بازی کالاف دیوتی ونگارد قرار است بار دیگر ما را به دوران جنگ جهانی دوم ببرد و تجربهای فوقالعاده از آن زمان را ارائه دهد. اما آیا این اثر یک تجربه بینقص را برای مخاطب به ارمغان خواهد آورد؟ ما در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ بدهیم. پس اگر میخواهید از نقاط ضعف بازی Call of Duty: Vanguard آگاه شوید، در ادامه با تیلنو همراه باشید.
استودیو Sledgehammer Games با عرضه بازی Call of Duty: Vanguard میخواهد بار دیگر تواناییهای خود را در ساخت آثار مهیج به رخ بکشد. کاربران ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس وان، پلی استیشن 5، پلی استیشن 4 و پی سی میتوانند این اثر را تجربه کنند. چیزی تا عرضه بازی Battlefield 2042 توسط استودیو DICE هم نمانده و باید ببینیم این دو اثر در رقابت با هم چه چیزهایی برای گفتن دارند. نسخه بتای بازی بتلفیلد 2042 در برابر بتای کالاف دیوتی توانست گوی رقابت را برباید و به نظر میرسد که بازی جدید اکتیویژن (Activision) آن چیزی نیست که طرفداران انتظارش را داشتهاند.
سیستم ضد تقلب (Anti-Cheat)
سیستم ضد تقلب فرنچایز کالاف دیوتی در طی سالها اصلا عملکرد خوبی نداشته، در حدی که بسیاری آن را مورد تمسخر قرار میدهند. این سیستم روی تجربه بازیکنان در تمامی حالتهای مجموعه تاثیر میگذارد. بازی Call of Duty: Warzone متاسفانه به خاطر رایگان بودنش، بیش از سایر نسخهها تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است. شاید افراد متقلب چندین هزار بار هم از بازی بن (Ban) شوند، اما حقیقت این است که بازگشت به بازی و حضور مجدد آنها همیشه اتفاق میافتد. نسخه جدید همراه با Ricochet در دسترس قرار میگیرد که قرار است پیشرفت قابل توجهی را به وجود آورد. در واقع سازندگان ادعا میکنند که به لطف آن بسیاری از مشکلات مربوط به سیستم ضد تقلب برطرف خواهد شد. با این حال باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا این سیستم میتواند در حد Vanguard در بازی Valorant یا Easy Anti-Cheat در بازی Apex Legends موثر باشد یا نه.
برخی تاخیرها و انتظار کشیدنها به هیچ وجه لزومی ندارند. Ricochet با آپدیت Pacific در اواخر سال جاری برای بازی کالاف دیوتی وارزون منتشر میشود. البته هنوز خبری از آن برای بازی Call of Duty: Vanguard نیست و به نظر نمیرسد در ماه نوامبر شاهد انتشار آن باشیم. اگر سیستم ضد تقلب برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و نمیخواهید تجربهتان به خاطر حضور افراد متقلب خدشهدار شود، بهتر است فعلا سراغ بازی کالاف دیوتی ونگارد نروید.
طراحی نقشه بازی Call of Duty: Vanguard
مشخصا دلایل بسیار زیادی وجود دارد که تجربه بخش چند نفره را تحت تاثیر قرار میدهند و ممکن است موجب نارضایتی مخاطبها شود. نسخه بتای بازی Call of Duty: Vanguard چهار نقشه به نامهای Hotel Royal ،Gavutu ،Red Star و Eagle’s Nest را در دسترس کاربران قرار داد. البته در زمان عرضه تعداد این نقشهها به 20 عدد افزایش خواهد یافت. نقشه Hotel Royal به خاطر مشکلات مربوط به بخش بصری بازخوردهای منفی دریافت کرده است. اکثر این بازخوردها به Murder Kitchen مربوط میشد. قابل ذکر است که استودیو Sledgehammer Games اعلام کرده که این مشکل در نسخه اصلی وجود نخواهد داشت. نقشه Eagle’s Nest نسبت به سه مورد دیگر بیشترین بازخورد مثبت را دریافت کرد. ساختار نقشهها و محیط بازی به صورت کلی اصلا رضایتبخش نبود و انتقادات متعددی را در پی داشت. در بازی کالاف دیوتی ونگارد به خاطر محیط بازی بسیاری از بازیکنان تصمیم میگیرند در بیشتر موافق به کمین دشمن بنشینند و در نتیجه مواجهه رو در رو بسیار کمتر میشود.
حالت Patrol
در کنار Team Deathmatch ،Domination ،Search and Destroy و Kill Confirmed، بازی Call of Duty: Vanguard دارای دو حالت دیگر به نامهای Champion Hill و Patrol است که جدیدا به این فرنچایز اضافه شدهاند. حالت Champion Hill در واقع نسخه گسترش یافتهتر از Gunfight است که عموما کاربران به آن روی خوش نشان دادهاند. اما حالت Patrol که در نسخه بتا نیز در دسترس قرار داشت، نقاط ضعف مختلفی داشت. در نتیجه به نظر میرسد که سازندگان باید زمان بیشتری برای بهینهسازی آن صرف کنند. حالت Patrol از خیلی جهات به Hardpoint شباهت دارد. فرق آنها در وجود ناحیهای است که به صورت مداوم حرکت میکند. بازیکنان باید سعی کنند دائما در همان ناحیه حضور داشته باشند تا بتوانند امتیاز دریافت کنند. علاوه بر این، بازیکنان باید حسابی حواسشان را جمع کنند که مبادا از جناحین به سمتشان حمله شود یا دشمنان برایشان کمین کرده باشند.
مشکل حالت Patrol در بازی کالاف دیوتی ونگارد این است که دشمنان در بسیاری از اوقات ناگهان در پشت سر بازیکنان ظاهر میشوند و همه آنها را از بین میبرند. این موضوع تجربه بسیاری را از این بخش خراب کرده است. استودیو Sledgehammer Games اعلام کرده که به این مشکل رسیدگی خواهد کرد، اما ایرادات این حالت محدود به همین مورد نمیشوند. حال باید ببینیم که در نسخه نهایی تا چه حد سازندگان میتوانند این مشکلات را رفع کنند.
سریع بودن Time-to-Kill در بازی Call of Duty: Vanguard
دلیل سریع بودن بیش از حد Time-to-Kill در نسخه بتای بازی Call of Duty: Vanguard برای هیچکس مشخص نیست. البته تئوریهایی در این رابطه مطرح شدهاند. آسیب ناشی از هدشاتها (Headshot) بیش از حد بالا به نظر میرسند و همین موضوع موجب شده کشتن بسیار سریعتر شود. اما ممکن است Recoil Pattern سلاحها نیز در این امر موثر باشند و در روند هدشاتها تغییر به وجود آورده باشند. این موضوع احتمال دارد در حالتی که بازیکن به سمت قفسه سینه دشمن نشانهگیری کرده باشد، بیشتر تاثیر خود را نشان دهد. حال باید صبر کنیم تا ببینیم استودیو Sledgehammer Games برنامهای برای تغییر شرایط مورد بحث دارد یا خیر. برخی دیگر از آثار فرنچایز Call of Duty نیز با مشکلات ابتدایی دست و پنجه نرم میکردند که با به روز رسانیهایی این ایرادات برطرف میشد و سلاحها عملکرد خوبی پیدا میکردند. پس باید فقط صبر کنیم و امیدوار باشیم این مشکل برطرف شود.
Killstreakها
Streakها بخشی کلیدی در تجربه آثار مختلف فرنچایز کالاف دیوتی هستند که مواردی نظیر Spy-plane و RC-XD را ارائه میدهند. این موارد میتوانند عملکرد شما را در بازی بهبود ببخشند. Scorestreakها بیشتر ترجیح داده میشوند، زیرا انگیزه را برای اهداف مختلف بالا میبرند. از سوی دیگر Killstreakها صرفا مربوط به کشت و کشتار میشوند. حالا حدس میزنید در بازی Call of Duty: Vanguard کدام مورد در همه حالتها ترجیح داده شده است؟ جدای از موارد مربوط به توازن Killstreakها، این موارد مشکلات دیگری را نیز به وجود میآورند.
چرا باید به دنبال اهداف مختلف برویم وقتی میتوانیم به سادگی کمین کرده و Kill بگیریم؟ با این که شاید سازندگان تغییراتی به وجود آورند و باعث ارتقا کیفیت این بخش شوند، اما به هر حال باید قبول کرد که سیستم Killstreak خیلی کارآمد نیست. در واقع مشکلات ناشی از وجود آن بر مزایایش میچربند.
تغییرات رادار در بازی Call of Duty: Vanguard
مشخص نیست به چه دلیل، اما به هر حال سازندگان در بازی کالاف دیوتی ونگارد نحوه کارکرد رادار را تغییر دادهاند. متحدان شما در نقشه تمام مدت قابل مشاهده هستند؛ اما دشمنانتان که باید با نقاط قرمز رنگ دیده میشدند، در این نسخه قابل مشاهده نیستند. طراحی نقشههای بازی بازیکنان را به سمت رویکردهایی با محوریت کمین کردن میکشاند و Killstreakها هم مزید بر علت میشوند که تجربه این نسخه برای بسیاری از طرفداران ناخوشایند باشد.
یک پرک (Perk) وجود دارد که کاری میکند رادار مثل نسخههای پیشین عمل کند. در واقع این پرک موجب میشود که دشمنان در زمان تیراندازی کردن با نقطههایی قرمز رنگ نمایش داده شوند. مطمئنا همه از این پرک استفاده خواهند کرد. حالا که در استفاده همه از این پرک شک نداریم، سوال دیگری به وجود میآید. اصلا چرا سازندگان این قابلیت را درست مثل نسخههای پیشین به صورت پیشفرض در بازی قرار ندادهاند؟ این مورد واقعا تعجب برانگیز است.
مشکلات بصری در زمان شلیک کردن
این که ندانید دشمنان شما در چه مکانی قرار دارند چه تاثیری روی عملکرد بازی میگذارد؟ پاسخ سوال مشخص است. در نسخه بتای بازی Call of Duty: Vanguard شلیک کردن باعث به وجود آمدن مشکلات بصری میشد. در حال عادی وقتی شما تیر بخورید به خاطر سیستم Suppression سرعتتان خیلی کند میشود و در نتیجه به راحتی نمیتوانید فرار کنید. اما جدای از این برخی اوقات شما با لرزش نقطه دید و تار شدن تصویر نیز مواجه خواهید شد. اگر یکی از این مشکلات در بازی وجود داشته باشد به خودی خود آزار دهنده است، حالا هر سه این ایرادات را با هم تصور کنید؛ تجربه بازی به شدت تحمل ناپذیر میشود. اصلا قابل درک نیست که هدف استودیو Sledgehammer Games در اتخاذ چنین رویکردی چیست. آیا آنها خواستهاند احتمال تلافی دشمنان را پایین بیاوند؟ قصدشان این بوده که تجربهای واقعگرایانهتر ارائه دهند؟ پاسخ این سوالات مشخص نیست و هر چه هست باید بدانید که سازندگان در پیادهسازی ایدهشان موفق نبودهاند.
سیستم Matchmaking در بازی Call of Duty: Vanguard
سیستم Matchmaking مهارت محور در چند سال گذشته موجب به وجود آمدن بحث و جدلهای زیادی بین طرفداران فرنچایز Call of Duty شده است. این قابلیت موجب میشود که بازیکنهای تازهوارد بتوانند زمان زیادتری در بازی باقی بمانند. از طرفی ممکن است این موضوع موجب برقراری توازنی در تیمها شود که شبهه برانگیز است. حالا در نسخه جدید این مجموعه، سازندگان سعی کردهاند Match شدن بازیکنان را راحتتر کنند تا تعادل به خوبی برقرار شود.
اما اوضاع به خوبی پیش نرفته است. در بازی کالاف دیوتی ونگارد بازیکنان جدید مدام با حرفهایها مواجه میشوند. در نتیجه افراد حرفهای نیز به سرعت آنها را از بازی خارج میکنند. این چرخه دائم ادامه پیدا میکند. با این که پس از در دسترس قرار گرفتن نسخه بتا بسیاری از کاربران این بخش را مورد انتقاد قرار دادند، اما امیدی نیست که سازندگان بتوانند در نسخه اصلی چیزی را تغییر دهند. شاید تنظیمات کمی تغییر کند، ولی باز هم نتیجه کار تفاوت زیادی نخواهد داشت و احتمالا بسیاری از نسخه نهایی نیز انتقاد خواهند کرد.
طراحی صدا
طراحی صدا یکی از دست کم گرفته شدهترین مولفهها در بازیهای ویدیویی است که در واقع میتواند تاثیر قابل توجهی در تجربه شما از یک اثر داشته باشد. برای یک بازی در سبک شوتر رقابتی، شنیدن صدای پای کاراکترهای دیگر اهمیت ویژهای دارد. در واقع باید این بخش کاملا در توازن باشد که مخاطب از اثر لذت کافی را ببرد. وگرنه تمامی تیمها و افراد با چالشهای مختلفی روبهرو خواهند شد. متاسفانه طراحی صدا در بازی Call of Duty: Vanguard اصلا خوب نیست و با توجه به بازخوردهای نسخه بتا، شما به سختی میتوانید از روی صدا حضور دشمن را تشخیص دهید. این مشکلات در کنار سایر ایرادات واقعا موجب ناامیدی کاربران خواهند شد.
شباهت به نسخه Modern Warfare 2019
بازی Call of Duty: Modern Warfare در سال 2019 ریبوت شد و نسخه جدید تغییرات زیادی را به خود دیده بود. موارد مربوط به سلاحها و Tactical Sprint از جمله مهمترین ویژگیهایی محسوب میشوند که در نسخه جدید دستخوش تفاوتهایی شدهاند. اگر بازی Call of Duty: Modern Warfare را دوست داشتهاید، از تجربه بازی کالاف دیوتی ونگارد نیز لذت خواهید برد. در غیر این صورت شاید بهتر باشد به سمت این بازی نروید.
این بود هرآنچه باید درباره نکات منفی بازی Call of Duty: Vanguard میدانستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره این اثر چیست؟ به نظرتان این بازی موفق خواهد بود یا بازی بتلفیلد 2042؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: GamingBolt