اخبار و رویدادها, بازی, راهنمای خرید, کنسول PS5, یادداشت

استفاده از قابلیت Haptic Feedback برای بازیکنان ناشنوا در بازی The Last of Us Part 1

استفاده از قابلیت Haptic Feedback برای بازیکنان ناشنوا در بازی The Last of Us Part 1

همانطور که در سری مقالات مربوط به بازی The Last of Us Part 1 گفتیم (از ویژگی‌های جدید آن گرفته تا هرآنچه که از این بازی می‌دانیم)، این عنوان دارای امکانات ویژه‌ای در بخش دسترسی یا همان Accessibility برای بازیکنان دارای معلولیت‌های مختلف است. یکی از این امکانات ویژه، استفاده از تکنولوژی Haptic Feedback برای فهماندن حس و لحن دیالوگ‌ها به بازیکنان ناشنوا است.

بعد از موفقیت‌ها و بازخوردهای بسیار تحسین برانگیز از امکانات بخش دسترسی بازی The Last of Us Part 2، سازنده این سری یعنی استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) تصمیم گرفته تا از این نوآوری‌ها فراتر رود و گزینه‌های بیشتری در بخش Accessibility بازی The Last of Us Part 1 تعبیه کند. در پست اخیر وبلاگ رسمی پلی استیشن، بسیاری از این ویژگی‌ها ذکر شد که یکی از آن‌ها، تاثیر هاپتیک فیدبک دسته PS5 یعنی DualSense، در انتقال حس دیالوگ‌ها است. به گفته کارگردان بازی یعنی آقای مَتیو گالانت، یکی از ویژگی‌هایی که تنها به عنوان یک نمونه اولیه ساخته شد اما بعد از کسب بازخوردهای مثبت از تیم سازنده رسما توسعه یافت، انتقال حس و لحن دیالوگ‌های بازی به وسیله دسته دوال سنس پلی استیشن 5 بود. علاوه بر وجود زیرنویس و گزینه‌های مربوط به آن، لحن و حس مکالمات درون بازی نیز از این به بعد برای بازیکنان ناشنوا قابل فهم خواهد بود تا بار دیگر شرکت سونی در ارائه تجربه بازی‌های ویدئویی، نوآوری کارآمدی ارائه دهد.

وجود چنین قابلیتی به واسطه فناوری Haptic Feedback کنترلر DualSense است که مانند دیگر کنترلرها، تنها به لرزش‌های ساده محدود نیست و رسما باعث انتقال احساسات مختلف به بازیکنان می‌شود. به گفته آقای گالانت، امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد بازی The Last of Us Part 1 تنها به این موارد ختم نمی‌شود، بلکه با استفاده از دیگر قابلیت‌ها، امکان تجربه بازی لست آف آس پارت یک را برای بازیکنان با انواع محدودیت‌ها (از ناشنوایی و کم‌بینایی گرفته تا معلولیت حرکتی و نابینایی) فراهم می‌کند. کارگردان این بازی همچنین اضافه کرد که بزرگ‌ترین ویژگی جدیدی که برای بازی بخش دسترسی بازی The Last of Us Part 1 تعبیه شده، راوی صوتی سکانس‌های سینمایی بازی است. این استودیوی بازیسازی با همکاری شرکت Descriptive Video Works که سابقه خدمات‌دهی به مخاطبان تلویزیون، فیلم، سریال و تریلر بازی‌ها را دارد، توانسته تا کات سین‌های بازی را در تمامی زبان‌های موجود در بازی به صورت توصیفات صوتی در آورده تا بازیکنان دارای معلولیت (مخصوصا بینایی) بتوانند محیط زیبا و جذاب بازی لست آف آس را در ذهن خود تصور کنند.

قطعا با وجود چنین امکاناتی می‌توان امید داشت تا علاقه‌مندان به بازی‌ها که دارای معلولیت‌های سطح بالا هستند نیز بتوانند به تجربه کاملی از این عناوین دست پیدا کنند. همین مسائل باعث می‌شود تا دیگر توسعه دهندگان صنعت بازیسازی نیز دست به کار شوند و قابلیت‌های جدیدی در بخش Accessibility بازی‌های خود برای مخاطبان تعبیه کنند. در انتها باید گفت که این‌ها تمامی ویژگی‌ها و امکانات جدید ریمِیک بازی لست اف آس یا همان The Last of Us Part 1 نیست و برای خواندن ویژگی‌های جدید و هرآنچه که از بازی The Last of Us Part 1 می‌دانیم، به مقالات مربوطه رجوع کنید:

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *