در میان بازیهای بسیار پرشماری که در سبک اشباع شدهی بتل رویال (Battle Royale) منتشر شدهاند، تعداد محدودی از بازیها توانستند مخاطبان زیادی را جذب کنند و با ارائهی محتوای جدید و به روز نگه داشتن بازی، آنها را حفظ کنند. بازیهایی مانند فورتنایت (Fortnite)، ایپکس لجندز (Apex Legends) و Call Of Duty Warzone، با ارائهی گیمپلی و حالتهای بازی خلاقانه و جذاب، تبدیل به چرخ دندههای مالی این صنعت شدهاند و سهم بسیار زیادی از درآمد صنعت ویدیو گیم را به خود اختصاص دادهاند. حال استودیو فرانسوی یوبی سافت (Ubisoft) که سابقهی خوبی در ساخت و ارائهی بازیهای چند نفره دارد، با معرفی و انتشار بازی Hyper Scape به بازار این سبک وارد شد. اما بازی هایپر اسکیپ چه چیز جدیدی را در اختیارمان میگذارد؟ با تیلنو همراه باشید تا پاسخ این سوال را به شما بدهیم.
واقعیت مجازی، سرگرمی بشریت در سال ۲۰۵۴
دنیا و اتفاقات بازی Hyper Scape در سال ۲۰۵۴ جریان دارد. در جایی که پیشرفت بسیار زیادی تکنولوژی، با افزایش جمعیت و تبدیل شدن جامعه یک دیستوپیا همراه شده است. شهروندان شهر نئو آرکیدیا (Neo Arcadia) زندگی خسته کننده و تکراری را سپری میکنند و افسردگی تمام این منطقه را فرا گرفته است. با تمامی این اوصاف اما، شرکتی به نام پریسما (Prisma) دست به ساخت دنیایی واقعیت مجازی میزند و آن را هایپر اسکیپ مینامد. این دنیا به مردم اجازهی زندگی کاملا آزادانه و بدون هیچ محدودیت و مسئولیتی را میدهد. در دنیای هایپر اسکیپ، بازی به نام Crown Rush وجود دارد که مردم با ورود به آن، در کنار ۹۹ نفر دیگر به صورت انفرادی و یا تیمی باید برای برنده شدن در یک بازی بتل رویال تلاش کنند که این مورد، همان بخشی است که ما بازیکنان نیز میتوانیم تجریه کنیم.
داستان و فضای کلی بازی جذاب به نظر میرسد. اما هیچ بازی چند نفرهای برای داشتن یک روایت خوب و یا تم داستانی جذاب، تبدیل به اثری پرمخاطب نمیشود و مهمترین بحث برای یک بازی چند نفره، گیمپلی آن است. جایی که بازی Hyper Scape با ارائهي چند نوآوری میتواند مخاطبان را برای مدتی سرگرم خود کند.
نبرد در هوا و زمین؛ اساس گیمپلی Hyper Scape
گیمپلی بازی Hyper Scape در ابتدا شبیه به دیگر آثار بتل رویال و به خصوص بازی Apex Legends به نظر میرسد. اما پس از تجربهی بازی برای مدتی کوتاه، متوجه میشوید که این بازی ساز و کاری بسیار متفاوت از دیگر بازیهای موجود دارد. سرعت در گیمپلی هایپر اسکیپ حرف اول را میزند و نداشتن تحرک در مبارزات مساوی با کشتهشدن است. وجود ویژگی پرش دوتایی و یا قابلیتهای ویژهای که به بازیکن اجازهی جابهجایی بسیار سریع را چه در هوا و چه در زمین میدهند، همه و همه به خدمت سریعتر شدن گیمپلی این اثر در آمدهاند. بازی در حال حاضر دارای ۱۱ اسلحه میباشد که هرکدام کلاسی متفاوت با دیگری دارند و خوشبختانه از تنوع خوبی نیز برخوردار هستند. البته در حال حاضر تعداد کمی از این اسلحهها، به لحاظ قدرت دارای بالانس کامل نیستند که کمی به تجربهی کلی این اثر ضربه میزند. در کنار اسلحهها، این بازی سیستم جدیدی به نام Hacks را به گیمپلی خودش وارد کرده است. هکها در واقع قابلیتهای ویژهای هستند که شما پس از فرود آمدن در نقشهی بازی میتوانید با گشتن در نقشه، آنها را پیدا کنید. این هکها شامل سپر، قابلیت تلپورت، بازیابی نوار سلامتی و چند مورد دیگر میشوند. بازی با اضافه کردن این موارد، تنوع خوبی را به هستهی گیمپلی خود بخشیده است که میتواند مخاطب را برای ساعات بیشتری پای بازی بنشاند.
حالتهای مختلف بتل رویال در بازی Hyper Scape همانطور که بالاتر گفتیم Crown Rush نام دارد و به دو حالت خلاصه میشود. مود اول، بخش تک نفرهی بازی است که شما میتوانید در آن با ۹۹ بازیکن دیگر به تنهایی مبارزه کنید و مود دوم، بازی به صورت تیمهای سهنفره است که تجربهی آن به خصوص با دوستانتان میتواند بسیار جذاب باشد.
نقشهی بازی هایپر اسکیپ که با نام نئو آرکیدیا شناخته میشود، بسیار بزرگ و پهناور است و از محیطهای باز و بزرگ تا کوچههای باریک را شامل میشود. به لطف طراحی بسیار روان و سریع سیستم حرکت در محیط، شما میتوانید به آسانی هرچه تمامتر به همهی نقاط نقشه دسترسی پیدا کنید.
از دیگر ویژگیهای گیمپلی این اثر میتوان به سیستم بسیار جالب و خلاقانهی بازگشت پس از مرگ اشاره کرد. ساز و کار این سیستم به گونهای است که در حالت تیمی، شما پس از مرگ تبدیل به یک اکو (Echo) میشوید و میتوانید آزادانه در نقشه گشت و گذار کنید اما توانایی رویارویی با دشمنان را ندارید و حریفان شما نیز نمیتوانند شما را ببینند. برای بازگشت به بازی شما باید به نقاطی در نقشه که با نام Restore Point شناخته میشوند، بروید و منتظر همتیمیتان باشید تا در آن نقطه شما را به بازی بازگرداند. این سیستم در کنار خلاقانه بودن، میتواند توسط بعضی از بازیکنان به عنوان راهنمایی نیز استفاده شود. به اینگونه که بازیکن کشته شده، میتواند با نشانه کردن Restore Pointهای مختلف، به هدایت باقی بازیکنان بپردازد و آنها را از خطر حضور حریفان نیز مطلع کند.
در بازی Hyper Scape اگر تعداد تیمهای باقی مانده کم و مدت زمان زیادی نیز از بازی گذشته باشد، حالتی به نام Showdown فعال میشود. در این حالت، یک تاج در نقشهی بازی به وجود میآید و بازیکنان باید آن تاج را گرفته و همزمان با نگهداشتن آن، ۴۵ ثانیه در بازی زنده بمانند. این اتفاق در لحظات پایانی بار هیجان و اکشن مسابقه را تا حد زیادی بالا میبرد و همزمان قدرت ریسک پذیری بازیکنان را نیز امتحان میکند که بسیار جذاب و تازه به نظر میرسد. این مورد نیز قابل ذکر است که نقشه در بازی هایپر اسکیپ به شکل دیگر بازیهای بتل رویال بسته نمیشود. بلکه هر بار پس از چند دقیقه، یک منطقه از شهر نئو آرکیدیا کاملا غیب میشود (غیب شدن مناطق، الگوریتم خاصی ندارند و هربار یک منطقه به صورت اتفاقی از بین میرود) و بازیکنان باید به سرعت از آن مکان خارج شوند.
جمع بندی و آیندهی بازی Hyper Scape
بازی هایپر اسکیپ، هنوز در اوایل راه به سر میبرد و دارای مشکلاتی است که اگر در آینده و با پشتیبانی تیم سازنده حل شوند، میتواند تبدیل به یک رقیب جدی برای دیگر بازیهای بتل رویال شود. هستهی اصلی گیمپلی Hyper Scape جذاب است. نوآوریهای بسیار خوبی دارد و سریع بودن آن، مانع تکراری شدنش میشود. بازی از قابلیت (بازی بین پلتفرمی) یا همان کراس پلی (Cross Play) نیز بهره میبرد و شما میتوانید هر زمان که خواستید، سیوهایتان را به کنسول دیگر و یا پیسی خود انتقال دهید و به تجربهی بازی در دستگاهی دیگر بپردازید. در مجموع میتوان گفت که استودیوی فرانسوی یوبیسافت با ورود به بازار سبک بتل رویال و ارائهی اثری که تفاوتهای خوبی با دیگر بازیهای هم سبکش دارد و برنامهها و پشتیبانی طولانی مدتی که از این اثر خواهد کرد، سعی در تبدیل کردن Hyper Scape به یکی از غولهای بتل رویال دارد.
به نظر شما بازی Hyper Scape میتواند تبدیل به اثری پرمخاطب و درآمدزا برای یوبیسافت شود؟ نظراتتان را با تیلنو به اشتراک بگذارید.
منبع: وبسایت Digital Trends