بازی, نمایش و پیش نمایش, یادداشت

بازی Cyberpunk 2077 بیش‌تر از آن چه که فکر می‌کنید شبیه بازی Skyrim است

بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 قصد دارد استاندارهای بازی‌های نقش آفرینی نسل بعد را از نو تعریف کند. استودیو CD Projekt، سازنده‌ی بازی Cyberpunk 2077، در این روند تلاش بسیاری کرده است تا از عوامل محبوبیت بازی Skyrim استفاده کند و راه موفقیت آن را ادامه دهد. اگر می‌خواهید متوجه این شباهت‌ها شوید، به هیچ وجه ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 بدون شک یکی از موردانتظارترین بازی‌های دهه‌ی پیش رو است و عده‌ی زیادی از گیمر‌ها و علاقه‌مندان، بی‌صبرانه منتظر تجربه‌ی این بازی مورد انتظار هستند. هیجان ایجاد شده درباره‌ی این بازی آن قدری زیاد است که حتی اعضای استودیو Obsidian هم اعلام کردند که بی‌صبرانه منتظر تجربه‌ی آن هستند. البته این هیجان نوعی از بازاریابی است که استودیو CD Projekt تمرکز زیادی روی آن کرده است. آن‌ها تلاش کردند تا جای ممکن از قابلیت‌های انقلابی بازی خود تعریف کنند تا مردم را برای خرید این بازی وسوسه کنند. البته اگر نخواهیم از حق هم بگذریم، ویژگی‌هایی که قرار است در این بازی مشاهده کنیم، بیش‌تر و پیشرفته‌تر از هر اثری است که تا به امرزو تجربه کرده‌ایم. بازی Cyberpunk 2077 می‌خواهد با ارائه‌ی یک دنیای پرجزئیات و داستانی جذاب، بازی خود را به یکی از موفق‌ترین اثرهای جهان باز یا Open-World چند سال اخیر تیدیل کنند. جدیدترین اثر در دست توسعه‌ی سازندگان مجموعه بازی‌های Witcher، می‌خواهد عمیق‌ترین سطح یک بازی نقش آقرینی را به تصویر بکشد و ماموریت‌های فرعی را به گونه‌ای در خود قرار دهد که هر کدام یک داستان جذاب و عمیق را روایت کنند.

بازی Skyrim درست ده سال پیش، وضعیت مشابهی با سایبرپانک داشت و سازندگان این بازی شعارهای مشابهی سر می‌دادند و اصرار داشتند که اسکایریم قرار است تاریخ جدیدی را در بازی‌های جهان باز و نقش آفرینی تعریف کند. البته شرکت Bethesda موفق به این کار شد و اثری را تحویل دنیای بازی‌های ویدیویی داد که الهام بخش بازی‌های پس از خود شد. این تاثیر به گونه‌ای است که می‌توانیم بگوییم سبک RPG که امروز شاهدش هستیم، به خاطر زمینه‌های فوق‌العاده‌ای است که بازی Skyrim بنا کرد. بازی Cyberpunk 2077 هم این ادعا را دارد و می‌خواهد مانند اسکایریم انقلابی واقع شود و استاندارهای جدید را برای بازی‌های نقش آفرینی تعریف کند. حال در واقع Cyberpunk 2077 می‌خواهد با الهام گیری از اسکایریم، اثر کامل‌تری را منتشر کند و اشتبا‌هاتی که اسکایریم مرتکب آن شد را تکرار نکند. در ادامه، می‌توانید شباهت موجود میان این دو بازی را مشاهده نمایید.

مبارزات تن به تن از مد افتاده

بازی Cyberpunk 2077 قرار است ویژگی‌هایی را ارائه دهد که به طور تقریبی همه‌ی مردم با آن موافق هستند و اعتقاد دارند که این ویژگی‌ها می‌تواند به جذابیت بازی بیفزاید. اما در این میان، افراد بسیار زیادی وجود دارند که مبارزات تن به تن یا همان Melee بازی Cyberpunk 2077 را جزء نقاط ضعف آن می‌دانند. البته باید توجه کنید که تعداد افرادی که می‌خواهند به مبارزات تن به تن بپردازند و از نزدیک دشمنان را از پا درآورند زیاد نیست. بسیاری از نمایش‌های بازی Cyberpunk 2077 با محوریت اسلحه‌های نوآورانه و عجیب و غریب بازی بوده است و همین مورد، توجهات بسیاری را به بازی جذب کرده است.

اما آن طور که از ظاهر ماجرا پیدا است، سیستم مبارزات تن به تن بازی Cyberpunk 2077 قرار نیست که صحنه‌های خون ریزی سینمایی گونه‌ای را ارائه دهد و قرار است که مانند مبارزات Melee بازی Skyrim، از یک مکانیک ساده و غیر سینمایی استفاده کند. البته باید بدانید که سازندگان اظهار کردند که می‌خواهند بهبودهای بسیاری را در مبارزات تن به تن بازی Cyberpunk 2077 پیش از تاریخ عرضه اعمال کنند و قرار نیست که این سیستم، مانند آن چه که در نمایش‌ها دیدیم باشد. به هر حال، انتشار این بازی مورد انتظار چندین بار با تاخیرهای ناامید کننده روبرو شده و مدت زمان ساخت بازی بسیار طولانی شده است. هم چنین توجه کنید که از نمایش‌های اولیه‌ی گیم پلی بازی مدت زمان زیادی گذشته است و استودیو CD Projekt به طور قطعی تمرکز خود را تنها بر روی جلوه‌های بصری نگذاشته است و کارهای بسیاری هم بر روی سایر جزئیات بازی انجام داده است. پس با این وجود می‌توان حدس زد که طراحان گیم پلی بازی در این مدت بیکار ننشسته‌اند و بهبود‌های بسیاری را بر روی رویکرد بازی اعمال کرده‌اند.

بازی Cyberpunk 2077

علاوه بر این موارد، همان گونه که اشاره کردیم بازی Cyberpunk 2077 تمرکز زیادی را بر روی ریبایی‌های بصری گذاشته است و گرافیک فنی خود را تا جای ممکن ارتقاء داده است. همین مورد، می‌توان به جنبه‌های مبارزه‌ی تن به تن نه چندان جذاب بازی، صلابت بیش‌تری ببخشد و باعث شود که این مبارزات، بیش‌تر از هر زمانی زیبا به نظر برسند. اما اگر شما هم جزء دسته‌ی مخالف مبارزات Melee بازی Cyberpunk 2077 هستید، خبر خوبی در این میان وجود دارد. توسعه دهندگان این بازی اعلام کرده‌اند که حتی دشمنان قوی بازی با خط سلامتی زیاد هم، نسبت به گلوله‌های تفنگ آسیب پذیر هستند و بازیکن می‌تواند با تفنگ‌های خود، این دسته از دشمنان را از پا درآورد. پس این خبر، برای آن دسته از کسانی که مبارزه و درگیر شدن با اسلحه‌های گرم را ترجیح می‌دهند می‌تواند بسیار خوشحال کننده واقع شود، چرا که آن‌ها می‌توانند در تمامی طول بازی از اسلحه‌های رنگارنگ خود استفاده کنند. هم چنین با توجه به نمایش‌های بازی، اسلحه‌های گرم هممان با پیشرفت در روند بازی قابل ارتقاء هستند و شما به مرور زمان با تفنگ‌های متفاوت و جذاب‌تری روبرو خواهید شد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها دشمنان خود را سلاخی کنید.

NPCهای شکست ناپذیر

با توجه به اطلاعات رسمی، بازی Cyberpunk 2077 هم مانند بازی Skyrim شخصیت‌های غیر قابل کنترلی (NPC) دارد که قادر به کشتن آن‌ها نخواهید بود. یعنی حتی اگر با اسلحه‌ی خود هم به سمت آن‌ها تیراندازی کنید، هیچگونه آسیبی نمی‌بینند و تا ابد زنده خواهند ماند. این دست از NPCها را کودکان و شخصیت‌های کلیدی داستان تشکیل می‌دهند. به عبارتی دیگر شما در بازی Cyberpunk 2077 نمی‌توانید شخصیت‌های کلیدی داستان و کودکان را به قتل برسانید یا حتی به آن‌ها آسیب وارد کنید. چنین سیستمی در بازی Skyrim هم به کار گرفته شده بود و شما نمی‌توانسیتد به شخصیت‌های اصلی داستان و کودکان کوچک‌ترین آسیبی برسانید. البته ممکن است که برخی از گیمر‌ها به این خاطر ناامید می‌شوند و حسرت کشتن‌ این شخصیت‌ها را خواهند بخورند. ولی از طرفی دیگر، این گونه هم ارزش‌های انسان دوستانه‌ی بازی حفظ می‌شود و هم داستان می‌تواند به راحتی در طی بازی روایت شود. برای مثال اگر یک شخصیت مهم در داستان بازی کشته شود، با اطمینان می‌توان گفت که یک حفره‌ی بزرگ در بازی ایجاد خواهد شد و آن‌ را از رسیدن به اهداف و آرمان‌هایش دور خواهد کرد.

البته همان طور که گفته شد ممکن است که برخی از طرفداران از این ویژگی خوشحال نشوند و آن را جزئی از بازی بنامند که باعث می‌شود از واقع گرایانه بودن بازی بکاهد. هم چنین، از آن جایی که استودیو CD Projekt بارها بازی Cyberpunk 2077 را به عنوان یک بازی جهان باز که قرار است استانداردهایی جدید تعریف کند معرفی کرده، عده‌ای از طرفداران انتظار داشتند که این مورد هم در بازی آزاد واقع شود و دست بازیکنان را در کشتن شخصیت‌های غیر قابل بازی، باز بگذارد. به عبارتی دیگر، آن‌ها انتظار دارند هنگامی که یک شخصیت کلیدی را می‌کشند، آثار و تاثیرات آن را بر روی خط داستانی و دنیای بازی مشاهده کنند و این گونه بیش‌تر از هر موقعی، در بازی غوطه ور شوند. البته می‌توان اظهار کرد که این مورد، آن چنان هم در روند ساخت بازی واجب نبوده و عدم توانایی در کشتن یک سری از NPCها به هیچ وجه به عنوان یک مورد و ویژگی منفی اطلاق نمی‌شود. البته با توجه به گفته‌ی سازندگان هنور هم قابلیت‌های زیادی وجود دارند که از آن‌ها رونمایی نشده است و باید منتظر بمانیم تا بفهمیم چه آزادی عمل‌های دیگری در بازی Cyberpunk 2077 وجود دارد.

بازی Skyrim

درخت مهارت و افزایش Level در بازی Cyberpunk 2077

CD Projekt تایید کرده است که روند افزایش Level در بازی Cyberpunk 2077 شباهت‌های بسیاری به اسکایریم دارد. این روند به گونه‌ای است که اگر شما از هر شیئی در بازی استفاده کنید، مهارت‌های مربوط به آن ارتقاء داده می‌شود. برای مثال، اگر کسی در طول روند گیم پلی خود استفاده‌ی زیادی از کلت‌های کمری ببرد و اکثر دشمنان خود را با آن‌ها بکشد، سطح مربوط به مهارت‌های Pistol ارتقاء خواهد یافت. این مورد به همه‌ی اسلحه‌ها و شاخه‌های دیگر درخت مهارت تعمیم داده می‌شود و استفاده از هر تفنگ یا قابلیتی، به قوی شدن آن کمک می‌کند. این رویکرد مهارت‌ها در بازی Cyberpunk 2077 به خودی خود مناسب است. اما استودیو CD Projekt باید دقت کند که اشتباهات بازی Skyrim را در این زمینه تکرار نکند.

در اسکایریم، بازی شما را تشویق می‌کند که به جای متمرکز کردن حواس خود روی یک ویژگی، تمام مهارت‌ها را فرا بگیرید و از آن‌ها هم استفاده کنید. اگر شرایط به این گونه پیش رود، شما نمی‌توانید تا پاین بازی در مهارت خاصی به درجه‌ی استادی برسید. اما این مورد که بتوانید مهارت‌های بیشتری را بهبود دهید، در هیچ یک از این دو بازی غیر ممکن نیست. اما هنگامی متوجه این روند می‌شوید که نیمی از بازی را پشت سر گذاشته‌اید. به عبارتی دیگر، تنها کسانی می‌توانند همه‌ی ویژگی‌ها یا Skillها را با هم ارتقاء دهند که با بازی آشنایی لازم را دارند و می‌دانند که روند Level-Up در بازی چگونه عمل می‌کند.

تعامل با استفاده از انتخاب دیالوگ

با توجه به گفته‌ی سازندگان، بازی Cyberpunk 2077 دارای تعاملات بسیار عمیقی با محیط است و شما باید همواره اطراف و پیرامون خود را بسنجید تا اتفاق بدی برایتان رخ ندهد. برای مثال، ممکن است هنگامی که در حال گشت و گذار در شهر Nighcity هستید و با NPCهای مختلف صحبت می‌کنید، متوجه یک ماشین مشکوک شوید. در این جور موقعیت‌ها ممکن است سایر ان پی سی‌ها شما را از اوضاع موجود مطلع کنند و به شما هشدار نزدیک شدن یک خودروی مشکوک را بدهند. در این حالت اگر حواس شما جمع باشد و به اندازه‌ی کافی سریع عمل کنید، می‌توانید از چنگال مرگ فرار کنید و متهاجم‌ها را از پا درآورید.

ویژگی مشابهی در بازی Skyrim وجود داشت و ممکن بود در تک تک لحظات یک اتفاق غیر قابل منتظره را مشاهده کنید. بازی Cyberpunk 2077 از این ویژگی الهام برداری کرده است و اتفاقات نامشخصی و غیر منتظره‌ای را در دنیای خود قرار داده است. اما این ویژگی در بازی Cyberpunk 2077 به شکل عمیق‌تری ظاهر خواهد شد. از آن جایی که این بازی آزادی عمل بسیاری را به بازیکن در امر تصمیمات و شخصیت پردازی می‌دهد، ممکن است که افراد زیادی از مردم شهر در مسیرشان با بازیکن برخورد کنند. به عبارتی دیگر، وقتی که شما با یک شهروند بد رفتار می‌کنید، به احتمال زیاد تاثیر آن را در جهان بازی خواهید دید. حال اگر شخصیتی که او را مورد آزار قرار داده‌اید کمی کینه به دل بگیرد، ممکن است که در آینده به سراغ بازیکن بیاید و از او انتقام بگیرد. پس با توجه این موضوعات، انتظار می‌ورد که بازی Cyberpunk 2077 میزبان تصمیمات و دیالوگ‌های زیادی قرار گیرد و بگذارد که بازیکن تاثیر کارهای خود را در ادامه مشاهده کند.

بازی Skyrim

هم چنین جالب است بدانید که به لطف مادسازها، بازی Skyrim میزبان دیالوگ‌های بیشتری شد. از آن جایی که شخصیت اصلی بازی صداگذاری نشده بود و نمی‌توانست کلمه‌ای صحبت کند، آزادی عمل بسیاری در این زمینه به وجود آمد. بنابراین، با توجه به صامت بودن شخصیت اصلی بازی و عدم نیاز به صداگذاری، مادسازها توانستند دیالوگ‌های بسیاری را به بازی استفاده کنند و تنوع زیادی به این زمینه بدهند.

اما این دستاورد در بازی Cyberpunk 2077 شدنی نسیت. از آن جایی که V، شخصیت اصلی بازی، صداگذاری شده است و تک تک دیالوگ‌ها را به زبان می‌آورد، مادسازها نمی‌توانند کار مشابهی را در این بازی انجام دهند. اما CD Projekt زمینه‌ی پیشرفته‌تری را برای مادسازها به وجود آورده است که می‌توانند در طول آن، هر چه که تصور می‌کنند را در بازی پیاده کنند. ساخت مادهای مختلف، می‌تواند بر ارزش تکرار و طول زمانی بازی، اضافه کند و باعث شود که یک بازیکن برای ساعت‌های طولانی‌تری در بازی Cyberpunk 2077 وقت بگذراند. هم چنین، با توجه به تداوم مادسازی برای اسکایریم، می‌توان انتظار پشتیبانی طولانی مدت مادسازها را از این بازی داشت. جالب است بدانید با وجود این که ده سال از انتشار آخرین نسخه‌ی Elder Scrolls می‌گذرد، اما هنوز هم مادسازهایی پیدا می‌شوند که محتوای جدیدی را برای این بازی گسترش دهند.

اجازه‌ی اعمال MOD در بازی Cyberpunk 2077

بسیاری از بازی‌های جهان باز و نقش آفرینی، حجم بزرگی از موفقیت خود را مدیون جامعه‌ی مادسازها هستند. این دسته از افراد، با تولید محتوای جدید برای یک بازی، گیمرها را مجبور می‌کنند تا بار دیگر به یک بازی بازگردند. به همین دلیل، برخی از طرفدارن که خبر عدم پپشتیبانی بازی Cyberpunk 2077 را از ماد‌ها شنیدند، بسیار ناامید و سرافکنده شدند. اما با توجه به اطلاعات جدیدتر، می‌دانیم که این اثر در چند ماه پس از عرضه‌ی خود، میزبان جامعه‌ی کاربری مادسازها می‌شود. این تاخیر، ممکن است به خاطر بیش‌تر کار کردن سازندگان بر روی این بخش باشد. همین موضوع که CD Projekt به حرف‌های طرفدارن گوش داده و برای آن‌ها بخش مورد علاقه‌شان را تدارک دیده است، قابل احترام است. البته این را هم باید بدانید که بازی Skyrim هم در زمان عرضه از MOD پشتیبانی نمی‌کرد و این قابلیت حدود شش ماه پس از عرضه‌ی رسمی بازی در دسترس قرار گرفت. پس می‌توانیم انتظار اتفاق مشابهی از بازی Cyberpunk 2077 بکشیم.

 هم چنین، جامعه‌ی مادسازی می‌تواند کمک‌های بسیاری به یک بازی کند. آن‌ها می‌توانند بخش‌های مختلف بازی را بهبود ببخشند و روی آن‌ها کار کنند. در این صورت، دیگر نیازی به تاخیر خوردن بازی Cyberpunk 2077 و به روز رسانی‌های حجیم نیست و می‌توان مشکلات فنی را به MODهای مختلف سپرد.

بازی Cyberpunk 2077

همان طور که توضیح دادیم، بازی Cyberpunk 2077 قرار است شباهت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف با بازی Skyrim تجربه کند و الهام‌های زیادی از آن بگیرد. در واقع، این روند درستی است، چرا که همین اسکایریم باعث شد که فلسفه‌ی بازی‌های نقش آفرینی و جهان باز تغییر پیدا کند و به تکامل امروز برسد. شاید اگر این بازی ساخته نمی‌شد، هیچ وقت شاهد بازی‌هایی مانند Witcher و Horizon Zerp Dawn نبودیم. اما از طرفی دیگر، بازی Cyberpunk 2077 می‌تواند از اشتباهاتی که اسکایریم گرفتار آن شد، دوری کند و به رفع آن‌ها بپردازد.

اما اطمینان حاصل کنید، چه سایبرپانک 2077 موفق شود چه نشود، این میان اسکایریم است که باعث شد این پروژه شروع شود و یک استودیوی بزرگ دست به ساخت آن بزند. بنابراین، بازی Skyrim تا سال‌ها جاودانه خواهد بود و به عنوان یک کلاس بازی سازی استفاده خواهد شد. این اتفاق می‌تواند در بازی Cyberpunk 2077 هم تکرار شود و این بازی را به عنوان یکی از الگوها و جریان‌های اصلی صنعت تبدیل که تا نسل‌ها در یاد و خاطر گیمرها باقی بماند.

بازی Cyberpunk 2077 قرار است در ۲۹ آبان ۹۹ (۱۹ نوامبر) بر روی پلی استیشن، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی منتشر شود. هم چنین نسخه‌ی ارتقاء یافته‌ی این بازی برای پلتفرم‌های Google Stadia، ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازارها خواهد شد.

بازی Cyberpunk 2077

در پایان اگر قصد دارید پیش از عرضه‌ی بازی Cyberpunk 2077 به تجربه‌ی آثار دیگر استودیو CD Projekt بپردازید، می‌توانید به صفحه‌ی خرید بازی Witcher 3 مراجعه نمایید. هم چنین برای تهیه بازی‌های دیگر، می‌توانید به صفحه‌ی خرید بازی PS4 مراجعه نمایید.

نظر شما درباره‌ی بازی Cyberpunk 2077 چیست؟ آیا این بازی می‌تواند ادامه‌ی راه بازی Skyrim را در پیش بگیرد و به یک بازی انقلابی تبدیل شود؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.

منبع: Game Rant

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.