برخلاف این موضوع که هنوز نمایش کاملی از گیم پلی بازی Far Cry 6 مشاهده نکردهایم، سازندگان این بازی میتوانند با الهام گرفتن از نقاط قوت نسخههای قبلی، نام این مجموعه را یک پله بالاتر ببرند. با تیلنو همراه باشید.
بازی Far Cry 3، هنگام عرضه از ویژگیها و قابیتهای جدید زیادی استفاده کرد و نام این سری را بر سر زبانها انداخت. تقریبا پس از این بازی، مجموعهی Far Cry به یک فرمول ثابت رسید که تا همین امروز هم از آن استفاده میکند. یک شخصیت منفی کاریزماتیک، جهان باز و مکانیک Outpostها از زمان نسخهی سوم در همهی بازیها دیده میشود یا حداقل چیزی مانند آن وجود دارد. علاوه بر Far Cry 3، بازی Far Cry 2 هم تاثیر غیرقابل انکاری روی این مجموعهی Shooter گذاشته و به نوعی، حکم یک پایهی محکم را برای آن دارد که نسخههای بعد روی آن ساخته شدند. به هر حال، این مجموعه هنوز به کار خود ادامه میدهد و بازی Far Cry 6 قرار است به عنوان بازی جدید این مجموعه، مکانیکها و ویژگیهای جدید و هیجان انگیزی به آن اضافه کند.
مدت زمان زیادی از معرفی اولیهی بازی میگذرد و با توجه به این که هنوز نمایش کاملی در مورد گیم پلی آن منتشر نشده، نمیتوانیم چگونگی محصول نهایی را حدس بزنیم. بسیاری از طرفداران باور دارند که نسخهی ششم هم قرار است مانند سایر شمارهها از الگویی استفاده کند که Far Cry 3 آن را بنا گذاشت و آن طور که به نظر میرسد، همین گونه هم خواهد شد. به هر حال، در طی زمان سازندگان برخی از مکانیکهای جذاب نسخههای قدیمی را به دست فراموشی سپردهاند و علاقهای به استفاده از آنها ندارد؛ اما واقعیت این جا است که بازگشت این مکانیکها میتواند به موفقیت محصول نهایی منجر شود. ترکیبی از مکانیکهای Far Cry 2، Far Cry 3، Far Cry 4 و Far Cry 5 و پیاده سازی آنها در نسخهی جدید، میتواند این مجموعه را از کلیشهای که سالها به آن گرفتار شده، نجات دهد.
یک دنیای قابل باور و تخریب پذیر برای بازی Far Cry 6
یکی از فرمولهای ثابت سری فار کرای، دنیایی تخریب پذیر است که نسبت به هر نوع انفجار و ضربهای، واکنش نشان میدهد. نسخهی دوم و سوم بیشترین تمرکز ممکن را روی این موضوع گذاشتند؛ به گونهای که حتی تاثیر کوچکترین انفجارها روی محیط و زمین مبارزه قابل مشاهده بود. بازیکنان در طی این دو نسخه میتوانستند با آتش زدن چمنها و محیط، یک مانع طبیعی را به وجود آورند تا کسی به طور موقت از آن منطقه عبور نکند. این واقع گرایی به حدی زیاد بود که برخی از محیطها پس از مراحل اصلی، به خاطر به وجود آمدن آتش و انفجارات، غیرقابل دسترس میشد. بازی Far Cry 6 هم باید با الهام و استفاده کردن از مکانیک نسخههای گذشته، جزیرهی Yara را تا حد ممکن تخریب پذیر و قابل باور کند. اگر میخواهید با تمام اطلاعات منتشر شده از این بازی آشنا شوید، میتوانید به مقالهی هر آن چه که باید در مورد بازی Far Cry 6 بدانید، مراجعه کنید.
حالا این تخریب پذیری میتواند مانند مرحلهی نابود کردن مجسمهی Father، ساده و کلی باشد. در واقع، بازیکنان میتوانستند در مرحلهای به نام False Prophet در Far Cry 5، مجسمهی این شخصیت را با استفاده از اسلحه و مهمات مختلف نابود و تخریب کنند. از طرفی دیگر، این تخریب پذیری میتواند به شدت دقیق و جزئیتر باشد، درست مانند مرحلهی Kick the Hornet’s Nest که بازیکنان باید برای پشت سر گذاشتن آن، محاسبات زمانی دقیقی میکردند. چهار نسخهی اخیر مجموعهی Far Cry هم کم و بیش از ویژگیهای بازیهای جهان باز استفاده کردهاند، اما هیچ کدام از آنها نتوانستند آن حس تخریب پذیری که در نسخهی سوم وجود داشت را به وجود آورند. ماموریتی مانند نابود کردن مجسمهی پدر یکی از لحظات به یاد ماندنی فارکرای است، اما مشکل اینجاست که یوبیسافت دوست ندارد بیشتر از این جور ماموریتها را درون باز خود قرار دهد.
بهبود عملکرد شخصیتهای قابل همراه
یکی از اجزایی که در نسخههای اخیر مجموعهی فارکرای با افت محسوسی مواجه شده، شخصیتهای همراه است که با نام Guns for Hire شناخته میشوند. بازیکنان میتوانند از کمک این دسته از شخصیتها در طول مراحل مختلف استفاده کنند. البته همهی این همراهها انسان نیستند و در برخی از مواقع، این حیوانات تربیت شده هستند که به کمک بازیکن میآیند و با نام Fangs for Hire هم شناخته میشوند. این دسته از شخصیتها که حکم مزدورهای حقوق بگیر را دارند، برای اولین بار در بازی Far Cry 2 و با نام Buddies معرفی شدند و نقش مهمی هم در داستان داشتند. بازی Far Cry 2 طیف بزرگی از شخصیتهای قابل همراه را جلو روی بازیکن میگذاشت تا او بتواند از آنها استفاده کند. در ادامه، سایر افراد موجود در بازی به عنوان یک NPC حضور داشتند که بازیکن میتوانست با آنها رابطهی خوبی برقرار کند. اما نکتهی جالب این جا است که هر کدام از این شخصیتها، میتوانستند با تعامل با بازیکن پایانهای مختلفی را برای هر مرحله به وجود آورند تا پاداش بهتری به او برسد.
برخلاف فارکرای 2، Gun for Hireها در نسخههای جدید تاثیر خاصی در داستان ندارند و به جز حضور موثر در چند مرحلهی فرعی ساده، تنها به یک اسلحهی متحرک خلاصه میشوند. البته هر کدام از این شخصیتها چندین دیالوگ از پیش ضبط شده دارند، اما پس از این که بازیکن مرحلهی مخصوص به آنها را به پایان برساند، به طور کامل از روند داستان محو میشوند. شاید نیازی به گفتن دوباره این موضوع نباشد، اما Far Cry 2 با اضافه کردن چند مکانیک ساده، به مردم دنیا نشان داد که شخصیتهای قابل همراه هم میتوانند نقش بزرگی در داستان ایفا کنند. وجود چنین شخصیتهای باهوشی، یکی از مهمترین درخواستهایی است که طرفداران بازی Far Cry 6 از شرکت Ubisoft دارند، اما آن طور که اطلاعات میگویند سازندگان هیچ گونه نقشهای برای تغییر این روند ندارند. اما این بدان معنی نیست که آنها نمیتوانند در مدت زمان باقی مانده تا عرضهی بازی، برخی از جزئیات را تغییر دهند.
زنده کردن روح غیرقابل پیش بینی بودن در بازی Far Cry 6
در این میان یکی از خصلتهای جذاب مجموعهی Far Cry وجود دارد که با عرضهی هر نسخهی جدید کم رنگتر میشود. این ویژگی، بیشتر از این که یک قابلیت خاص و پیچیده باشد، یک روند ساده و سرگرم کننده است. گیم پلی نسخههای کلاسیک Far Cry غیرقابل پیش بینی بود؛ به طوری که هر دفعه یک اتفاق خاص در دنیای بازی رخ میداد که روند آن مرحله را تغییر میداد. البته لازم است بدانید که این موضوع خارج از بحث نقشه کشیدن برای پشت سر گذاشتن یک مرحله است، چرا که اگر یک بازیکن بدون نقشهی خاصی وارد عمل میشد کار سختی را در پیش و رو داشت. برای مثال، در بازی far Cry 4 حیوانات موجود در جهان بازی، به طور ناگهانی به انسانها حله میکردند و بازیکن میتوانست با استفاده از نمایشی که حیوانات وحشی درست کردهاند، سایر دشمنان را به آرامی بکشد. این اتفاقات در نسخههای قدیمی بیشتر دیده میشد و اتفاقاتی که در جهان بازی رخ میداد، باعث غیرقابل پیش بینی شدن روند مراحل میشد. در واقع، این رویدادها هیچ ربطی به کارهای بازیکن نداشت و حاصل جهان پویای بازی بود.
نسخههای اخیر فارکرای این روح غیرقابل پیش بینی بودن را از دست دادهاند یا حداقل کمتر توجهی به آن میکنند. با این که Far Cry 5 برخی از تغییرات را در محیط و جهان بازی اعمال کرده بود، اما باز هم نمیتوانست جریان آزاد کردن Outpostها را مانند نسخههای قدیمی هیجان انگیز و نفس گیر کند. در بازی Far Cry 3، بازیکن میتوانست با آزاد کردن حیوانات وحشی در Outpostها یا هدایت کردن آنها به سمت دشمنان، آشوب بزرگی را به پا کند. یا در مثالی دیگر، ممکن بود نیروهای کمکی دشمنان هر لحظه از راه برسد و کار شما را مشکلتر کند و همین موارد جزئی بود که باعث میشد فارکرای به عنوان یک محصول اورجینال و صاحب سبک شناخته شود. متاسفانه، آسان شدن روند آزاد کردن Outpostها، به همراه از بین رفتن حس غیرقابل پیش بینی بودن، باعث شده که نسخههای سالهای اخیر با افت چشم گیری نسبت به قدیم مواجه شوند.
اما اگر بخواهیم به طور منطقی به این موضوع نگاه کنیم، بازی Far Cry 6 حتی اگر این ویژگیها را به مجموعه بازنگرداند، باز هم به احتمال زیاد موفق خواهد بود. فارکرای به عنوان مجموعهای که اشتباهات زیادی نداشته شناخته میشود و فرمول ثابت آن هم همواره مورد توجه بازیکنان قرار میگیرد. به هر حال، بازی Far Cry 6 با اضافه کردن خوانکارلو اسپوزیتو به عنوان شخصیت منفی و معرفی کردن برخی از ویژگیهای جدید، از همین حالا هم به عنوان یکی از موردانتظارترین بازیهای سال شناخته میشود و واکنش طرفداران درسطح فضای مجازی، مهر تاییدی بر این موضوع است.
بازی Far Cry 6 در حال حاضر توسط استودیو Ubisoft Toronto توسعه داده میشود و قرار است در بازهی نامشخصی از سال ۲۰۲۱ برای پلتفرمهای PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X/S، Google Stadia و PC منتشر شود.
در پایان اگر قصد دارید پیش از عرضهی نسخهی ششم به تجربهی بازی دیگری از این مجموعه بپردازید، میتوانید به صفحهی خرید بازی Far Cry 5 و خرید بازی Far Cry New Dawn مراجعه کنید.
نظر شما در مورد درسهایی که بازی Far Cry 6 میتواند از نسخههای گذشته بگیرد چیست؟ به نظر شما برگشتن کدام ویژگی میتواند به موفقیت بازی بیشتر کمک کند؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: Game Rant