یک بازی Looter-Slasher است که تمرکز زیادی را بر روی گیم پلی مبارزات و سیستم Loot و گشت و گذار در نقشه، گذاشته است. هم چنین، وظیفه‌ی توسعه‌ی این بازی را استودیو Counterplay بر عهده دارد. البته جالب است بدانید که شرکت Gearbox هم وظیفه‌ی انتشار این بازی را بر عهده دارد و هم دخالت‌هایی را در زمینه‌های مختلف، بر روی توسعه‌ی بازی می‌کند.

پس از نمایش این بازی در مراسم PS5 Future of Gaming اطلاعات بیش‌تری از این بازی منتشر شد و در حال حاضر، شناخت کامل‌تر و جامع‌تری نسبت به این اثر اکشن داریم. بازی Godfall قرار است در کنار صحنه‌های اکشن و سیستم Loot بازی، قابلیت‌های مختلفی را هم در اختیار بازیکن قرار دهد تا بتواند به یک بازی اکشن آدرنالین محور تبدیل شود. اما موضوعی که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد، شباهت غیرقابل انکار این بای به جلوه‌های بصری God of War است. در زمان پخش این تریلر، بحث‌های زیادی در مورد شباهت این بازی به God of War مطرح شد و برخی از کاربران ادعا کردند که «گادفال» از روی انیمیشن‌های خدای جنگ، الهامات بسیاری گرفته است. به طور دقیق‌تر، در فضای مجازی ویدیوهایی پخش شده بود که از مشابه بودن انیمیشن‌های سپر (shield) کریتوس و شخصیت‌های بازی Godfall خبر می‌داد.

گادفال قصد دارد بازیکنان را در یک سفر فانتزی همراهی کند و یک تجربه‌ی اکشن سوم شخص را به وجود آورد. سیستم مبارزه‌ی این بازی، شبیه به آثhر Souls-Borne است و می‌توان رگه‌هایی از Heavy Attack و Light Attackهایی که در سری سولز شاهد آن بودیم را، مشاهده کرد. هم چنین، جالب است بدایند بازی Godfall در کنار بخش یک نفره‌ی آفلیاآفلاین، قابیلت تجربه به صورت Co-Op هم دارد و شما می‌توانید به اتفاق دوستان خود، به تجربه‌ی این بازی بپردازید. در دنیای بازی، پنج کلاس مختلف در زمینه‌ی اسلحه‌ها وجود دارد که شما می‌توانید از میان این پنج تا، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و به نبرد دشمنان بروید. هر کدام از این اسلحه‌ها، ویژگی‌های خاصی دارند و می‌توانند تجربه‌ی متفاوتی را به وجود آورند. علاوه بر اسلحه‌ها، حدود ۱۲ تا زره یا armor متنوع در بازی وجود دارد که با نام ValorPlates شناخته می‌شوند و هر کدام ظاهر و قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارند.

همان طور که می‌توان از تعداد اسلحه‌ها و زره‌های بازی حدس زد، بازی Godfall سبک‌های مختلفی را در عرصه‌ی مبارزه در پیش و روی بازیکن می‌گذارد؛ به طوری که دو نفر می‌توانند شخصیت‌هایی را درست کنند که با شخصیت دوستشان، کاملا متفاوت و متمایز است. هم چنین، قالبیت‌های شخصی سازی گادفال به شما اجازه می‌دهد که شخصیت خود را همان طور که دوست دارید ارتقاء دهید و قهرمان مختص خود را خلق کنید. اگر اطلاعات مربوطه درست از آب درآیند و بازی طبق گفته‌ی سازندگان آنقدر تنوع داشته باشد، ابن اثر می‌تواند به اثری با ارزش تکرار بالا تبدیل شود و مانند بازی‌های Looter درون بازار، حداقل درآمد خوبی را برای ناشر، به همراه آورد.

بازی Godfall

بازی Godfall چه زمانی عرضه خواهد شد؟

بازی Godfall

بازی Godfall  برای اولین بار، در مراسم Game Awards 2019 به عنوان یکی از بازی‌های پلی استیشن 5 معرفی شد. توجه کنید که در آن زمان، هیچ ایده‌ای از ظاهر این کنسول نداشتیم و اطلاعات به شدت محدودی در مورد کنسول نسل نهمی سونی، در دسترس بود. بنابراین، گادفال مدت‌ها است که به دست توسعه سپرده شده و سازندگان وقت زیادی را بر روی این بازی و بخش‌های مختلف آن، گذاشته‌اند. به هر حال، همان طور که پیش از این ذکر کردیم، وظیفه‌ی توسعه‌ی این اثر را استودیو Counterplay بر عهده دارد و شرکت Gearbox هم آن را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند. سازندگان هنوز جزئیات دقیقی در مورد تاریخ عرضه‌ی بازی منتشر نکرده‌‌اند، اما اطلاعاتی از زمان حدودی انتشار، در دسترس است. با توجه به این اطلاعات، بازی Godfall در تعطیلات ۲۰۲۰ (اواخر پاییز) عرضه خواهد شد و این بدان معنی است که گادفال ماه‌های پایانی سال میلادی را به عنوان  پنجره‌ی زمانی هدف، انتخاب کرده‌ است. انتخاب زمان انتشار این اثر، چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد، چرا که بازی‌های معروف و موردانتظار زیادی در این بازه‌ی زمانی منتشر می‌شوند و گادفال ممکن است در زیر سایه‌ی سایر آثار AAA قرار گیرد و انتظارات ناشر را از درآمدزایی بازی، برطرف نکند. هم چنین، سر و صدا و هیجان حول انتشار دو کنسول ایکس باکس سریز ایکس و پلی استیشن 5 می‌تواند بر روی فروش و دیده شدن بازی یک سری تاثیرات منفی داشته باشد.

اگر با استودیو Counterplay آشنایی چندانی ندارید، باید متذکر شویم که این استودیو تنها سابقه‌ی یک اثر دیگر را به جز گادفال در کارنامه دارد و نمی‌توان این توسعه دهنده را، جزء بازی ساز‌های کهنه کار و متجرب دانست. اما موردی که می‌توان به آن امیدوار شد، بازی قبلی این استودیو، یعنی بازی Duelyst، است که توسط شرکت Bandai Namco به انتشار رسید. بازی Duelyst یک اثر استراتژی بود که طرفدارن خاص خود را داشت. اما موردی که این بازی را به نحوی خاص می‌کند، تمایل آن به استفاده از مکانیک‌ بازی‌های کارتی است و این جزء، باعث شده بود با یک استراتژی متفاوت رویرو شویم. اما آن چه که در این میان مشخص است، این است که Counterplay به هیچ وجه تجربه‌ی لازم را برای ساخت یک اثز AAA مانند بازی Godfall را ندارد. اما خلاقیت‌های این تیم در زمینه‌ی بازی Duelyst می‌تواند کمی دلگرم کننده باشد.

تریلر گیم پلی و جزئیات آن

تریلر ابتدایی بازی Godfall که در مراسم Game Awards پخش شد، به غیر از یک تریلر سینمایی هیچ اطلاعات خاصی را در اختیار طرفداران نگذاشت. شرایط به همین کونه پیش رفت و تا مدت‌ها از گیم پلی بازی و کلیت آن، اطلاعت مهمی نداشتیم. اما تریلر آن در مراسم PS5 Future of Gamimg (که می‌توانید آن را در بالاتر مشاهده کنید) اطلاعات در خور توجهی را در مورد گیم پلی اثر، در اختیار ما گذاشت. در واقع، قبل از این تریلر گیم پلی نهایت اطلاعاتی که از بازی موجود بود، یک تیزر شش ثاینه‌ای لو رفته بود که کیفیت مناسبی هم نداشت.

در تریلر گیم پلی بازی Godfall ما اولین نگاه را به آپریون (Aperion)، دنیای در حال نابودی این بازی، انداخیتم. هم چنین، همان طور که گفته شد بالاخره توانستیم چند دقیقه‌ای از گیم پلی آن را مشاهده کنیم تا بازی را بهتر از هر موقعی بشناسیم. جدیدترین بازی استودیو Counterplay، قرار است مبارزات تن به تن را در یک دنیای فانتزی به نمایش بکشد که بازیکن می‌تواند در طول آن، از مهارت و ویژگی‌های مختلفی استفاده کند تا دشمنان را از پا درآورد. در واقع، بازیکن می‌تواند در حین تجربه‌ی روند بازی، زره‌هایی را با عنوان God-Like Armor به دست آورد که از سطح بسیار بالایی برخوردار است.

رویدادها و داستان بازی Godfall در مورد چیست؟

بازی Godfall

کیت لی (Keith Lee)، تهیه کننده‌ی اجرایی گادفال، در طی مصاحبه‌ای که با وبسایت Playstation Lifestyle داشت، اطلاعات بیش‌تری را در مورد بازی ارائه داد. لی در مورد منابع الهام بازی، نوع روایت و چگونگی مرتبط شدن داستان‌های مختلف با هم اطلاعاتی را با طرفداران در میان گذاشت. داستان بازی، از روی یک سری از رمان‌ها مانند The Stormlight Archive و فواره، نوشته‌ی ایزاک آسیموف، گرفته شده است و سازندگان به نوعی، یک الگوی روایی را در پیش روی رویکرد توسعه گذاشته‌اند. البته لی مشخص نکرد که منظور از «الهام بردای» چیست و این اقتباس‌های قرار است چگونه در داستان بازی اعمال شود.

لی در مورد داستان بازی توضیح داد:

دنیا در حال تقسیم شدن به پنج اقلیم زمین، آب، هوا، آتش و روح است. شما به عنوان یکی از آخرین بازماندگان فرقه‌ی شوالیه‌ها قصد دارید از آخرالزمان جلوگیری کنید و آخرین بخش‌های باقی مانده‌ی دنیای آن‌ها را نجات دهید.

هم چنین، لی در طی مصاحبه‌ای که با وبسایت Games Radar داشت اشاره کرد که بازی Godfall یک اثر Shooter-Slasher است که دارای قابلیت بازی کردن به صورت Co-Op نیز است. وقایع بازی در یک دنیای فانتزی پویا جریان دارد که از شوالیه‌های قهرمان و جادوهای باستانی پر شده است. البته با توجه به اطلاعات، نمی‌توان انتظار یک بازی فانتزی بزرگ مانند ویچر را داشت، اما گادفال می‌توان با استفاده از اکشن‌های جذابش و ارائه دادن یک جهان جذاب، به یک اثر موفق تبدیل شود.

هم چنین، آن طور که از ظاهر مشخص است، مجموعه زره‌هایی که در دنیای بازی پیدا می‌شود، تاثیر چشم گیری در طی اتفاقات بازی دارد. این زره‌ها با نام Valorplates شناخته می‌شوند در سراسر جهان بازی Godfall حضور دارند و شما می‌توانید با پیدا کردن قطعات مختلف این زره‌ها، یک ست جدید درست کنید یا آن چه را که در اختیار دارید، ارتقاء دهید. هر کدام از این valorplatesها قابلیت عجین شدن با حالت‌های متنوع را دارند که هر کدام از این حالت‌ها، می‌تواند روند مبارزات و گیم پلی بازی را تغییر دهد. در واقع، شما می‌توانید با استفاده از زره‌های مختلف، تکنیک‌ها و جادوهای مختلفی را به سمت دشمنان خود روانه کنید.

گیم پلی بازی Godfall: اطلاعاتی که تا این لحظه می‌دانیم

بازی Godfall

با توجه به آن که در وبسایت رسمی بازی Godfall حک شده است، این بازی قرار است به یک اثر Looter-Slasher تبدیل شود. در واقع، سیستم مبارزات این بازی قرار است شباهت‌های بسیاری به آثاری مانند Dark Souls و God of War داشته باشد. مکانیک مبارزات این بازی قرار است مانند منایع الهامش، بر اساس حمله، جاخالی و دفاع باشد و در همین حین، ویژگی و مهارت‌هایی را پشتیبانی کند که روند گیم پلی از آن حالت تکراری خود، دور کند؛ تا این عبارت به توصیف کلمه‌ی Slasher پرداختیم. اسلشر در واقع یک سبک مبارزه است که در چند وقت اخیر به تنهایی تبدیل به یک زیرشاخه از سبک اکشن شده است و بازی‌های زیادی قصد دارند وارد این زیرشاخه‌ی محبوب شوند. بازی‌های اسلشر بیش‌تر تمرکز خود را بر روی مبارزه با اسلحه‌های سرد و سنتی می‌گذارند و اکثرا هم در عمق بازی‌های سوم شخص دیده می‌شود.

کلمه‌ی Looter هم به معنای «لوت محور» بودن بازی Godfall است. به عبارتی دیگر، لوت کردن محیط و گشتن نقشه یکی از اساسی‌ترین مکانیک‌های این بازی است و بازیکن باید در طی مراحل و محیط‌های مختلف، نیم نگاهی هم به آیتم‌های پیرامون خود داشته باشد. از جمله‌ بازی‌هایی که جزء زیرسبک Looter حساب می‌شوند، می‌توان به Division، مجموعه‌ی Borderlands و Destiny اشاره کرد.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، بازی Godfall قرار است از زاویه‌ی دید سوم شخص مبارزات را به بازیکنان نشان دهد و این دوربین، نقش مهمی در جذاب نشان دادن مبارات بازی خواهد داشت. هم چنین، روند بازی از قابلیت Co-Op هم پشتیبانی می‌کند و بازیکن می‌تواند با دوستان خود، در تیم‌های سه نفره به مبارزه با دشمنان بپردازد. هم چنین، بدیهی است که تجربه‌ی مبارزات تن به تن این بازی همراه با دوستان، لذت بخش‌تر خواهد شد. البته آن دسته از بازیکنانی هم که تمایل دارند خط داستانی را به تنهایی به پایان برسانند، می‌توانند این کار را به طور کامل انجام دهند.

همان طور که در تریلر گیم پلی بازی Godfall مشاهده کردید، این بازی قرار است از یک سیستم Parry کردن دشمنان استفاده کند که شباهت زیادی به بازی sekiro: Shadow Die Twice دارد. به عبارتی ساده‌تر، اگر شما توانید در لحظه‌ی مناسبی از خود دفاع کنید، گارد حفاظتی دشمنان می‌شکند و شما می‌توانید با تمام قوا به سلاخی آن ها بپردازید. بازی Godfall مانند نسخه‌ی پایانی خدای جنگ، بازیکن را به نبرد با دشمنان مختلف می‌فرستد که در بیش‌تر مواقع، به طور گروهی حمله ور می‌شوند. علاوه بر این دشمنان کوچک و گروهی، در طی روند داستان با باس‌ فایت‌های مختلفی هم روبرو خواهید شد و برای به پایان رساندن روند هر مرحله، کشتن Boss آن اجباری است. شاید قابلیت بازی به صورت Co-Op در مبارزه‌ی با باس‌ها بیش‌تر به درد بخورد؛ چرا که ممکن است در برخی از مواقع، بیش از حد چالش برانگیز شوند و بازیکن را به زحمت بیندازند.

کیت لی، در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود با وبسایت Playstation Lifestyle اطلاعات جدیدی را در مورد روند مبارزات منتشر کرد. او متذکر شد که بازیکن دارای تیر بی‌نهایت در مبارزت از راه دور است و شما می‌توانید با استفاده از تیر و کمان خود در بازی Godfall هر چقدر که می‌خواهید به سمت دشمنان تیر شلیک کنید. هم چنین، شخصیت قابل بازی دارای دو اسلحه‌ است و می‌تواند در صورت تمایل، در هر لحظه‌ای میان این دو تعویض کند.

هم چنین، شخصیت قابل بازی به طور کامل از ویژگی‌های شخصی سازی پشتیبانی خواهد کرد و دارای قابلیت‌های منعطفی خواهد بود. این عبارت بدان معنا است که شما می‌توانید شخصیت خود را با سبک بازیتان، همسان سازید و مبارزات را به شکل دلخواه، ادامه دهید. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که سازندگان به طور کامل ادعا کرد‌ه‌اند که از بازی Monster Hunter: World به عنوان منبع الهام اصلی خود بهره برده‌اند. اگر شرایط به طور واقعی همین گونه پیش برود، ممکن است بازی Godfall به یک اثر شکست خورده تبدیل شود. بازی Monter Hunter: World یک بازی نقش آفرینی بود و همین عناصر RPG آن باعث شد که روند مبارزات از حالت تکرار گونه خارج شود و  سازنده تمرکز زیادی را بر روی این زمینه گذاشته بود. حال اگر بازی بازی Godfall بخواهد روند مشابهی را با مانستر هانتر پیش بگیرد، ممکن است که به تکرار دچار شود و پس از مدتی، حوصله‌ی بازیکن را سر ببرد. به طور کلی، انظار یک بازی مشابه با مانستر هانتر را بکشید که یک توسعه‌ دهنده‌ی تازه کار، به ساخت آن می‌پردازد.

تاریخ انتشار و پلتفرم‌های مقصد

بازی Godfall

ممکن است با توجه به تاریخ انتشار بازی که همزمان با عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهمی است، فکر کنید که بازی Godfall برای پلی استیسن 4 هم منتشر می‌شود. اما با توجه به اطلاعات رسمی چنین اتفاقی به واقعیت نخواهد پیوست. گادفال در زمینه‌ی کنسول‌ها، به طور انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر می‌شود؛ اما همان طور که اشاره شد نسخه‌ی رایانه‌های شخصی آن هم در روز انتشار در دسترس خواهد شود. اما نکته‌ی قابل توجه این است که فروش نسخه‌ی PC بازی Godfall به طور انحصاری در اختیار فروشگاه Epic Games قرار دارد و طرفداران تنها از طریق این پلتفرم می‌توانند به تجربه‌ی این اثر بپردازند. اما آن طور که به نظر می‌رسد، انتشار گادفال برای پلی استیشن 5، به طور کامل انحصاری نیست و شاید بهتر است آن را با نام انحصار زمانی صدا کنیم؛ چرا که شایعه‌های زیادی در مورد عرضه‌ی آن بر روی ایکس باکس سریز ایکس پخش شده است. اما باید تا زمان عرضه‌ی اطلاعات بیش‌تر صبر کنیم، چرا که بازی Godfall در روز عرضه تنها بر روی دو پلتفرم پلی استیشن 5 و رایانه‌های شخصی قابل تجربه می‌باشد.

با توجه به صحیت‌های کیت لی، توسعه‌ی بازی Godfall با توجه به سخت افزار قدرتمند پلی استیشن 5 مزیت‌های خود را دارد. لی ادعا کرد که حافظه‌ی SSD قدرتمند پلی استیشن 5 به سازندگان اجازه می‌دهد که نهایت جزئیات مد نظر خود را بر روی آثار اعمال کنند. یکی از هزاران قابلیت حافظه‌ی SSD، کوتاه‌تر کردن صفحات لویدنگ است که در اواخر نسل هشتم، کمی اذیت کننده شده بود و بیش‌تر بازی‌ها برای اجرا نیاز به اجرای یک Loading طولانی داشتند. هم چنین، ویژگی Adaptive Triggers می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی جذابیت مبارزات بگذارد. این ویژگی، باعث می‌شود که دو دکمه‌ی R2 و L2 به نهایت دقت و حساسیت خود برسند. این قابلیت نه تنها در بازی Godfall، بلکه در بیش‌تر بازی‌ها موجود در بازار تاثیر مثبتی می‌گذارد و باعث می‌شود که بازیکن آثار را به طور واقع گرایانه‌تری تجربه کند.

این تمامی اطلاعاتی بود که تا این نقطه از سال در مورد بازی Godfall داشتیم. بدون شک، با گذشت زمان اطلاعات بیش‌تری در مورد این بازی منتشر می‌شود و به ما اجازه می‌دهد تا با جدیدترین بازی استودیو Counterplay آشنایی بهتری کسب کنیم. در واقع، از آن جایی اطلاعات از انتشار بازی در زمان عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 5 خبر می‌دهد، احتمالا در ماه جاری اطلاعات بیش‌تری در مورد این بازی کسب خواهیم کرد؛ چرا که سازندگان برای فروش بیش‌تر به معرفی جامع‌تر بازی خود نیاز دارند. اما آن چه که می‌توان در مورد آن اطمینان داشت، این است که بازی Godfall یک عضو مهم در Line-Up بازی‌های پلی استیشن 5 است و سونی حساب زیادی را بر روی این بازی باز کرده است و امید داد که به فروش کنسول‌هایش، کمک شایانی کند.

نظر شما درباره‌ی آینده‌ و سرنوشت بازی Godfall چیست؟ آیا می‌تواند به همان اثری تبدیل شود که همه در مورد آن فکر می‌کنند؟ یا بی‌تجربه بودن توسعه دهندگان باعث شکست آن می‌شود؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: Gamesradar

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *