بازیهای داستانی با محوریت حلقههای زمانی موضوع جدیدی در بازیهای ویدیویی به شمار نمیرود؛ اما بازی Twelve Minutes با نمایشهای جذاب و داستان مرموز خود توجهات زیادی را جلب کرده است.
در کنار بازیهای First Party ایکس باکس مانند Fable و Perfect Dark، برخی آثار Third Party هم وجود دارند که به طور انحصاری برای کنسولهای مایکروسافت منتشر خواهند شد. یکی از این بازیهای Third Party که از لحظه معرفی جذاب به نظر میرسید، بازی Twelve Minutes است. این اثر داستان محور و دلهره آور، قرار است در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ (۱۹ اوت) برای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان و رایانههای شخصی منتشر شود. نکته جالبی که در مورد این بازی وجود دارد، این است که کاربران سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game pass) میتوانند درست در روز عرضه به تجربه آن بپردازند. اما چرا اولین بازی مستقل لوییس آنتونیو (Luis Antonio)، سازنده بازی، تا این اندازه در توجه رسانهها و طرفداران قرار دارد؟ این سوالی است که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.
چرا باید منتظر بازی Twelve Minutesباشیم؟
ایده داستانی
اولین نکته بازی Twelve Minutes که توجه مخاطب را در نگاه ابتدایی به خود جلب میکند، ایده داستانی فوقالعاده بازی است. تمام وقایع بازی در یک آپارتمان کوچک رخ میدهد؛ جایی که یک زوج به نسبت جوان در کنار یکدیگر زندگی میکنند. در همان دقایق ابتدایی و هنگامی که این دو در حال صرف شام هستند، مرد متوجه باردار بودن همسر خود میشود. اما این شرایط آرام زیاد ادامه پیدا نمیکند و یک افسر پلیس با در زدن شرایط را برای همیشه تغییر میدهد. هنگامی که در باز میشود، افسر پلیس سعی میکند زوج مذکور را دستگیر کرده و تحت کنترل خود قرار دهد. اما اوضاع به گونه دیگری رقم میخورد؛ مرد بیهوش شده و روی زمین میافتد و همسر او هم در این میان به قتل میرسد. حالا همین رویداد به هسته اصلی و مرموز داستان تبدیل میشود. در ادامه بازیکن باید متوجه اتفاقات رخ داده و دلایل وقوع آنها شود.
حلقه زمانی
همان طور که مشخص است، داستان بازی Twelve Minutes پس از ورود افسر پلیس به پایان نمیرسد. پس از چند دقیقه، مرد به عقب باز میگردد و متوجه میشود که در یک حلقه زمانی بینهایت زندانی شده است. تمام اتفاقات ذکر شده، در حلقههای ۱۲ دقیقهای تکرار شده و شخصیت اصلی داستان هر سری با یک پلیس مشابه روبرو میشود. اما همین حلقه زمانی، تنها فرصت این مرد برای درست کردن اوضاع و زنده کردن همسر و فرزندش است. در واقع نام بازی یا همان دوازده دقیقه، از همین ایده داستانی میآید.
عدم وجود یک هدف مشخص
در حالی که جلوگیری از مرگ همسر یکی از اهداف شخصیت اصلی داستان بوده، اما بدون شک اتفاقات بیشتری در بازی Twelve Minutes رخ داده است که در طی تجربه بازی متوجه آنها میشویم. آن طور که از تریلر معرفی متوجه شدیم، همسر شخصیت اصلی یا همان زن به قتل رسیده، خود مظنون به قتل پدرش است. اما چرا افسر پلیس بدون هیچگونه درنگی همزمان نقش قاضی، پلیس و جلاد را بازی میکند؟ آیا هدف اصلی بازیکن جلوگیری از قتل زن است یا کشتن خود پلیس؟ یا او باید نهایت تلاش خود را برای خروج از حلقه زمانی به کار بگیرد؟ اصلا شرایط حلقه زمانی چیست و چرا در دورههای دوازده دقیقهای تکرار میشود؟ این سوالات متعددی است که تا زمان اتمام بازی در جریان پاسخ آنها قرار نمیگیریم و بهتر است تا زمان عرضه آن صبر کنیم.
آزمایش و تحقیق
بازیکن در حین تجربه بازی Twelve Minutes آزاد است هر کاری که دوست دارد انجام دهد و رویدادهای بازی هم با توجه به همین کارها شکل خواهند گرفت. حال این کار میتواند نوشیدن یک لیوان آب باشد یا حمله به افسر پلیس با استفاده از یک چاقو. همچنین جالب است بدانید که با توجه به تریلر رونمایی، شما میتوانید برای جلوگیری از تراژدی کارهای دیگری هم انجام میدهید. برای مثال میتوانید با همسر خود در حمام پنهان شوید تا پلیس نقطه نقطه آپارتمان را به دنبال شما بگردد. یا در مثالی دیگر، اگر در خانه را قفل نکنید پلیس خیلی راحتتر از قبل وارد خانه شده و کار خود را انجام میدهد.
انتخاب دیالوگ در بازی Twelve Minutes
با استفاده از شیوه آزمون و خطا و انجام دادن کارهای مختلف، حتی اگر حلقه زمانی به تکرار افتاد، میتوانید اطلاعات جدیدی را فرا بگیرید. در هر چرخه جدید، میتوانید از اطلاعات قبلی خود استفاده کرده تا سناریوی داستان را تغییر دهید. این مکانیک، با استفاده از قابلیت انتخاب دیالوگ اعمال میشود؛ به گونهای که با انتخاب دیالوگهای جدید به اتفاقات متفاوتی راهنمایی میشوید. حال انتخاب دیالوگ دیگر بر عهده خود شما است؛ میتوانید در مورد گذشته همسر خود سوال کنید یا او را در جریان حلقه زمانی که در آن زندانی شدهاید قرار دهید. اگر اطلاعات کافی به همسر خود منتقل کنید، او داستان حلقه زمانی را باور خواهد کرد و در این راه میتواند مفید باشد. انتخابهای متفاوت، دیالوگهای جدیدی باز کرده و شما را در جریان اتفاقات تازهای قرار میدهد. در واقع همین مکانیک است که به شما اجازه میدهد اطلاعات بیشتری در مورد داستان مرموز بازی Twelve Minutes کسب کنید.
ثانیهها برای شما صبر نمیکنند
یکی از ویژگیهای جالبی که میتوانید در بازی Twelve Minutes متوجه آن شوید، این است که ساعت برای شما صبر نمیکند و همیشه کار معمول خود را انجام میدهد. پس باید پیش از اتمام حلقه دوازده دقیقهای و ورود به Loop بعدی، کاری که قصد دارید را به سرانجام برسانید. حال این میتواند به معنی استفاده از دیالوگ یا کار جدیدی باشد که پیش از این آن را امتحان نکردهاید. اگر کار موردنظر را در دوازده دقیقه مشخص شده انجام ندهید، باید منتظر حلقه جدید بمانید. این موضوع باعث قابل باور بودن داستان میشود و شما را همیشه تشویق به عجله کردن میکند. اما این که کدام انتخاب میتواند شما را به پایان داستان نزدیکتر کند، به عهده خودتان است.
زاویه دوربین از بالا به پایین
نکته جالب دیگری که در مورد بازی مذکور وجود دارد، زاویه دوربین خاصی است که از آن استفاده میکند. همان طور که در تصاویر مشاهده میکنید، شما وقایع بازی را همیشه از زاویه بالا نگاه کرده و به تمامی رویدادهای داخل اپارتمان مشرف هستید. این باعث به وجود آمدن فرصتهای جدیدی در گیمپلی میشود و میتوانید آیتمهای موجود را خیلی راحت بررسی کنید. اما از طرفی دیگر، میتواند باعث ضربه خوردن جنبههای هنری شود؛ چرا که رسما قابلیت دیدن چهره شخصیتها و درک احساسات فیزیکی آنها غیرممکن است. به هر حال، بازی Twelve Minutes به شدت خاص است و احتمالا استفاده از چنین زاویه دوربینی، در مسیر استفاده از ایدههای ناب آن است.
منابع الهام سینمایی
اگر بخواهیم در مورد منابع سینمایی بازی Twelve Minutes صحبت کنیم، باید اول از همه به فیلم Groundhog Day اشاره کنیم؛ چرا که شخصیت اصلی این فیلم هم درست در یک حلقه زمانی گیر میکند. اما آن طور که اطلاعات میگویند، بازی Twelve Minutes از فیلمهای دیگری مانند Memento، Rear Window و The Shining هم الهام میگیرد. طراحی بخشهای مختلفی از این بازی هم بازیکن را یاد اثار سینمایی معروف خواهند انداخت؛ برای مثال پوستر رسمی Twelve Minutes شباهت بسیاری به پوستر فیلم The Shining دارد. اما این دسته از الهام گیری در این نقطه محدود نمیشود و آن طور که اطلاعات میگویند، لوییس آنتونیو به الگوی کارگردانهای مورد علاقه خود توجه کرده است. برای مثال صحنههای دلهرهآور این بازی شباهت زیادی به آثار آلفرد هیچکاک داشته و بازینامه نیز با توجه به فیلمنامههای خاص استنلی کوبریک روی کاغذ پیاده شده است.
محدوده مینیمال و متمرکز
با این که وقایع بازی Twelve Minutes همواره در حلقههای زمانی دوازده دقیقهای تکرار میشود، اما طبق گفته لوییس آنتونیو، بازیکنان باید برای اتمام بازی بین ۶ تا هشت ساعت وقت صرف کنند. در ابتدا قرار بود که بازی ۲۴ ساعت طول بکشد و داستان خود را در یک محله کامل تعریف کند؛ اما سپس تصمیم عوض شد و مقایس اثر مذکور به شکل قابل توجهی تقلیل یافت. به طور معمول بازیهایی که تمرکز داستان را روی حلقههای زمانی میگذارند، لوپهای زمانی خود را از یک ساعت تا چند روز تعیین میکنند؛ اما بازی Twelve Minutes در هر حلقه تنها دوازده دقیقه (معادل دنیای واقعی) به بازیکن فرصت میدهد.
البته این طراحی مینیمالیستی با مقیاس کوچک، باعث افزایش تمرکز روی جزئیات گیم پلی شده است. پیش از این قرار بود مکانیکی در بازی قرار بگیرد که گیمر را از اتفاقاتی که در آینده رخ میدهد، مطلع کند. به هر حال، این ایده از بازی نهایی حذف شد تا بازیکن تمرکز خود را روی اتفاقات و جزئیات قرار دهد. در واقع اگر تمرکزی وجود نداشته باشد، داستان به درستی پیش نخواهد رفت.
حضور ستارههای هالیوودی در بازی Twelve Minutes
با این که بازی Twelve Minutes مقیاس کوچکی دارد و به عنوان یک اثر مستقل به حساب میآید، افرادی که در پشت صحنه وظیفه صداپیشگی و موشن کپچر سه شخصیت موجود در بازی را بر عهده دارند، به شدت معروف هستند. جیمز مک آووی (James McAvoy) در نقش مرد، دیزی ریدلی (Daisy Ridley) در نقش زن و ویلم دفو (Willem Dafoe) در نقش افسر پلیس به هنرنمایی پرداختهاند. جیمز مک آووری بیشتر به خاطر حضور در مجموعه فیلمهای مردان ایکس، دیزی ریدلی بیشتر به خاطر حضور در سه گانه جدید جنگ ستارگان به عنوان شخصیت اصلی و ویلم دفو به خاطر کارنامه به شدت درخشان خود (حضور در فیلمهای آخرین وسوسه مسیح، هتل بزرگ بوداپست، سه گانه مرد عنکبوتی و American Psycho) شناخته میشوند.
نظر شما در مورد بازی Twelve Minutes چیست؟ آیا این بازی میتواند انتظارها را به طور کامل برآورده کند؟ نظرات خود را با تیم تیلنو در میان بگذارید.
منبع: GamingBolt